Hejsan kära användare! Jag behöver lite assistans, själva trapp-kors-till trapp är inga problem.. så länge det gäller att styra ett stycke armaturer. Nu är det så att trapp1 + korsknapp1 ska styra ena rummet och trapp2 + korsknapp2 ska styra andra. Och jag behöver hjälp med vart och hur jag ritar in vart armaturen i det större rummet ska kopplas.

Detta är bild över hur själva kopplingen är tänkt så här långt, med ena rummets lampor, och inte andra.
http://data.fuskbugg.se/skalman01/brytarritning.png
Jag vill kort sagt att armatur1 ska styras av trapp1+korsknapp1 och armatur2 av trapp2+korsknapp2

och själva ''planlösningen/ritningen''
http://data.fuskbugg.se/skalman01/ritning.png

Någon snäll som vill klura ut mitt problem? d^_^b:cool:

Är det inte en dubbel trapp du ska ha, ingen kors??

Protte

Först läste jag 3 ggr, sedan skrev jag, och nu har jag läst 2 ggr till och jag blir mindre och mindre klok vad du ska göra.

Redigerat:
prototypen skrev:
Är det inte en dubbel trapp du ska ha, ingen kors??

Protte

Först läste jag 3 ggr, sedan skrev jag, och nu har jag läst 2 ggr till och jag blir mindre och mindre klok vad du ska göra.
Kanske hjälper det här mitt röriga inlägg?
http://data.fuskbugg.se/skalman01/ritning2.png

Till höger 2 st trapp.
Nere vänster en dubbeltrapp ELLER 2 st enkla trapp

Konstig tändning av rum 2, borde vara en brytare vid dörren uppe vänster.

Med dubbel trapp MÅSTE det matas från en och samma säkring/grupp

Protte

prototypen skrev:
Till höger 2 st trapp.
Nere vänster en dubbeltrapp ELLER 2 st enkla trapp
Tack för att du väckte min hjärna till liv, nu förstår jag hur jag ska göra igen, eller inte med dubbeltrappen men med enkeltrapparna så.

prototypen skrev:
Jag vet, men jag gör det efter önskemål från far min :D

Redigerat:
C
En dubbeltrapp är ju bara två enkeltrapp i samma förpackning så att säga..

cheetah1 skrev:
En dubbeltrapp är ju bara två enkeltrapp i samma förpackning så att säga..
Yes jag vet, men ritningsmässigt på pappret så får jag inte snurr på det. Blir lättare med 2 enkeltrapp. Om du inte kan slå upp paint och ge mig en snabbhint om hur det var man gjorde, jag är automationselektriker, inte installatör.

http://www.elmontoren.com/brytare/brytare.htm
denna gjorde mig bara mer snurrig eftersom dom har 2 dubbeltrapp kopplade, inte trapp-dubbeltrapp-trapp. därför blev jag snurrig och gav upp det efter 4 skisser.

Redigerat:
C
Sure. Tänk dig att den ena av trappbrytarna i dubbeltrappen sitter "upp-och-ner" i brytaren, eftersom det bara finns tre anslutningar på varje sida av apparaten, ungefär som man försöker påvisa på skisserna du länkade.

• trappkoppling.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
cheetah1 skrev:
Sure. Tänk dig att den ena av trappbrytarna i dubbeltrappen sitter "upp-och-ner" i brytaren, eftersom det bara finns tre anslutningar på varje sida av apparaten, ungefär som man försöker påvisa på skisserna du länkade.
Tackar! Det där gjorde mig jävligt smartare, jag var inne på samma spår men fick inte till det. Men nu ska det nog gå bra d^_^b:D

C
Sen kanske du vill ha skyddsjord efter behov också, men det antar jag att du kan räkna ut själv. :)

cheetah1 skrev:
Sen kanske du vill ha skyddsjord efter behov också, men det antar jag att du kan räkna ut själv. :)
Absolut :cool:

Man får alltid sån bra hjälp här, jag kommer börja hänga här i andras syften och inte bara i mina egna framöver.

Redigerat:
prototypen skrev:

Protte

Men åtminstone FÖRBERED för en kors vid dörren in till rum 2.
Jag VET hur farsor resonerar så sätt en dosa vid dörren.

Sedan om enkel eller dubbeltrapp, jag har en känsla att dubbeltrapp är 4 ggr dyrare än en enkel så det skulle bli dubbelt dyrare att snåla in en dosa, dubbeltrappen är dessutom inte lika enkel att få tag på.

Protte

Själv hade jag nog valt att låta fasen gå till kronbrytaren, vidare till varsin enkeltrapp och vidare till armatur.
Men jag vet heller inte vad regelboken säger. Jag är bara hempulare.

Varför ska det sitta en trapp (trapp 1) i ena hörnet?

Vad innebär den rektangulera streckningen?

//Patrik

Patrik_Hed skrev:
Varför ska det sitta en trapp (trapp 1) i ena hörnet?

Vad innebär den rektangulera streckningen?

//Patrik
Han vill att vardera rum ska styras från två ställen, en trapp kan vara bra i det läget ;)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.