3 313 läst · 23 svar
3k läst
23 svar
Transportbolagen totalt tondöva
Sida 1 av 2
Har beställt varor med hemleverans många gånger, och slås hela tiden av hur totalt kundfrånvända transportföretagen är (speciellt de större såsom DHL eller DB Schenker).
Man får alltid avisering om transport mellan, typ, 8.00-16.00. Vem kan hantera det om man har ett normalt arbete? Det är väl ok att gå ifrån ett par timmar för att ta emot varan, men inte att behöva sitta hemma hela dagen.
Värre blir det naturligtvis nu när jag ska få leveransen till mitt landställe, som är "nerstängt" under vintern, med underhållstemperatur på 8 grader. Ska man sitta där och glo i 6-7 timmar utan vetskap om när transporten kommer?
När man frågar kundtjänsten på transportföretaget kan de inte ge närmare besked, och man får aldrig möjlighet att kontakta chauffören.
Det måste ju för sjutton finnas någon slags dagsplanering för att optimera transporten. Varför kan inte kundtjänsten ha tillgång till den?
Jag tycker det här luktar unken slöhet och gammal monopolliknande, kundfientlig policy. Är det chaufförerna själva som har detta inskrivet i sina avtal, för att slippa mer kundkontakt än absolut nödvändigt.
Fattar inte att detta lever kvar i en tid där distansköp ökar lavinartat. Eller så är det just därför - det går för bra för dem att bry sig.
P.S har ibland blivit kontaktad av mindre transportföretag (som är underleverantörer till de större), och där har det ofta gått alldeles utmärkt att ha en dialog om mer exakta leveranstider).
Man får alltid avisering om transport mellan, typ, 8.00-16.00. Vem kan hantera det om man har ett normalt arbete? Det är väl ok att gå ifrån ett par timmar för att ta emot varan, men inte att behöva sitta hemma hela dagen.
Värre blir det naturligtvis nu när jag ska få leveransen till mitt landställe, som är "nerstängt" under vintern, med underhållstemperatur på 8 grader. Ska man sitta där och glo i 6-7 timmar utan vetskap om när transporten kommer?
När man frågar kundtjänsten på transportföretaget kan de inte ge närmare besked, och man får aldrig möjlighet att kontakta chauffören.
Det måste ju för sjutton finnas någon slags dagsplanering för att optimera transporten. Varför kan inte kundtjänsten ha tillgång till den?
Jag tycker det här luktar unken slöhet och gammal monopolliknande, kundfientlig policy. Är det chaufförerna själva som har detta inskrivet i sina avtal, för att slippa mer kundkontakt än absolut nödvändigt.
Fattar inte att detta lever kvar i en tid där distansköp ökar lavinartat. Eller så är det just därför - det går för bra för dem att bry sig.
P.S har ibland blivit kontaktad av mindre transportföretag (som är underleverantörer till de större), och där har det ofta gått alldeles utmärkt att ha en dialog om mer exakta leveranstider).
Lägg till att det ska aviseras dagen före det körs ut så får du dialogen. Dock så ska de göras direkt när det beställs och den firmas bokar frakten. Kostar dock några fler kronor men det vill oftast ingen betala.
Är det små grejer som kan tas i bilen ta leveransadress till jobbet.
Är svårt att planera exakt hur dagen ser ut men man har oftast en hum om när man kan vara och leverera. Skulle de dock fela med 10min blir det ett jädra liv.
När jag körde fjärrbil så fick man privatare ibland som skulle ha 3-4ton eller stora saker så ringde jag alltid dagen före att säga då är jag där och att det ska finnas något som kan lyfta av godset. Folk tror ibland att man har en lastmaskin, lyftkran och terränggående lastbil.... Allt för att underlätta för mig själv. En del tror att dom kan styra lossningstiden helt själv pga att dom skulle ju fika på stan då, kan du inte komma 2-3h senare.
Finns dock ett språk alla förstår när det inte passar att ta emot godset dom själva har beställt är pengaspråket. Jag kan gladeligen lägga av godset på närmare terminal MEN det kostar en ny utkörning och den betalar mottagare. Brukade då bli lite mildare ord att man kanske kunde skjuta på fikan på stan 20minuter...
