Byggahus.se

Transportera 6 meter avloppsrör

1. F
    Medlem · Västra götaland · 5 744 inlägg

fsn

Medlem
    Två stycken 110 rör är inget vindfång att tala om.

2. Handyman 1
    Medlem · 2 571 inlägg
    Väldans vad krångligt det blev att frakta TVÅ rör!

3. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 629 inlägg

slacker

Verktygstokig
    Precis - Stege, takräcke och en släpvagn som skydd! :rofl:
    Också glöm för tusan inte tvingen till flaggan!!

4. F

fsn

Medlem

Ok, nu låter det så.... för nyss så var det ju ett påtagligt promblem att det bara var 1,5m mellan bågarna. Sanningen är väl snarare att du inte vill ha fel. Det kan hända att TS har lastbågar och kanske en stege med men inte tänkt på att det är ett fullt dugligt sätt att frakta det på. Har man inte stege så kan det tom funka skitbra med en 45x95 eller nån annan brädbit på 4,60 eller nåt sånt på högkant mellan rören och några varv silvertejp som drar ihop paketet.

Om du skulle köra 20 mil med släp eller utan släp och hade valmöjligheten, vilket skulle DU välja? Jag är 100% säker på mitt val.

• Laddar…
  5. slacker
    Verktygstokig · Stockholm · 3 629 inlägg

slacker

Verktygstokig
    Har definitivt inga problem med att ha fel - Fråga min fru...
    Problematiken är att vi frångår frågeställningen. TS frågar kortfattat ”hur han skall lasta på ett släp”. Rubriken är däremot mer generell.

Du har lastbågar, det vet vi inte om TS har, visst det går att frakta på lastbågar. Jag anser dock att det är lättare med släp.... Visst det tar längre tid - Eller vi vet ju inte heller om TS skall fram på grusvägar i 70km/h. Han kanske dessutom behöver vagnen till annat väl på plats!?
    Frågan var enkel men blir lätt många fler, de olika svaren likaså....

Personligen med 72 kilometer till sommarstugan som renoverats mer eller mindre konstant under 5 år tid, motorväg och 110 större delen av sträckan och inte en gång har jag tänkt ”jag behöver ett takräcke”.. Anledningen för mig är enkel - Mer möjligheter och större lastvikt med släp. När det kommer till avloppsrör (körde precis två stycken 6m för ett par veckor sedan till stugan) - Släpvagnen.... Meen då var det iofs med en hel del grus i samma veva.

Alla är vi olika, vi tycker olika och jag har aldrig sagt att det inte går att frakta 6m avloppsrör på ett takräcke.

Men faktum kvarstår att det låter mer tjorvigt i mina öron att lasta på takräcke med hjälp av en stege än att spänna dem direkt på vagnen.

Redigerat 9 jun 12:09
  6. nino
    Renoverare · Dalarna · 10 114 inlägg

nino

Renoverare
    Köp 2 skarvmuffar och kapa rören på mitten

(och starta en tråd hur fraktar jag 4st 3m rör)

7. T
    Medlem · Blekinge · 7 123 inlägg

Thomas_Blekinge

Medlem
    Det finns en tråd här: värsta lastsurrning. Där kan du får en del uppslag, mer eller mindre bra.

8. Alfredo
    Besserwisser · Västernorrland · 11 239 inlägg

Alfredo

Besserwisser
    Hur kapar man bäst? :oops::oops::oops:

9. H
    Medlem · Västerbotten · 65 inlägg

Henke_01

Medlem
    Oj, det var många snabba svar! :D

Tänkte att jag skulle förtydliga det lite...

Jag har inget takräcke, däremot har jag både aluminiumstege och släpvagn. :p

Sen är det fritidshuset avloppsrören ska till, närmsta samhälle därifrån ligger 3 mil bort, men jag vet inte om det finns nån butik där som säljer avloppsrör. Däremot på orten där jag egentligen bor (10 mil bort) finns det 2 butiker som säljer sånna rör och butiken som jag hade tänkt köpa rören på är några hundra kronor billigare i pris och dessutom har jag en gammal klasskompis som jobbar där. Jag har kollat lite med han och då sa han att dom har en litet släp som man kan hyra, och på så sätt skulle jag inte behöva åka till huset och hämta min släpvagn. Jag vet inte hur "litet" släpet som dom hyr ut är, då han bara sa att dom hade ett litet släp som dom brukar hyra ut, men att det skulle funka att transportera rören på den. Men jag misstänker att mitt släp är nog lite större, vilket skulle göra att rören inte sticker ut lika mycket. Men samtidigt, om jag lånar deras släp, så skulle jag kunna fixa rören redan nu i veckan annars blir det nog tidigast nästa vecka.

Så även om det skulle finnas en butik som säljer avloppsrör i kommunen där huset ligger, så skulle det ändå bli 3 mil som jag måste frakta dom på.

10. J
    Medlem · jönköping · 208 inlägg

jannebmw

Medlem
    vad ska man ha släpkärran till för skydd?
    bil är ju ca 4-4,5 meter lång
    utstick på 75-100cm det är ju inget

11. J
    Medlem · jönköping · 208 inlägg

jannebmw

Medlem
    bind dom under bilen
    du har dragöglor fram o bak
    har transporterat armeringsjärn på detta sätt !!
    funkar utmärkt
    eller så delar du på rören så dom går in i bilen
    finns ju skarvdorn o köpa

• Laddar…
  12. L
    Husägare · Skåne · 3 548 inlägg

Leif i Skåne

Husägare
    Det är bara att lasta på släpen, jag hade samlat dom i mitten så långt fram att det går fritt från bakluckan.
    Bind med spännband som går ett extra varv runt rörpaketet. Glöm inta att tvinna alla spännband ett varv för att slippa att dom vibrerar i fartvinden.
    Ekipaget får inte överstiga 24m.:rofl:

13. H
    Medlem · Västerbotten · 65 inlägg

Henke_01

Medlem
    Frakta 4st 3m rör är nog inget större problem, då jag har rätt så stor bil. Fäller jag ner baksätet och flyttar fram passagerarsätet, så tror jag nog inte att det är nåt större problem. Men det känns som att det skulle bli onödigt mycket arbete i onödan, genom att först kapa rören och sen sätta fast skarvmuffar innan man kan sätta ner dom i backen.

14. M
    Medlem · Kalmar · 200 inlägg

mackan_kal

Medlem
  15. F

fsn

Medlem
    När man inte trodde det kunde bli dummare så finns det alltid en BMW-ägare med en straight flush.......

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.