Byggahus.se

Trappa kräver bygglov?

1. K
    Medlem Nivå 2
    En väsentlig åtgärd kan vara tex måla om fasad i ny kulör, putsa en tegelvilla, byta från taktegel till betongpannor, tilläggsisolera fasaden,nytt takfönster eller byte från bruna sidohängda träfönster till pivåhängda vita trä/aluminium fönster.

Är byggnaden klassad i ett bevarandeprogramm kan man börja bli lite petigare även om skillnaden inte egentligen skall spela någon roll om åtgärden är lovpliktig eller inte.

2. J
    Medlem Nivå 3
    Fick precis detta av kommunen.. Om du renoverar trappen med material som inte avviker för mycket när det kommer det visuella, arkitektoniska så anses det vara en renovering av trapp och inte en väsentlig ändring.

Bra nyheter med andra ord. Jag kan bygga min trapp i betongfärgad komposit och ber någon kunnig restaurera de gamla smidesräckena så att de kan återanvändas.

3. P
    Medlem · Nivå 13
    Hitta någon som blästrar och pulverlackar dem. Det gjorde vi och är toppennöjda! Pulverklacken blir otroligt stark och sidenmatt, så den ser inte sprillans ny ut vilket vi tycker passar väldigt bra till vårt hus från slutet på 60-talet.

4. J
    Medlem Nivå 3
    Tack för tipset!

• Laddar…
  5. J
    Medlem Nivå 10
    De nya reglerna som infördes för några år sedan var avsedda att underlätta bygglovsprocessen.
    Effekten blev det motsatta.
    När man uttryckligt ville öka tjänstemannens makt att bedöma vad som krävdes uppstod osäkerhet, och istället började de kräva bygglov för allt. Små stödmurar, trappor, fönster.
    Som exempel bytte jag fasaden från stående till liggande panel, samma kulör.
    Tjänstemannen kom förbi i ett annat ärende och sa att jag behövde bygglov. Jag trodde han skojade.
    "Väsentlig ändring". Vad är det?
    Då jag har dålig erfarenhet av deras kompetens (flera mycket märkliga historier) så föredrar jag en viss ohörsamhet.
    Så får de driva process om så krävs - för en bagatell.
    Kommer inte att hända.

Vår trapp behöver f ö också renoveras. Kommer INTE att kontakta byggkontoret angående detta.

6. Marlen Eskilsson
    Administrator · Nivå 20
    Jag har raderat off topic.
    /Moderator

• Laddar…