Byggahus.se

Trasig Nibe Fighter 310P, vad göra?

1. R
    Medlem Nivå 2
    Om pannan är 10år finns nog risk att kompressor är trasig. Pannan funkar som som en elpanna om inte kompressor går, och är nog en anledning till ökad elförbrukning. Jag tror inte 6tkr räcker för byte kompressor, om du byter, se till att de byter torkfilter, expansionsventil och även kompressorfötter.

• Laddar…
  2. A
    Medlem Nivå 1
    Tack R134a - fyndigt! :rofl:

Jag hittade ett par yngre trådar så nu har jag läst även dem och ser att "man" kan isolera mot buller på olika sätt och byta fötter.
    Så första steget blir ju att ta hit en certifierad tekniker. Det bedrövliga är ju att jag eventuellt hade tänkt mig en ny Nibe F370. Talade med en ledsen granne idag i 80-årsåldern. Deras Nibe F750 är tre år yngre, alltså 7 år och nu under en månads tid har de haft en tekniker där 5 ggr! Köldmedia läckt, kretskort utbytt. 10.000 kr fattigare! Och den Niben är ju betydligt dyrare än den jag hade tänkt mig.
    Nu blir jag ju än mer kluven om jag ö h t ska välja Nibe. Känner Du eller någon annan till en VP av annat märke som är bättre? För cirkus 50 - 60 tkr?
    Många tacksamma hälsningar,
    Annette i Lerkil

3. J
    Medlem · Nivå 11
    Nya Thermia Ventec (motsvarar F370) tycker jag verkar intressant men kan inte så mycket om den ännu. Den har R134a köldmedia och ger ca 2 kW värmeffekt från kompressorn samt har 9 kW elpatron. IVT Vent 302 är ett annat alternativ ger ca 1,6 kW värme från kompressorn och har 9 kW elpatron. F370 har ett fint styrsystem med uppkoppling mot nätet om man vill, men den har R290 propan köldmedia och en väldigt konstigt konstruerad elpatron som kan innebära massa extrakostnader för elinstallationen och huvudsäkringarna i huset. Personligen hade jag nog ändå reparerat en ca 10 år gammal 310P även om det kostar kanske 16 tkr. Går att sätta i 360P reservdelskompressor och expansionsventil på 650 W istället för 310P 500 W reservdelskompressor. Passar bättre om huset är större än ca 120 kvm.

• Laddar…
  4. A
    Medlem Nivå 1
    Tack så hjärtligt Josth! Jag får fundera ett tag till... Hälsningar, Annette i Lerkil

5. S
    Medlem Nivå 9
    Nibe 750 tror jag egentligen är en heeeelt annan värmepump än 370.

750 tror jag i grunden är en ganska "högpresterande" (Tänk hårt trimmad bil...) av märket Comfortzone 50. Där Nibe köpte upp företaget/konstruktionen? och sen döpte om till just Nibe 750. För att den har väldigt hög "verkningsgrad" och annan hyfsat avancerad teknik.

En 370P är nog en utvecklad/förfinad 360P som i sin tur var en mer effektiv (=större kompressordel) 310P.

Så vad som hände grannens 750 har nog inte så mycket att göra med vad som kan hända en 310/360/370 som är en annan ganska gammal/beprövad maskin som funnits länge. Inga under av effektivitet eller tillförlitlighet men tuggar på för fullt i många villor. Man kan jämföra det med en Volvo 945 som kom från 745 som hade sitt ursprung i 245 osv.

Vi har själv en 13år gammal 360P som vi fått byta en kontaktor till en elpatron och reläkortet för alla relän.

Sen har vi utanför pannan (har ej med Niben att göra alltså) byta cirkulationspump 2ggr och shunten 1gång på de här 13 åren.

Så hade jag varit i din sits hade jag satt in en 370 som då bör passa rakt av =enklare/billigare arbetskostnad och klart bättre effektivitet än den 310 du kastar ut. Själva 370p finns att köpa från strax över 40000kr om man letar runt lite. Själva bytet kostar nog 15000-20000kr på det.

En 750 kostar ungefär 75000kr men då behöver du ganska säkert isolera frånluftsrörer mer än du har idag. Det är så den åstadkommer högre verkningsgrad =kyler ned luften mer, =utvinner mer energi =men mer isolering krävs för att undvika kondens runt de rören osv. Krävs kanske även lite annat merjobb då det i grunden är en annan maskin =Anslutningar kan sitta annorlunda, ha andra dimensioner osv. Så där kommer man nog fort upp i 100000kr.

