Vi har tänkt oss att köra aluminiumsortimentet från Jung i vårt kök. I taket ska vi ha 2 lampor som vi gärna vill kunna "dimma".

Eftersom vi har två ingångar till köket så tänkte vi att det var smart med möjlighet att tända och släcka från båda ingångarna.

Vilka dimmers från Jung ska man välja för att med 2 dimmers kunna styra samma lampa? Vi tittar på www.elektroland24.de och där har vi utmaningen med både el-kunskapen och språket i övrigt... inte så lätt.

Jag hoppas på bra tips.

/Peter

Du måste ha dimmer efter vad för ljuskälla du ska dimma,vanligt glödljus eller trafo och isof vilken sorts trafo.Trapp heter koppl.varianten på svenska,med vet inte på tyska.

Kör med dimax-dimmrar och då kan du ha hur många strömbrytare (impuls) som helst och av vilken typ som helst till varje dimmer.
Enda kravet är just impulsfunktionen (brukar finnas fjädrar att montera för att få impulsfunktion)

Kan två dimmrar styra en lampa,Sverre?

Kan två dimmrar styra en lampa,Sverre?
Du använder 1 dimmer och ett antal slavknappar.

dimmer.gif

/Peter

RilleRock
Állså en dimmer som är inställd på ett visst läge och slavknapparna används för till och frånslag.
:)

sverre skrev:
Kör med dimax-dimmrar och då kan du ha hur många strömbrytare (impuls) som helst och av vilken typ som helst till varje dimmer.
Enda kravet är just impulsfunktionen (brukar finnas fjädrar att montera för att få impulsfunktion)
Jag satt och funderade på just DIMMAX dimmern.

Jag kan inte få ihop vad de menar med detta http://www.elbutik.se/group.htm?category_id=6724.
De säger att den kan styras med parallell kopplade knappar.
Vad menar de med det? Jag hittar ingen hemsida eller broshyr HUR den skall kopplas in parallelt? ???

Såhär kanske (inom parantes enl märkninga på dimmax)
L --------------------------(L)Dimmax(~)----El-trafo---spottar
N |----Bryt1----Bryt2-----(1)Dimmax
N |
N |----------------------------------------------El-trafo---spottar

Enda sättet jag kan se är att man som dimmax tittar på bruten nolla och att man får dra en "alltid matande" nolla till lasten (i detta fallet en el. trafo - bakkants)

Boogie - helt förvirrad - man

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.