Byggahus.se

Trasig tvättmaskin, dolt fel?

1. H
    Medlem · 12 inlägg

hakno

Medlem
    Vid första körningen av tvättmaskinen hörs ett högt skramlande ljud. Ungefär som om man fyllt maskinen med stora stenar, ljudnivån låg säkert på närmare 100db, det gick inte att vara i samma rum när den centrifugerade.

Ringde säljaren och påpekade detta, han menade att den alltid levt om (vilket han aldrig nämnde vid köpet av huset) men han skulle komma och lyssna. När han väl kom och vi skulle starta maskinen för andra gången gick huvudsäkringen, detta hände varje gång vi försökte starta den. Tvättmaskinen var helslut och säljaren tog inte på sig något ansvar.

Huset köptes privat och tvättmaskinen var från slutet av 80-talet.

Har jag rätt att kräva säljaren på ersättning för inköp av ny maskin?

Mvh/Håkan

2. A
    Medlem · 854 inlägg

ama

Medlem

Re: Trasig tvättmaskin, dolt fel?

Dolt fel har diskuterats rätt mycket på forumet den senaste tiden. Kort sammanfattning blir att man som köpare har en väldigt stor undersökningsplikt. Felet med tvättmaskinen hade kunnat upptäckas vid besiktningen-->sannolikt inte dolt fel. Testades maskinen av er eller besiktningsmannen?

Vad äger ni andra som är riktiga jurister?

/ama

3. yonna
    Medlem · Österlen · 6 937 inlägg

yonna

Medlem

Det är väl inte vanligt att man testar tvättmaskin före övertagandet och det gör inte en besiktningsman heller. Man borde kunna förvänta sig att maskinen skulle fungera men eftersom den är mer än 15 år gammal kan du rimligen inte begära någon ersättning för den. (Jag är ingen jurist men har en del sunt förnuft ;))

4. J
    Medlem · 1 050 inlägg

jessica

Medlem

Tvärr är det väl som när man köper något begagnat i befintligt skick. Går nog inte att få som dolt fel då en sådan sak kan gå sönder när som och det kan ju varken säljare eller köpare sia om. Även om den funkat om man testat den vid besikting så kan det ju i alla fall gått sönder efter...

5. N
    Medlem · 94 inlägg

NUB

Medlem

Hej
    Du lär inte kunna kräva någon ersättning. Maskinen kan ha fungerat felfritt innan övertagandet om du inte testat den dessförinnan... Har du inte testat den har du inte uppfyllt din undersökningsplikt och får således stå ditt kast, även om det inte känns kul...

6. jarlh
    Medlem · 1 340 inlägg

jarlh

Medlem

Säljaren är visserligen skyldig att upplysa dig om brister som han känner till. Men med tanke på hur lite en mer än 15 år gammal tvättmaskin är värd så ser jag ingen anledning att lägga ner någon energi på att försöka få pengar från säljaren.

Råkade ut för motsvarande sak med ett 22 år gammalt avhärdningsfilter som visade sig att inte fungera. Säljaren visste säkert om det, men sade inget. Nu står vi utan avhärdare.

7. slaskman
    Medlem · Skåne län · 999 inlägg

slaskman

Medlem

När vi skulle flytta till nya huset utan tvättmaskin gällde att tvätta undan så mkt det gick innan vi flyttade. Nog fan havererade tvättmaskinsaset vid sista tvätten ,2 dagar innan övertaget. Reservdelar gick inte att få tag i så räddningen blev att muta gubbarna på sopstationen med tårta så de tittade bort medan jag slaktade en likadan maskin på plats.3 månader senare ringde köparen att cirkulationspumpen från -76 hade rasat och undrade var han skulle göra med räkningen. Jag tyckte han skulle betala för annars kommer ju fogden...
    Ibland blir man trött

8. C
    Medlem · 1 145 inlägg

Rätt och rätt, vilket samvete har du. Det kanske är den viktigaste frågan. En tvättmaskin kostar några tusenlappar och uppåt. Och vitvaror går sönder, det är en del av livet.

9. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Hmmm..........................., självklart så hade du väl också direkt gett dig till känna för säljaren och sas. 'tagit äran åt dig' för tilltaget ifråga, för 'ärlighet varar väl längst', eller..........??

MVH :)//Christina.

• Laddar…
  10. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Det där låter oerhört primitivt, så svaret på frågan (eller?) är, -Nej!

MVH//Christina.

• Laddar…
  11. B
    Medlem · 2 901 inlägg

Jag kan inte påstå att jag skulle stå där leende och tänka, -Oh ja, detta får jag räkna med!!
    Jag skulle både tänka och säga många mycket fulare saker, skulle säkert inte vara främmande för din idé heller ;), men.......... enbart i tanken ;).

Att gå från tanke till handling är den avgörande skillnaden, och i just det fallet så tycker jag nog att det hade varit tur om vi hade varit lite mer lika ;D, för då hade nämligen inte säljaren heller klivit över gränsen och lämnat den trasiga tvättmaskinen i lönndom, utan kört på "ärlighet v........" osv. han med :D

12. C
    Medlem · 117 inlägg

chili

Medlem

Ja för vem hade väl nånsin kunnat ana att en tvättmaskin från åttiotalet kan gå sönder :surprised: Själv köpte jag en ny tvättmaskin för 2800. Den vettiga ersättningen för en tjugo år gammal tvättmaskin är väl ungefär en ostfralla.

13. S
    Medlem · 602 inlägg

Snigel

Medlem

Svar som handlar om något helt annat har flyttats till den här tråden av MathiasS.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.