Hej!
Jag vill byta ut mitt tråkiga trappräcke/staket över trappen.

Vill ha glasstaket med typ rostfria runda stolpar upp till runt trappen och sen vill jag att det ska övergå till stolpar med antingen rör eller vajrar ner som trappräcke då, med en rund överliggare/handledare.

Har frågat runt dom flesta räckesförsäljarna jag googlat fram men ALLA säger att dom inte kan erbjuda en lösning eller att jag måste anlita någon som kan. Men jag vill göra allt själv...

Bifogar en bild på hur jag vill ha övergången från glas till trappräcke. Min trapplösning ser precis ut som på bilden så det är ju liknande den jag är ute efter.

Där är det en 90 gradersstolpe som övergår från glasfäste till rörfäste. Om nu inte dom finns att köpa, hur har dom då gjort? köper man rena stolpar och borrar själv?

Kan kapa rör själv så jag behöver bara rör och sen alla stolpar, fästen osv, tycker inte det är så avancerat att jag inte kan få hjälp av "proffsen" ??? glas beställer jag också själv om inte det finns där jag köper delarna.

• Rostfritt räcke med glaspaneler och horisontella rör som övergår till runda stolpar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D09
Om jag inte missförstår men Bauhaus har ju trappmaterial som du önskar och kan montera ihop själv :)

hittar ingen 90-gradersstolpe från glas till trapprör där? eller borrar man dom själv?

addebaddeman addebaddeman skrev:
hittar ingen 90-gradersstolpe från glas till trapprör där? eller borrar man dom själv?
Du får nog räkna med att borra själv. Vi gjorde det enkelt för oss och tog in en snickare som hjälpte oss. Han levererade rören förborrade och vi roade oss med att montera alla beslag på stolparna själva

D09
Finns nog lite olika lösningar men såhär gjorde jag.

fanns färdig 90 graders böj på rören

• Trappa med metallräcke och 90 graders rörböj, vit vägg med dekorativ målning av ansikte.
    Skapa konto
  • Gilla
Skip6711
  • Laddar…
Så här blev vårt
Modern trappa med rostfritt stålräcke, trähandtag och kabelsystem mot vit vägg.
Skapa konto

• Gilla
addebaddeman och 1 till
  • Laddar…
Tack för alla svar, Hur är rören uppbyggda? Borrar man ett hål genom första lagret och sen en gängtapp eller är dom för tunna för att göra gängor så man måste borra igenom hela röret o köra typ mutter eller liknande?

Skip6711 Skip6711 skrev:
Så här blev vårt
[bild]
Är detta ett räcke från bauhaus? fick du borra upp själv och isåfall hur samt vilket borr? eller fanns det såna med fästen åt båda dom hållen som det sitter?

addebaddeman addebaddeman skrev:
Är detta ett räcke från bauhaus? fick du borra upp själv och isåfall hur samt vilket borr? eller fanns det såna med fästen åt båda dom hållen som det sitter?
Hej,
Vår snickare kom med dom och det är inte Bauhaus. Stolparna är specialbeställda till vår trappa. De var förborrade så vi bara monterade beslagen. Vi blev även upplysta om det olämpliga i att inte ha vajern vertikalt eftersom barn kan klättra på dom. Kanske något att tänka på?

• Gilla
D09
  • Laddar…
Följer denna tråd, är också jakt efter trappräcke som man kan montera själv.

D09
Skip6711 Skip6711 skrev:
Hej,
Vår snickare kom med dom och det är inte Bauhaus. Stolparna är specialbeställda till vår trappa. De var förborrade så vi bara monterade beslagen. Vi blev även upplysta om det olämpliga i att inte ha vajern vertikalt eftersom barn kan klättra på dom. Kanske något att tänka på?
Om man besöker Bauhaus sida så sök på ”Dolle”

Samma grejor som jag har men då hette det något annat.

Om jag inte minns fel så har stolparna en skena på insidan som håller muttrarna och så var det färdiga hål.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.