Min några år (4-5 år) gamla induktionshäll från Siemens har gått sönder i hörnen. Jag kan inte minnas att jag tappat något på dessa eller på något annat sätt utsatt de för en specifik åverkan, men de verkar snarare sakta smulas sönder mer och mer. Finns det något lagningsmaterial jag kan "fylla i" hörnen med så att det inte ser så tråkigt ut? Hällen är iofs ändå ganska urusel - har aldrig gett någon jämn värme utan när jag t.ex. häller vatten i en panna så ser man hur det sjuder på vissa ställen men inte på andra - men känns ändå för tidigt att byta ut.
Och ja... jag har valt att endast ha en 30 cm bred häll eftersom det oftast räcker och möjliggör ytterligare och för mig mer värdefull bänkyta
Och ja... jag har valt att endast ha en 30 cm bred häll eftersom det oftast räcker och möjliggör ytterligare och för mig mer värdefull bänkyta
Går inte att laga , det ser ut som att härdningen har sprukigt och då faller glaset i bitar, lika som en bil med härdad vindruta som får stenskott, milijoner småbitar kommer in i bilen. Det är ändå tur för dig att inte plattan smulats. Ledsen åtgärd , nytt glas ( svindyrt ) eller ny häll.
Tack för all input! Hur man definierar självförvållat är väl individuellt, om man menar att jag får skylla mig själv som använder stora stekpannor (gör jag yyyytterst sällan
och förmodligen har dragit dem fram och tillbaka på hällen (dock aldrig över på bänkskivan för jag är lite osäker på hur värmebeständig den är) så är det säkert fallet, även om jag kanske kan tycka att en spishäll skall tåla just det. På den här modellen verkar det vara ett utrymme mellan glaset och bänkskivan (otroligt irriterande för det samlas smulor där) vilket kanske gör den extra skör. Att en spishäll kunde gå sönder på det här sättet var för mig en nyhet och väldigt tråkigt. En ny häll är ju dyrt (ikeas är tyvärr inte ett alternativ eftersom jag valt en smalare häll men balanserat det med en med flexibla zoner (även om det funkar uruselt på detta sätt)) - och det vore ju trist att först vara tvungen att hosta upp med den utgiften och att det sen ser likadant ut igen efter 6 månader...
Ja det verkar onekligen vara en dum konstruktion med lister endast på sidan och en skör framkant på glashällen som hänger i luften. Det borde ha varit en list mellan glaset och bänkskivan på långsidorna. Verkar fattas något, en list eller en sträng med lim som stärker upp kanten. En stekhet stekpanna som man drar fram ger så klart rejäla spänningar i glaset. Jag hade nog sprutat i en sträng med svart MS polymer under den kanten, både för att slippa smulor och säkra kanten mot de nu uppkomna skadorna. Idiotisk konstruktion.C Cff skrev:Tack för all input! Hur man definierar självförvållat är väl individuellt, om man menar att jag får skylla mig själv som använder stora stekpannor (gör jag yyyytterst sällanoch förmodligen har dragit dem fram och tillbaka på hällen (dock aldrig över på bänkskivan för jag är lite osäker på hur värmebeständig den är) så är det säkert fallet, även om jag kanske kan tycka att en spishäll skall tåla just det. På den här modellen verkar det vara ett utrymme mellan glaset och bänkskivan (otroligt irriterande för det samlas smulor där) vilket kanske gör den extra skör. Att en spishäll kunde gå sönder på det här sättet var för mig en nyhet och väldigt tråkigt. En ny häll är ju dyrt (ikeas är tyvärr inte ett alternativ eftersom jag valt en smalare häll men balanserat det med en med flexibla zoner (även om det funkar uruselt på detta sätt)) - och det vore ju trist att först vara tvungen att hosta upp med den utgiften och att det sen ser likadant ut igen efter 6 månader...
Men gör en liten gjutform och fyll skadan med svart epoxy, det kan inte bli sämre.
Jag skulle tro att det här skulle fungera bra
https://www.wsochcompany.se/gjutmaterial/resin-epoxi/svart-resin-150-ml-pebeo/
https://www.wsochcompany.se/gjutmaterial/resin-epoxi/svart-resin-150-ml-pebeo/
Klicka här för att svara