Tur man körde fjärrbil och inte hade med så många privatare att göra... Nu har jag bytt bransch och saknar inte krångliga kunder ett dugg.m
Är det små grejer som kan tas i bilen ta leveransadress till jobbet.
Är svårt att planera exakt hur dagen ser ut men man har oftast en hum om när man kan vara och leverera. Skulle de dock fela med 10min blir det ett jädra liv.
När jag körde fjärrbil så fick man privatare ibland som skulle ha 3-4ton eller stora saker så ringde jag alltid dagen före att säga då är jag där och att det ska finnas något som kan lyfta av godset. Folk tror ibland att man har en lastmaskin, lyftkran och terränggående lastbil.... Allt för att underlätta för mig själv. En del tror att dom kan styra lossningstiden helt själv pga att dom skulle ju fika på stan då, kan du inte komma 2-3h senare.
Finns dock ett språk alla förstår när det inte passar att ta emot godset dom själva har beställt är pengaspråket. Jag kan gladeligen lägga av godset på närmare terminal MEN det kostar en ny utkörning och den betalar mottagare. Brukade då bli lite mildare ord att man kanske kunde skjuta på fikan på stan 20minuter...
Tur man körde fjärrbil och inte hade med så många privatare att göra... Nu har jag bytt bransch och saknar inte krångliga kunder ett dugg.m
Medlem
· Västerbottens län
· 17 785 inlägg
Jag driver ett litet företag och har skrivit under "lämnas utan kvittens" och med Posten har det fungerat i många år.
Sedan finns det bolag som faktiskt ringer, en del är osäkra på vägen och andra undrar om man är hemma och det är bra.
Protte
Sedan finns det bolag som faktiskt ringer, en del är osäkra på vägen och andra undrar om man är hemma och det är bra.
Protte
Det handlar väl om kostnad. Du kan säkert få det levererat ett specifikt klockslag om du betalar mer.
De försöker ju få in så många leveranser som möjligt under en och samma dag, då kan de inte lova exakt när de kommer eftersom de inte vet hur lång tid det tar att köra och lasta av och så.
Ska de lova att komma en viss tid så måste de planera med marginal och kan inte göra lika många leveranser under en och samma dag, då måste de ta mer betalt.
De försöker ju få in så många leveranser som möjligt under en och samma dag, då kan de inte lova exakt när de kommer eftersom de inte vet hur lång tid det tar att köra och lasta av och så.
Ska de lova att komma en viss tid så måste de planera med marginal och kan inte göra lika många leveranser under en och samma dag, då måste de ta mer betalt.
Här brukar posten med flera vara hyggliga och ringa innan de är på väg. Dessutom har de i en del fall erbjudit sig att leverera till jobbet eftersom de ändå haft vägarna förbi där.
Men servicenivån varierar säkert beroende på vem som kör och vilken del av landet det rör sig om.
Men servicenivån varierar säkert beroende på vem som kör och vilken del av landet det rör sig om.
Bra att få flera olika synpunkter i ämnet.
Jag är som sagt ute efter dialog med den som vet ungefär när de kommer (dvs chauffören alternativt någon som har tillgång till en körplan). Jag är inte i första hand ute efter att i förväg önska ett exakt klockslag, utan att få ett ungefärligt intervall på, säg, ett par timmar den dagen transporten ska ske. Jag förstår att alla dagar ser olika ut, men tanken är väl ändå att transportören räknar med att hinna med alla planerade körningar under dagen, och då borde de väl också kunna göra en kvalificerad gissning på ett 2-timmarsintervall.
Som sagt, jag har fått bra information från flera mindre transportörer, men från DHL, Schenker mm är det helt hopplöst att få till någon form av dialog.
Du/ni som tar upp chaufförens erfarenheter av struliga kunder som inte är på plats vi avtalad tidpunkt - jag kan inte annat än hålla med om att det är mycket dåligt. Men det tycker jag inte har inte med mitt inlägg att göra. Sådant borde man som transportör kunna avtala sig ur (t ex "om ingen mottagare finns på plats vid överskommen tidpunkt, så ..."). Det kan väl inte vara en orsak till att INTE erbjuda bra service till kunder i allmänhet.
Som någon påpekar, så ger vissa transportörer faktiskt möjlighet till både kvällsleverans och mer preciserade leveranstidpunkter (mot en liten extra avgift). Även avisering från chaufför funkar också bra.
