Byggahus.se
S
tommib tommib skrev:
Eftersom det sitter ett skruvat täcklock där så har TS tagit bort strömbrytaren.

Jag gissar på att nolla (och värre, skyddsjord) inte har letts vidare.
Helt rätt, jag tog ju bort strömbrytaren. Men hur ska jag koppla nolla och jord?

tommib
Just i detta fall kopplar du färg mot färg. Använd en vettig toppklämma, tex Wago 221.

Av nyfikenhet, vad gjorde du? Kan du ta en bild?

S
Jag satte fas och tänd (4 ledare) i en wago. Och de andra i varsin wago, alltså en jord i en wago, den andra i egen wago. Samma med nollorna.
Kan inte ta en bild just nu tyvärr.

tommib
Detta är anledningen till att man måste förstå vad man gör. I fjärde inlägget framgår hur du ska hantera dessa ledare.

Som det är nu har du i värsta fall full spänning fram på uttag efter denna dosa men det verkar som att de är strömlösa eftersom nollan är bruten.

• Gilla
Aron Roger och 1 till
  • Laddar…
S
Helvete, missförstod det inlägget, nu verkade det självklart när jag läste igen.
Det här är absolut inget jag tycker är ok att göra själv i vanliga fall. Som du säger är det lätt att det blir fel när man inte vet vad man håller på med, med möjliga katastrofala följder.

Ärligt talat: Du är nyhemkommen från BB, verkar inte ha full koll på hur det elektriska fungerar, och troligen inte tid att lära dig/ta in det ordentligt heller. Mitt tips: Ring en elektriker, iallafall denna gång, och låt honom reda ut det, så sover alla i familjen bättre.

Och prata allvar med lillmarodören :)

S
Redan gjort! Behövde bara ha det fixat tillfälligt direkt.
Visserligen var jag tvungen att hitta på lite fler arbetsuppgifter för att någon skulle vara intresserad att komma ut. Det är väl det som är problemet för många. Det går helt enkelt inte att få någon elektriker att ta ett femminutersjobb.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.