• Laddar…
  6. S
    Medlem Nivå 9
    Tror en 310 gav 1,1kW värmepumpseffekt, en 360 gav 1,6kW och en 370 2kW. Låter lite men räcker ändå förvånansvärt bra till i ett välisolerat hus.

10år gammal så börjar det vara gränsfall men som Josth skriver kan man sätta i kompressordelen från tex 360 så får man bättre verkningsgrad. Dock går nog reparationen på 15000-20000kr om du lejer bort det. Jag har felsökt och reparerat min panna själv och fått tag i delar ganska billigt men det kräver ju både kunskap och lite tur.

Skulle vi få kompressorhaveri är frågan hur jag skulle göra. Tror man kan köpa delar för under 10000kr men sen måste man nog ändå ha hjälp vid installationen/köldmediefyllningen så tillkommer säkert 5000kr oavsett. Så skulle nog fundera på byte till en 370 ändå.

Ibland ser man i princip nya begagnade 370 på Blocket för typ 10000-20000kr. Så funderar på köpa en sån och ställa i förrådet tills det är dags för byte.

• Laddar…
  7. S
    Medlem Nivå 1
    Steg 1 är att ta reda på vad som är sönder det kan vara något mindre kostsamt än kompressorn tex styrkortet, min vp är nu över 20år kompressorn byttes dom första åren då det var typen med propan gas istället för r134 som ofta havererade men nu har den nya kompressorn gått i typ15 år dock har jag lagat styrkortet givare mm flera gånger vilket inte behöver vara så dyrt.

• Laddar…
  8. A
    Medlem Nivå 1
    Tack så mycket, både skogstomten och Spider 22. (och ännu en gång, jag hoppas att jag inte har glömt att tacka någon)
    Jag börjar med Spider 22s förslag.
    Tar hit en certifierad servicetekniker och har även allas andras svar utprintade till hands. (även från en annan tråd)

Alltifrån kompressorbyte, torkfilter, expansionsventil, fläkt, skvallerrör, styrkort, kompressorfötter, ljuddämpare i chassit o runt kompressorn, chunt, givare och relä. Jag har säkert glömt något …

Om inte serviceteknikern säger annat går jag nog på Josths råd:
    ”… reparerat en ca 10 år gammal 310P även om det kostar kanske 16 tkr. Går att sätta i 360P reservdelskompressor och expansionsventil på 650 W istället för 310P 500 W reservdelskompressor…”

Och visar det sig att det blir alldeles för dyrt så följer jag nog skogstomtens råd:
    ” …Så hade jag varit i din sits hade jag satt in en 370 som då bör passa rakt av =enklare/billigare arbetskostnad och klart bättre effektivitet än den 310 du kastar ut…”

Tack så mycket allihopa, ni är en samling pärlor – eller snarare en hel bunt av pärlhalsband!
    Jag är så tacksam så att jag bugar och bockar i m3

Hälsningar,
    Annette i Lerkil

9. R
    Medlem Nivå 2
    kompressor 4296
    expvent 704
    torkfilter 264
    bipack komp(kabel+fötter och annat krafs) 811
    alla priser exkl moms från nibe. Sen tillkommer ju soppa 0,5 kg r290 ca 900 spänn + arbete

8718 kr inkl moms för grejer och gas. ca 5000 för jobbet

10. Rickard_nr1
    Renoverare · Nivå 7
    Faktafel här. Det är ivt som köpte in sig i comfortzone

Redigerat 24 nov 2019 12:50
  11. S
    Medlem Nivå 9
    Aha! Tackar minns fel. Är då 730/750 en egenutvecklad produkt? Bygger den i så fall på 310/360/370 i grunden?

12. R
    Medlem Nivå 2
    den har 6kw kompressoreffekt + 6kw elpatron, så den är bra mycket mer än 370 310 och 360

13. Rickard_nr1
    Renoverare · Nivå 7
    Nepp finns inga likheter alls mellan 310/360 och 750 mer än typ värmekurva och förskjutning som finns på alla maskiner. Helt egenutvecklad med 407c och flytande kondensering mot de äldre som hade halvflytande/fastkonsensering. 640 är väl den som är närmast lik 750 som hade kraftigare kompressor, jobbade flytande och med arbetstank i botten.

730 kom till för utländska marknaden ville ha en billigare maskin och då togs arbetstanken bort och de blev istället en lägre maskin. På senare tid har det blivit samma överdel på både 750 och 730 dvs kompressor och luftbehandling(besparing blir samma)