Frågan återstår därför kring hur de stora transportörerna fortsätter att vara rejält fyrkantiga och helt döva för önskemål om dialog. Vore kul att höra lite erfarenheter från chaufförer som arbetat för någon av de större bolagen. Varför får man inte komma i kontakt med den/de som vet något om körplanerna?
Jag är som sagt ute efter dialog med den som vet ungefär när de kommer (dvs chauffören alternativt någon som har tillgång till en körplan). Jag är inte i första hand ute efter att i förväg önska ett exakt klockslag, utan att få ett ungefärligt intervall på, säg, ett par timmar den dagen transporten ska ske. Jag förstår att alla dagar ser olika ut, men tanken är väl ändå att transportören räknar med att hinna med alla planerade körningar under dagen, och då borde de väl också kunna göra en kvalificerad gissning på ett 2-timmarsintervall.
Som sagt, jag har fått bra information från flera mindre transportörer, men från DHL, Schenker mm är det helt hopplöst att få till någon form av dialog.
Du/ni som tar upp chaufförens erfarenheter av struliga kunder som inte är på plats vi avtalad tidpunkt - jag kan inte annat än hålla med om att det är mycket dåligt. Men det tycker jag inte har inte med mitt inlägg att göra. Sådant borde man som transportör kunna avtala sig ur (t ex "om ingen mottagare finns på plats vid överskommen tidpunkt, så ..."). Det kan väl inte vara en orsak till att INTE erbjuda bra service till kunder i allmänhet.
Som någon påpekar, så ger vissa transportörer faktiskt möjlighet till både kvällsleverans och mer preciserade leveranstidpunkter (mot en liten extra avgift). Även avisering från chaufför funkar också bra.
Frågan återstår därför kring hur de stora transportörerna fortsätter att vara rejält fyrkantiga och helt döva för önskemål om dialog. Vore kul att höra lite erfarenheter från chaufförer som arbetat för någon av de större bolagen. Varför får man inte komma i kontakt med den/de som vet något om körplanerna?
Tyvärr tror jag att de är för stora för att behöva bry sig. Det behövs mer konkurrens!
Väntar själv på utleverans av ett badkar som kom till DHL i torsdag men som pga påsk legat tills idag och nu ringde de och sa att de inte har tid att köra ut förrän torsdag, någon gång mellan 8 och 17. Hade åkt och hämtat själv om det inte vore för tyngden (55 kg) och bristen på tillgång till stor bil. Lyckades få kundtjänst att skriva till chauffören att ta mitt paket så tidigt som möjligt men finns ingen garanti. Har varit med om att de ringt efter kl 17 när man väntat hela dagen och sagt att de "tyvärr inte hann idag".
Väntar själv på utleverans av ett badkar som kom till DHL i torsdag men som pga påsk legat tills idag och nu ringde de och sa att de inte har tid att köra ut förrän torsdag, någon gång mellan 8 och 17. Hade åkt och hämtat själv om det inte vore för tyngden (55 kg) och bristen på tillgång till stor bil. Lyckades få kundtjänst att skriva till chauffören att ta mitt paket så tidigt som möjligt men finns ingen garanti. Har varit med om att de ringt efter kl 17 när man väntat hela dagen och sagt att de "tyvärr inte hann idag".
Hade en riktigt bra erfarenhet nyss. Chauffören ringde på morgonen och kollade läget. Vi kom överens om att han skulle komma till mitt jobb klockan ett och jag skulle möta honom i receptionen. Prick klockan ett var han på plats och levererade mitt paket.
Tänk om det alltid fungerade så bra.......
Tänk om det alltid fungerade så bra.......
Då kommer forumen istället att fyllas med inlägg från mottagare som är fly förbannade över att bilen kom 15 minuter efter det där 2-timmarsintervallet.etoo skrev:
B
Blazermannen
Medlem
· Uppsala län
· 319 inlägg
Blazermannen
Medlem
- Uppsala län
- 319 inlägg
Jag har färsk erfarenhet på området efter en utlandsbeställning.
Vid beställningen kunde man välja transportör, men inga ytterligare detaljer hos respektive transportör, avisering gick t ex inte att välja. För att minimera risken för fel angav jag fullständig adress, epostadress och mobiltelefonnummer. På eposten kom orderbekräftelse och sedan leveransbesked med spårbart kollinummer, kanon tyckte jag.
