Hej
Jag har en trappa inomhus som saknar räcke åt sidan på nedre halvan av trappen. Räcket ska nu byggas. Bifogar bilder på hur jag tänkt där det gröna är trapp, väggar och annat befintligt, medan det vita är räcket jag ska bygga.
Stolparna är 45x45
Ändstolpen 75x75
Underliggaren 21x45
Överliggaren 15x45
Räcket 21x95
Min tanke är att montera stolparna på under- och överliggaren för att sedan sätta stycket på plats. Det fästs nedåt och åt sidan överst i trappen. Därefter sätts ändstolpen på plats som fästs i det gröna området längst ned. Sist sätts räcket på plats genom att skruvas underifrån genom överliggaren. Även trälim används överallt.
Har ni några tankar? Är jag helt snett ute? Kommer räcket hålla?
Jag har en trappa inomhus som saknar räcke åt sidan på nedre halvan av trappen. Räcket ska nu byggas. Bifogar bilder på hur jag tänkt där det gröna är trapp, väggar och annat befintligt, medan det vita är räcket jag ska bygga.
Stolparna är 45x45
Ändstolpen 75x75
Underliggaren 21x45
Överliggaren 15x45
Räcket 21x95
Min tanke är att montera stolparna på under- och överliggaren för att sedan sätta stycket på plats. Det fästs nedåt och åt sidan överst i trappen. Därefter sätts ändstolpen på plats som fästs i det gröna området längst ned. Sist sätts räcket på plats genom att skruvas underifrån genom överliggaren. Även trälim används överallt.
Har ni några tankar? Är jag helt snett ute? Kommer räcket hålla?
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Trappräcke inomhus i hus från 1980
Frågor och svar om renovering -
Spaljéspjäla till trappräcken inomhus
Byggmaterial & Byggteknik -
Stilrena trappräcken inomhus
Bloggkommentarer -
Ska bygga trappräcke inomhus - limträ hållbarare?
Byggmaterial & Byggteknik -
Gjutjärns/stål trappräcke inomhus i gammal stil - vart köpa?
Byggnadsvård