Nytt golv i groventrén leder också till renovering av två st trappsteg i vårt hus från 1926. Detta blir även grundkursen i trapprenovering inför nästa hösts renovering av den stora trappan! 🥳

Men som vanligt när man inte gjort dylika saker innan så uppstår en del frågor, därav denna tråd.

Tyvärr har jag inte tagit något före-bild, så man får låta fantasin erbjuda en brun filtmatta på stegen och den övre ytan, medan det satt en brun plastmatta med mörkbruna detaljer på den nedre ytan. Huset renoverade grundligt på 70-talet så det var säkert jättefint då. Tyckte man. På bilderna ser man även huvudtrappan som idag är limmad med röd matta. Ganska stiligt egentligen men den ryker alltså nästa höst.

På hallytorna hamnar nu istället en schackturig plastmatta. Trappans trädetaljer slipas ner, planstegen betsas med mörk mahogny innan lackning, medan sättstegen målas vita. Resten av hallen kommer bli vit så småningom och huvudtrappan fortsätter i samma stil.

Jag använder en Milwaukee excenterslip med 3M's Xtract Cubitron slippapper som fungerar mycket bra! Till hörnen och övriga detaljer där excenterslipen inte når blir det mitt Milwaukee multiverktyg med slip-tillsatsen.
Förra ägaren har inte sparat på limmet när han satte mattan vilket gör det här jobbet ganska drygt. När limmet värms upp av slipningen så sätter sig massan dessutom på slippappret vilket också leder till behovet av att skrapa bort limresterna…

Så några frågor:
- Finns det generellt några verktyg som man ska använda istället?
- Finns det något bets som generellt anses vara bäst?
- Finns det någon lack som är ganska blank, men ändå förhindrar att man upplever den som hal?

Sliten träyta, flagnande färg, närbild, textur, gammalt, behöver renoveras, brunt och beige toner.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Trappnosen har en del detaljer som jag vill bevara, men här krävs någon annan form av verktyg för att ta bort limmet.

Träyta med knutar och skador, svartvitt marmorgolv synligt nedtill.
Skapa konto

Här har man fyllt igen ett litet hål med spackel eller något liknande. Ska man gräva ur det och låta det vara ett hål, eller kan man sätta en träfiller och få ett snyggt resultat när man betsar?

Ett träbord med synliga ådringar, närbild på struktur och skada. Checkerbräde i bakgrunden.
Skapa konto

Det sitter två stycken spikar i översta plansteget. Känns inte som ett alternativ att ta bort dessa, men kommer de förstöra utseendet? Min förhoppning är att de inte syns så mycket efter betsning.

Trätrappa, svartvit rutigt golv, mejsel, reparation eller renovering pågår inomhus.
Skapa konto

Till höger på mittensteget finns en glipa mellan plankorna. Går det att fylla denna med träfiller och betsa, eller ska man strunta i det?

Lite miljöbilder:

Slitet trägolv vid dörröppning med röd matta på trappa; renoveringsbehov syns.
Skapa konto

Mattor bortplockade.

Ett schackrutigt golv delvis installerat vid en dörröppning; verktyg och byggmaterial synliga; hemrenoveringsprojekt pågår.
Skapa konto

Övre mattan måttas ut, underlaget är nu spånskiva som skruvats fast. Skruvhål och springor spacklas med träspackel.

Träkant i förgrunden, suddig svartvit schackrutig bakgrund, inomhus, naturliga material, byggmiljö, detaljnärbild.
Skapa konto

Träyta med ådring, mörknat märke, vid sidan en del av skrivblock.
Skapa konto

Finns lite håligheter runt kvistarna, frågan är om man ska fylla med träfiller eller inte…? 🤔
Trähörn av golv och vägg, slitna ytor, skadad listen, svartvit rutigt golv.
Skapa konto

Detaljer…
Slitet trä och färgflagor vid hörn nära en kaklad vägg och trägolv. Nedsliten, gammal kantdetalj.
Skapa konto

Mest lim vinner. Här tänker jag mig spackel och göra snyggt innan vit färg, kommer ta ett år att slipa ner detta…

Det var nog allt för nu. Input uppskattas! Min största fundering verkar vara huruvida jag kan använda någon slags träfiller eller inte. För den som jobbar med trappor eller har gjort ett liknande jobb innan finns det nog självklara svar på detta. :)

Tror inte att du får bra resultat med filler men vet inte, skulle tro att antingen så blir det väldigt mycket pigment av betsen eller inget alls.

Färgskrapa kan vara bra att börja med, så man får bort det mesta av limmet.

Tror att Bona har en lack med halkskydd i, har för mig att jag frågade för flera år sen annars borde de flesta lacktillverkarna ha.

Jag har aldrig använt annat än Bonas lacker så kan bara rekommendera den.
Vill du ha en riktigt bra lack så Bona HD (kan ha försvunnit eller bytt namn) en två komponents lack som är lösningsmedelsfri,duger det för offentlig miljö så borde det duga i en hall 🙂

• Gilla
andreascarlsson
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.