För att få hjälp att tyda några kryptiska punkter i spårningen när det gått några dagar efter att prylarna kom till Sverige ringde jag kundtjänsten. Det visade sig då att de försökt leverera men att ingen var hemma. Hade det varit snö kvar hade jag kunnat se spåren, för någon annan indikation på att ett leveransförsök gjorts hade inte lämnats. Jag säger bara - lyckliga ni som i förväg fått reda på att leverans ska ske någon viss dag.
Vid beställningen kunde man välja transportör, men inga ytterligare detaljer hos respektive transportör, avisering gick t ex inte att välja. För att minimera risken för fel angav jag fullständig adress, epostadress och mobiltelefonnummer. På eposten kom orderbekräftelse och sedan leveransbesked med spårbart kollinummer, kanon tyckte jag.
För att få hjälp att tyda några kryptiska punkter i spårningen när det gått några dagar efter att prylarna kom till Sverige ringde jag kundtjänsten. Det visade sig då att de försökt leverera men att ingen var hemma. Hade det varit snö kvar hade jag kunnat se spåren, för någon annan indikation på att ett leveransförsök gjorts hade inte lämnats. Jag säger bara - lyckliga ni som i förväg fått reda på att leverans ska ske någon viss dag.
Har kört en del distribution och man har ofta 30-40 lossningar samt 20-25 lastningar eller fler.
Man lossar och lastar hela dagen, lastningarna och lossningarna skiljer från dag till dag. Finns oftast vissa fasta lastningar som ska ske en viss tid samt vissa lossningar som ska ske före vissa tider. När man börjar på morgonen så vet man inte ens vart man ska börja lasta/lossa eftersom allt gods har kommit till terminalen under natten.
Detta betyder att man får börja med att sortera en hög med fraktsedlar för att lägga lasset och lasta i rätt ordning. Den lossningen man var på dag ett kl:10 kan man vara på kl:12 dag två.
När man sen under dagen hela tiden får nya lastningar som ska ske vissa tider så är det svårt att planera dagen. Ibland får man åka åt fel håll eller åka förbi lossningar för att lossa något som har tidslossning på.
Har även kört fjärrbil och där har man färre ställen att lossa/lasta men större sträcka att köra. Däremot var det lättare att förutse dom första lossningarna eftersom dom ligger på bilen från dagen före. Således ringde jag alltid dagen före om det var någon konstigt ställe man skulle lossa på för att veta att folk fanns på plats och om ev någon maskin behövs för lossning.
Normaldagen för mig var 10-12 lossningar samt lika många lastningar, ofta hade jag mitt ekipage bil+släp samt ett släp till att sköta om, dvs någongång under dagen ska man byta släp. Man är ofta hos samma kunder ett par gånger i veckan för att lasta/lossa och blir då lite tjenis med folket på plats och får ofta ett jädra bra flyt, man blir bemött på samma sätt man bemöter människor.
Lastningarna får man reda på runt 8-9 på morgonen sen fortsätter det ramla in lastningar framåt 12-13. Det man planerar kl:9 får man skrota och göra om en tre-fyra gånger för att det ändras hela dagen. Samtidigt ska man köra 50-60 mil under dagen också.
Låter säkert stressigt och ostrukturerat men jag skulle fortfarande ha kört långtradare om jag inte kommit på vad jag ville göra i livet, dvs bonde på heltid.
Till mig och kollegan ringde alltid schenker och frågade om det kommit in någon mer lastning även om vi sagt att det är fullt. Detta gjorde dom eftersom vi allltid försökte få till en lösning och få med det också. Dvs att om det är rätt gods som ska lastas även om det är fullt så kan det ev gå på uppe på/under något annat.
Samtal med schenkers trafikledare har tom slutat med orden -Hur fan ska du få plats med allt gods? Det är ett tecken att man kan sitt yrke väl när trafikledare ifrågasätter en.
Man lossar och lastar hela dagen, lastningarna och lossningarna skiljer från dag till dag. Finns oftast vissa fasta lastningar som ska ske en viss tid samt vissa lossningar som ska ske före vissa tider. När man börjar på morgonen så vet man inte ens vart man ska börja lasta/lossa eftersom allt gods har kommit till terminalen under natten.
