Byggahus.se

Trasig golvvärme i badrum?

1. M
    Medlem Nivå 1
    Vårt hus är byggt 2007 och vi har golvvärme i badrummet som går på el.

Under en tid har reglaget/temostaten, ca 1 mån "klickat" regelbundet. Men golvvärmen har under denna tid funkat som vanligt. Vi har alltid haft reglaget på "mellan dvs 2,5-3". Nu verkar dock något ha hänt - klickandet har slutat och golvet är extremt varmt som jag kan tänka mig att det kan vara när man har på maxeffekt, fast vi har på 2,5.

Vad kan det vara för fel och hur löser man det?
    Bifogat är bild. T reglage.jpg ack för alla tips!

2. T
    Medlem Nivå 1
    Råkade ut för samma problem för någon månad sedan och läste på nätet att Devi 530 termostaterna årsmodell 2007 har problem. Köpte en ny termostat på tradera och nu funkar det bra igen.

3. M
    Medlem Nivå 1
    Toppen, stort tack för svar:)
    Jag är inte så superhändig, tror du man kan lyckas byta ut termostaten själv?
    Eller vilken hantverkare hjälper en? Eletriker?

4. H
    Moderator · Nivå 25
    I princip så är det en elektriker du skall anlita. Det är inte svårt att byta ut den, men lite pilligt.

Det är viktigt att du byter mot exakt samma modell. För det finns en golvgivare som hör till termotstaten, alltså en sensor nere i golvet. Om man byter modell på termostaten så måste/bör man byta även den givaren. Och det kan vara väldigt pilligt. Den är inskjuten via ett rör från dosan ner och en bit ut i golvet.

5. V
    Verktygstokig · Nivå 22
    Det är en elektriker du bör kontakta! Tror inte man får byta själv även om man har "nödig kännedom".