Nån som kan hjälpa en idiot som tog bort de gamla kontakterna utan att kolla hur kablarna satt!! Bor i ett hus från 50 talet så vid ena kontakten har jag en svart en blå och en vit, vid den andra svart, vit, röd, vid lampan blå och svart kablar. På mina nya kontakter ser kopplingen ut enligt bifogad bild. Kunde släcka och tända från båda kontakter hur man ville förut. Fel sorts kontakt eller hur ska trådarna sitta?

• Trapp.JPG
trappomkoppl1.gif

Så ser en trappkoppling ut schematiskt

Garanterar dig att ingen här kan tala om vilken färg du ska ha på vilken plint. De måste mätas ut och sedan kopplas som svaret ovan.

Aronsson skrev:
Nån som kan hjälpa en idiot som tog bort de gamla kontakterna utan att kolla hur kablarna satt!! Bor i ett hus från 50 talet så vid ena kontakten har jag en svart en blå och en vit, vid den andra svart, vit, röd, vid lampan blå och svart kablar. På mina nya kontakter ser kopplingen ut enligt bifogad bild. Kunde släcka och tända från båda kontakter hur man ville förut. Fel sorts kontakt eller hur ska trådarna sitta?
Låter som om någon behöver dra om sina trådar i sitt hus. Verkar vara en riktig mix av olika färger i systemet. Kontakta en elinstallatör för att reda ut denna härva.

Verkar som att röd är fas, svart och vit är kasttrådar och blå tändtråd samt svart nolla till lampan???

Ring elinstallatören!

Ingen som har sett den här varianten på trappkoppling? En bekant skulle byta ut en gammal strömbrytare men fick det inte att funka med den nya så jag blev inkallad som "konsult". Efter lite mätande och funderande kom vi fram till att det var kopplat enligt bifogad bild nedan. Funkar förvisso som en trappkoppling, man kan släcka och tända hur man vill från båda brytarna MEN.. att släcka lampan genom att lägga fas på båda sidor om den (dvs potentialskillnad noll, ingen ström, inget ljus) är ju inte lämpligt (minst sagt). Tattarkoppling från 40-talet kan tilläggas..

• Trappkoppling.jpg
Var det inte den som användes förr för att spara en tråd? Förbjuden idag då nollan inte ska brytas.

Problemet är löst för ett tag sedan!! Tack för alla tips ändå, vit var det som är fasen.

Mikael_L
tomastomas skrev:
Ingen som har sett den här varianten på trappkoppling? En bekant skulle byta ut en gammal strömbrytare men fick det inte att funka med den nya så jag blev inkallad som "konsult". Efter lite mätande och funderande kom vi fram till att det var kopplat enligt bifogad bild nedan. Funkar förvisso som en trappkoppling, man kan släcka och tända hur man vill från båda brytarna MEN.. att släcka lampan genom att lägga fas på båda sidor om den (dvs potentialskillnad noll, ingen ström, inget ljus) är ju inte lämpligt (minst sagt). Tattarkoppling från 40-talet kan tilläggas..
En hyfsat vanlig koppling förr i tiden!

Olämplig, t.o.m. förbjuden tror jag, idag.

edit: Redan två som skrivit detta, men NU måste alla som läser tråden förstå att dom inte ska koppla enligt den där bilden ... ;)

Kan va bra att ha om man kopplar dubbeltrapp med utanpåliggande kabel.

Ja men inte tillåten...

letade upp en gammal tråd om detta då jag hittat ett namn på den förbjudna trappkopplingen! Carter-koppling!
förklaras i filmen: http://www.youtube.com/watch?v=BkNvcJRNKHw

exempel på gammal knoppledningsinstallation på amerikanskt infällt vis..
http://www.youtube.com/watch?v=_3Y3WWdL_vM&feature=related
ser faktiskt inte trevligt ut, dels så är det brandfarligt och dels så finns det ingen mening att dölja vackra porslinsknoppar, då tycker jag sveriges 1910-tals installationer såg finare ut, och var säkrare då man kunde se direkt om det osade ur en kabel. ;)
(obs bara lite allmänt svammel det här...)

aj aj aj... kollade vidare lite på diverse filmer där. Inte trevligt alls vad man kan stöta på...

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.