Byggahus.se

Trasig strömbrytare, akut tillfällig fix

2k läst  21 svar

1. S
    Medlem Nivå 3
    En av våra strömbrytare har gått sönder av okänd anledning. Troligen genom fysiskt våld av en familjemedlem av mindre modell.
    Jag behöver ha ström NU och undrar om jag kan skarva ihop ledarna tillfälligt tills jag har tid att byta brytaren?
    Hur kopplar jag dom? Fas till fas, noll till noll, jord till jord, och grå till svart (tänd?)?
    Tack på förhand!

2. Bästa svaret

snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    De gul/gröna och blåa kan vara som dom är tillsvidare om du inte vill röra dom nu.
    Det är en kronströmställare så du tänder två lampor med den, så om du vill ha båda att lysa lägger du ihop de bruna + svart + grå.

3. S
    Medlem Nivå 3
    Stort tack!! Älskar det här forumet

4. H
    Moderator · Nivå 25
    En liten förklaring kan vara på sin plats.

De blå nolltrådarna och den gulgröna jorden har egentligen inget med brytaren att göra. man bryter fas, och brytaren skall inte vara jordad.

Utan de sitter på x-plintar, kopplingsklämmor som bara finns på brytaren för att "parkera" eller vidarekoppla trådar. Det äår viktigt att de är ihopkopplade som de är i x-plintarna. Du har alltså dessa trådar parvis ihopkopplade. Det finns ingen förbindelse mellan jord och nolltrådar, men däremot mellan de två nollorna osv.

Om du skaffar en ny brytare så tänk på att x-plintar finns inte på alla. I så fall får man koppla ihop nollorna separat med ex. en wagoklämma. och jordtrådarna.

5. S
    Medlem Nivå 3
    Jag köper en exakt likadan. Eller snarare två, en till som har lite problem.
    När man rörde ena vippan lite så darrade ljuset. Dessutom så smällde projektorlampan i samband med det. Tror ni det var en slump, eller kan det ha orsakats av strömbrytaren? Strömbrytaren styr inte uttaget till projektorlampan, men ligger på samma säkring.

6. Bo.Siltberg
    Självbyggare · Nivå 25
    Glappkontakt och högfrekventa störningar på spänningen som kan orsakas av glapp (ljusbåge) i en strömbrytare är en fiende till glödlampor såväl som elektronik.

• Laddar…
  7. H
    Moderator · Nivå 25
    Låter lite skumt att du har två sådana brytare som är dåliga. Det är ovanligt att de går sönder. Tycker det står ABB på bilden, tror att det anses vara bra kvalitet.

8. S
    Medlem Nivå 3
    En vet jag har blivit utsatt för ett slag, och den andra hade samma symptom fast några nivåer värre. Så min misstanke är att det är "någon" som tolkar "slå på" lampan lite fel.

9. S
    Medlem Nivå 3
    Stort tack för hjälpen alla, så skönt att slippa ha hela vardagsrummet strömlöst när man precis har kommit hem från BB.

10. S
    Medlem Nivå 3
    Märkte precis nu att uttaget som sitter nere vid golvet under strömbrytaren inte fungerar längre. Antar att jag måste koppla om något för att få igång det. Är det nollan som måste skarvas?

11. snuttjulle
    Medlem · Nivå 11
    Då det låter som att du har en "den lilla elektrikern" som är nyfiken och kanske hårdhänt gäller det att du inte bara löser detta så att du har ström utan även att det är säkert för framtida nyfikna fingrar.
    Skulle inte själv göra något akut för att få igång ström om det inte är 100% säkert när detta har hänt en gång.

12. S
    Medlem Nivå 3
    Japp. Det sitter ett skruvat täcklock där nu.

13. lars_stefan_axelsson
    Besserwisser Nivå 15
    Nej, då är det någon annan vajsing. Om du inte rört de blåa och gul-gröna i strömbrytaren så skall det fungera av det skälet. Det är med stor sannolikhet därför som du har dem i dosan med strömbrytaren öht.

Men har det någonsin fungerat? Var kommer fasen ifrån? På din bild så syns ingen fas som matar uttaget och alla ledare kommer från samma håll i dosan, så kommer det nedifrån? Det är i så fall underligt kopplat. Och talar emot det du visar ovan. Det normala hade varit att jord/blå hade kommit in på ena sidan dosan, från taket, och gått ut på den andra, dvs i riktning mot uttaget. Då tillsammans med en fast fas (svart eller brun beroende på ålder på anläggningen, men här brun som din brytare är kopplad).

14. H
    Moderator · Nivå 25
    Som sagt. På bilden hade du en nolla och skyddsjord som var skarvade via x plintarna på brytaren. Både nollan och jord måste skarvas i dosan. Jag tolkar att brytaren är borta nu.

Hur kopplade du ihop de andra trådarna?

15. tommib
    Självbyggare · Nivå 22
    Eftersom det sitter ett skruvat täcklock där så har TS tagit bort strömbrytaren.

Jag gissar på att nolla (och värre, skyddsjord) inte har letts vidare.

• Laddar…