2 506 läst · 5 svar
3k läst
5 svar
Trappa till altan med färdiga vangstycken med "fel" höjd
Jag ska bygga en trappa till vår altan. Jag kommer använda färdiga vangstycken. Nivåskillnaden från däcket till gräset är 93 cm. Det ena vangstycket är 85 cm högt och det andra 102 cm.
Är det bättre att välja det som är 85 cm och bygga upp ett stöd vid basen med stenplattor eller ta den som är 102 cm och göra en nedsänkning vid basen?
Finns det något sätt som är objektivt sett bättre eller är det mer en estetisk fråga?
Är det bättre att välja det som är 85 cm och bygga upp ett stöd vid basen med stenplattor eller ta den som är 102 cm och göra en nedsänkning vid basen?
Finns det något sätt som är objektivt sett bättre eller är det mer en estetisk fråga?
Om du tar det som är 85 så får du ju ett extra steg upp pp altanen på ca 10 cm, det borde väl funka ?
Att ett steg i änden på trappen avviker är en tydlig snubblingsrisk.
Det enkla och rätta svaret är att du ska göra egna vangstycken. Äger du bara en cirkelsåg så är det ju inte svårt alls.
Det är ju det enda sättet att få en trappa som uppfyller dina mått korrekt utan enstaka avvikande snubbel-steg. Du kan även välja att göra trappstegen djupare om du vill för att få en trevligare trappa, de färdiga vangstyckena brukar ju vara branta som en källartrapp så det är inte så mysigt på en uteplats.
Det är ju det enda sättet att få en trappa som uppfyller dina mått korrekt utan enstaka avvikande snubbel-steg. Du kan även välja att göra trappstegen djupare om du vill för att få en trevligare trappa, de färdiga vangstyckena brukar ju vara branta som en källartrapp så det är inte så mysigt på en uteplats.
Tackar. Jag har funderat på att göra egna för som ni säger så blir det ju mest korrekt i höjd. Dock kommer jag behöva 7 st med 5 eller 6 steg så det finns större risk för att de inte kommer att vara exakt likadana.
Men jag kanske ska tänka om och göra egna.
Men jag kanske ska tänka om och göra egna.
Klicka här för att svara