Byggahus.se

Trasig spis, vad gäller?

1. K
    Husägare · Nivå 13
    Hade det varit en ny eller nästan ny spis eller om det vore en väsentlig skillnad på den utbytta spisen tex gas istället för el, då hade jag förstått att man som köpare reagerar.
    Men om det är som du säger att spisen var gammal o dålig, ja, då är det ju inget att tjafsa om.
    Köp Micki-spisen till honom, le o vinka o önska honom en god jul.(y)

Redigerat 6 dec 2019 07:47
  2. Hep
    Garagebyggare Nivå 4
    Det fanns ett hus på tomten vid visningen och det finns ett hus på tomten nu. Inte det gamla 20-talshuset, utan ett nytt. Visserligen inte ett likadant som köparen trodde, men ett nyare hus är ju bättre. Vad är problemet.

Var är ett hus så billigt att man ens tycker att det är värt att fundera på en diff på 1200 spänn? Betala och gå vidare i livet.

3. L
    Medlem Nivå 6
    Jag kan nog tycka att det är en väsentlig skillnad mellan häll och plattor. Håller man många kastruller, pannor igång samtidigt så... .. att arbeta med plattor går inte. Med en häll kan man låta saker stå kvar varmt ett tag innan det är dags att servera.
    Det är som natt och dag.

För att inte tala om hur enkelt det är att göra rent en häll, kontra plattor....

Skulle inte för en sekund acceptera plattor. Sedan ja, du hittar säkert en spis för 1500kr, men sedan skall köparen ordna släp, bensin fram och tillbaka så 2500kr är rimligt faktiskt.

4. F
    Medlem · Nivå 13
    Vårat hus är 10 år nu och således spisen med. Till att börja med är det inget som automatiskt gör en 10 år gammal spis till uttjänt

Jag kan tycka att är man så jäkla dum att man inte inser att det kommer att bli problem när man ersätter en glashäll med gjutjärn så är det tragiskt. Det rådet ingen tvekan om att gjutjärn är en standardsänkning. Ta dom 2500kr som läropengar och betala bara, jag tycker köparen är hygglig som ger er den möjligheten.

5. Herr hatt
    Medlem Nivå 3
    Hej
    Visst jag hadde också blivit lite putt om det stod en annan typ av spis i köket när man får tillträde.
    Men var spisen trasig på visningen eller när köparen utförde sin undersökningsplikt? I så fall bör han budat/ förhandlat ner priset innan kontraktet skrevs och skall bara se det som en bonus att ni satt in en ny.

Gick den sönder senare. Så Tror jag det är lättast att betala. Men vill ni lägga er tid toch energi på det så skaffa en begagnad glashälls spis i motsvarande skick som den som var på visningen att byta mot. Den ”gammla” spisen kan ni ju sälja så med lite tur går det jämt ut.

6. H
    Moderator · Nivå 25
    Att mäklaren nekar till att ha hört talas om detta, förstår jag. Den enda som ev. har gjort fel här är mäklaren som hade vetskap om att spisen är trasig. Som säljare har du en upplysningsplikt, men den övertrumfas av köparens underökningsplikt. Så att även om du som säljare borde berättat att spisen är trasig, så är köparen skyldig att upptäcka det själv.

Men mäklaren är skyldig att upplysa spekulanter om allt hon vet som kan vara av betydelse för spekulanten. Därför är mäklare ofta "aktivt okunniga". Det är viktigt för mäklaren att inte veta något om huset de säljer. Går då en säljare och berättar om en massa fel, så utvecklar många mäklare snabbt symptom på Alzeimer.

7. Fairlane
    Medlem · Nivå 11
    Jag tycker nog också att ett spis med gamla plattor känns sämre även om den kan vara bra.

Som jag förstår det så vill köparen ha 2500:- eller en annan spis.
    Säljaren kan tänka sig att köpa en spis i Norrköping för 1200:(?) och få den på plats. Örebro-Norrköping tur och retur cirka 25 mil, för att spara 1300:-, med risk att det strular med ström/kontakter etc. Jag hade nog inte kört och hämtat en spis för de pengarna. Att köra kostar ju också, samt tid.

