Byggahus.se

Trasig spis, vad gäller?

1. T
    Medlem · 1 439 inlägg
    Jag ser bara en som bråkar, att betala bara för att han ska sluta låter inte rimligt på något sätt.

2. F
    Medlem · Västra götaland · 5 218 inlägg

fsn

Medlem
    Prova då så får vi se.... standardsänkning.

3. useless
    Lök. · Gävleborg · 18 849 inlägg

useless

Lök.
    Rent tekniskt är det ingen större skillnad på en spis med glashäll och en med gjutjärnsplattor.
    Om dessutom den första spisen var trasig så har ju standarden ökat...

• Laddar…
  4. T
    Lösvirkesbyggare · Stockholm · 4 040 inlägg

twoody

Lösvirkesbyggare
    Avvakta och säg att ni går med på hälften.
    Och om han nu vill driva det här till tingsrätten som småmål så kan ni säkert hitta en liknande spis begagnad under den tiden.

• Laddar…
  5. Hep
    Garagebyggare · Stockholm · 644 inlägg

Hep

Garagebyggare
    Och rent tekniskt är det ingen skillnad på ett lila och ett grått hus. Jag skulle själv sett det som en standardsänkning om glashällen plötsligt byttes mot en med plattor. Klart hellre en tio år gammal glashäll än en nytillverkad farmorsspis.

Många hänger upp sig på att den utbytta spisen var trasig och att köparen borde undersökt och sett det. Har inte säljaren samtidigt en upplysningsplikt att berätta om något som man kan förvänta sig fungera inte gör det. Var det gjort här?

6. A
    Medlem · Stockholms län · 8 511 inlägg

Avemo

Medlem
    Det är väl inte så svårt att hålla två saker i huvudet samtidigt. Uppenbarligen finns det många för vilka det inte är någon avgörande skillnad mellan gjutjärnsplattor och keramikhäll. Jag är förvånad och konstaterar att för mig och många andra vore det tveklöst en standardsänkning att gå från keramikhäll till gjutjärnsplattor. Men det är fortfarande ett märkligt beteende att komma och kräva 2500 kr för den skillnaden och hota med stämning om det inte finns fler turer i historien som vi inte vet något om.

Försämring med gjutjärnsplattor? Ja.
    Rimligt att hota med stämning? Nej.

• Laddar…
  7. sunnis
    Medlem · 718 inlägg

sunnis

Medlem
    Det här väl inte komplicerat alls? TS har ändrat förutsättningarna för huset efter visningen och kontraktskrivningen UTAN att meddela säljaren om vad som har gjorts. Det är jävligt vågat spel, i det här fallet blev det inge bra eftersom köparen uppenbarligen verkligen vill ha en spis med glaskeramikhäll. Spelar ingen roll om den är bättre, den faller inte köparen i smaken.

Jag tycker 2500kr i kompensation är riktigt billigt att komma undan om det var ett acceptabelt sätt att lösa situationen. Förstår inte heller hur man ska hitta en "udda" 70cm glashällspis i begagnat och fungerande skick, frakta och släpa och montera inom mycket kort varsel för mindre än 2500kr och vara värt mödan och hoppas att den funkar ett tag.

Löser ni inte detta väldigt så snabbt så kan i princip köparen specialbeställa en ny 70cm glashällspis och få den monterad av fackman för 10-15tkr som ni sannolikt kommer behöva stå för.

8. Johannes Carlsson
    Allvetare · Halland · 7 730 inlägg

Johannes Carlsson

Allvetare
    Det är även en förbättring med en nyare spis. Funktionen laga mat är ändå konstant

• Laddar…
  9. M
    Medlem · Västra Götalands län · 9 inlägg

Mattias_gbg

Medlem
    Jag hade aldrig godtagit att säljaren bytt ut spisen från visningen till en med gjutjärnsplattor, oaktat vilket skick de olika spisarna hade. Pynta 2500 sek och fundera på din egna roll i det hela. Förstår inte ens att du lyfter det i forumet?

10. useless
    Lök. · Gävleborg · 18 849 inlägg

useless

Lök.
    Vad är det som är så fantastiskt med glaskeramikhäll?

• Laddar…
  11. K
    Husägare · Skåne · 2 236 inlägg

knipo

Husägare
    En spis med glaskeramikhäll är precis lika kass som gjutjärnsplattor enligt mig.
    Plattor är faktiskt något bättre för de spricker inte om man sätter ned stekjärnet för hårt.

• Laddar…
  12. T
    Lösvirkesbyggare · Stockholm · 4 040 inlägg

twoody

Lösvirkesbyggare
    Varför skulle köparen kunna specialbeställa en spis för 10 tkr plus?
    Snälla sluta hitta på massa strunt.

• Laddar…
  13. MultiMan
    Realist · Västernorrland · 2 614 inlägg

MultiMan

Realist
    Om du efter alla år platta hällar funnits inte förstår fördelarna med att kunna dra kokkärl åt sidan eller lättheten att rengöra med skrapa, som två exempel, så kommer det nog vara väldigt svårt att förklara det nu.

Tveklöst en avsevärd standardsänkning att få en gammal järnplattespis när det stod en keramikhäll från början.

14. R
    Självbyggare · Stockholm · 7 274 inlägg

Robert-san01

Självbyggare
    Håller med dem som tycker 2500 är ett bra förslag av köparen. I huset jag sålde var det glashäll som var 12år och den funkade fint så jag skulle inte reagera om mäklare sa att spisen är 10år.

Tumlaren var lite strulig i huset vi sålde och behövde repas efter någon månad. Jag och köparen kom överens om 1500 i ersättning så fick han göra som han själv ville, laga eller byta och alla var nöjda och glada.

15. K
    Medlem · 37 inlägg

Kallsing

Medlem
    Vad är rimligt egentligen?
    Det satt en 10 år gammal glashäll som gick sönder. Det finns ingen glashäll att köpa för 2500 kr som köparen kräver. En 10 år gammal glashäll är inte värd 2500 kr?
    Köp en glashäll åt han. Vad ligger dom på i dag med storlek 70cm 10-12000? Eftersom den nudå är betydligt dyrare än den glashäll som satt där när kontraktet skrivits så får han väl betala mellanskillnaden där då? Måste ju till ett åldersavdrag här. Kräv honom på 9500 kr så kanske han är villig att betala det eller så kanske han ska vara glad att han har en väl fungerande spis vilket han inte skulle ha haft om den gått sönder 2 dagar efter inflytt! Eller kanske 1 vecka 1 månad? Vafan gnäller han över? 2500 kr, han kommer snart be dig fixa allt annat också. Jag hade inte gnällt om jag fick en ny spis som fungerar i många år som jag sen kan byta ut vid ett senare tillfälle mot en betydlig finare utan att vara tvungen pga att den befintliga var dålig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.