Köparens krav på 2500:- är lite högt, men jag hade tagit det och sen brutit med köparen helt. När köparen senare ringer och frågar något om huset så hade jag helt enkelt sagt "det är ditt hus, lös problemet" och lagt på.

Som köpare har jag hittar större fel, men jag har varit glad att tidigare ägare svarat på frågor om x och y, så det ser jag som viktigare. Samma sak om köparen av vårt gamla hus ringer så kommer jag hjälpa till, men inte om denne bråkat om en 10 år gammal spis.

8. T
    Medlem Nivå 4
    Om den ersättningsspisen ska vara likvärdig den som fanns på visningen är det väl bara att åka förbi och slå sönder den, så är saken klar?

Som jag tolkar det fanns det en trasig spis på visningen och när köparen genomförde sin undersökningsplikt fanns det antingen en trasig spis eller ersättningsspisen. Jag hade vänligt men bestämt bett köparen återkomma med en stämning om han tror han har något att hämta.

• Laddar…
  9. Pytt
    Besserwisser Nivå 6
    Summerar det som redan konstaterats av flera:
    1. Köp en begagnad spis med häll och leverera till köparen.
    2. Om köparen fortfarande hotar med stämning, svara bara "OK" och gå vidare med ditt liv.

Han är ju spritt språngande om han tror han kan tjäna en enda krona på att ta detta till någon rättsinstans, så jag är 95% säker på att han helt enkelt bluffar för att skrämma er. Ja, det var inte helt korrekt att sätta in en annan spis, men så som det låter på TS så är köparen såpass oresonlig och eventuellt ute efter att lura sig till större ersättning än vad som vore lämpligt, så jag hade också dragit öronen åt mig och inte bara betalat. Det låter som att man snarare kan vänta sig fler sådana här problem om man ger efter, för då ser han det som att det funkar bra att lura/utpressa er.

10. F
    Medlem · Nivå 13

Med tanke på att säljaren har slängt ut den gamla spisen och ersatt den med en ”sämre” så faller argumentet att den gamla var sönder.

Säljaren kommer med största sannolikhet att förlora. 2500kr kan ses som en förlikning. Är köparen någorlunda företagsam så köper denna en ny likvärdig spis inklusive installation under tiden och kräver istället denna summan. För det kommer med största sannolikhet att ta 2-3år innan det kommer till förberedande förhandling. Då är säljarens krav 7000kr eller nåt sånt istället. Sen blir det ett ”småmål” och det kostar väl runt 3000kr för säljaren att förlora. Så runt 10000kr och ha detta hängande över sig i ett par år för att sen potentiellt förlora i rätten med. 2500kr är ett jäkla fynd i sammanhanget.

11. T
    Medlem Nivå 4
    Varför skulle säljaren förlora? Nu vet jag inte vad det står i just det här avtalet, men i mitt väldigt färska överlåtelseavtal står det klart och tydligt att "Fastigheten överlåts i det skick den är på kontraktsdagen om inte annat överenskommits.". Som jag förstår det är spisen bytt mellan visning och kontraktskrivning.

12. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Att spisen är bytt är inget konstigt i sig. Det händer nog ganska ofta att saker går sönder och ersätts av nya eller bättre begagnade. Skrivelsen i kontraktet betyder inte att exakt samma vitvaror ska finnas både vid kontraktskrivning och tillträde, så står det en spis med samma funktioner där på tillträdesdagen är säljarens del av kontraktet uppfylld.
    Att det är plattor istället för glashäll är ingen väsentlig skillnad. Hade det däremot varit en induktionshäll eller andra speciella funktioner på den gamla spisen så hade läget varit annat.

• Laddar…
  13. S
    Medlem Nivå 4

Du har sålt ett hus för 2,5 miljoner (????) och nu bråkar ni om en promille av den summan! Ge han pengarna och se till att du har skriftligt på att ni är överens om kompensationnen

14. Thegoatthing
    Medlem Nivå 1
    Han köpte huset för 950 tusen pga renoveringsbehov så hade de varit 2,5 mille så hade 2500 kr inte varit något problem

15. useless
    Självbyggare · Nivå 24
    Problemet är inte summan pengar utan att den typen av människa kommer att fortsätta hitta småfel och kräva ytterligare kompensation.