Detta betyder att man får börja med att sortera en hög med fraktsedlar för att lägga lasset och lasta i rätt ordning. Den lossningen man var på dag ett kl:10 kan man vara på kl:12 dag två.
När man sen under dagen hela tiden får nya lastningar som ska ske vissa tider så är det svårt att planera dagen. Ibland får man åka åt fel håll eller åka förbi lossningar för att lossa något som har tidslossning på.
Har även kört fjärrbil och där har man färre ställen att lossa/lasta men större sträcka att köra. Däremot var det lättare att förutse dom första lossningarna eftersom dom ligger på bilen från dagen före. Således ringde jag alltid dagen före om det var någon konstigt ställe man skulle lossa på för att veta att folk fanns på plats och om ev någon maskin behövs för lossning.
Normaldagen för mig var 10-12 lossningar samt lika många lastningar, ofta hade jag mitt ekipage bil+släp samt ett släp till att sköta om, dvs någongång under dagen ska man byta släp. Man är ofta hos samma kunder ett par gånger i veckan för att lasta/lossa och blir då lite tjenis med folket på plats och får ofta ett jädra bra flyt, man blir bemött på samma sätt man bemöter människor.
Lastningarna får man reda på runt 8-9 på morgonen sen fortsätter det ramla in lastningar framåt 12-13. Det man planerar kl:9 får man skrota och göra om en tre-fyra gånger för att det ändras hela dagen. Samtidigt ska man köra 50-60 mil under dagen också.
Låter säkert stressigt och ostrukturerat men jag skulle fortfarande ha kört långtradare om jag inte kommit på vad jag ville göra i livet, dvs bonde på heltid.
Till mig och kollegan ringde alltid schenker och frågade om det kommit in någon mer lastning även om vi sagt att det är fullt. Detta gjorde dom eftersom vi allltid försökte få till en lösning och få med det också. Dvs att om det är rätt gods som ska lastas även om det är fullt så kan det ev gå på uppe på/under något annat.
Samtal med schenkers trafikledare har tom slutat med orden -Hur fan ska du få plats med allt gods? Det är ett tecken att man kan sitt yrke väl när trafikledare ifrågasätter en.
Man får väl ha förståelse för att ibland blir det strul, och att bolagen kanske inte alltid kan meddela en noggrannare tid beroende på att det kan ändra sig under dagen, men ibland blir man riktigt jävla förbannad på hur osmidig man kan vara.
Förra hösten beställde jag som vanligt hem ett lager pellets (4 pallar), för att ha hemma inför vintern.
Jag väljer till att det ska levereras i bil med truck (för att kunna lasta in i garaget direkt då jag har grus framför och vill INTE böka med pallvagn), kostar extra, och väljer även till telefonavisering, och skriver klart och tydligt på beställningen att jag vill att det meddelas antingen när man är på väg, eller iallafall under dagen så jag kan se till att vara hemma och öppna garaget så chauffören kan lasta av.
Att det ska in i ett garage skrivs också tydligt på beställningen.
Värt att nämna är att jag inte fick något besked om vilken dag det skulle levereras, endast ett ordererkännande på att dom tagit emot beställningen.
Iallafall, ett par veckor senare får jag ett samtal när jag sitter på jobbet, då står chauffören hemma och undrar om han är på rätt adress och ska börja lasta av... Han blir även märkbart irriterad när jag frågar om han kan vänta tills jag kommer hem (bor 10 minuter från jobbet), iallafall så kommer jag hem och öppnar upp garaget, så han (muttrandes ljudligt) kan lasta in... Tar ca 10 minuter att lasta in för honom, jag hade fått slita ett antal timmar med att antingen försöka dra pallar på nära ett ton i grus, alternativt packa upp pelletsen och bära in 3.3 ton
Hade ju känts sådär lagom roligt att betala extra för truck-leverans om han bara hade lastat av pallarna och sen dragit, var bara ren tur att han var osäker på adressen för det var bara därför han ringde..
Förra hösten beställde jag som vanligt hem ett lager pellets (4 pallar), för att ha hemma inför vintern.
Jag väljer till att det ska levereras i bil med truck (för att kunna lasta in i garaget direkt då jag har grus framför och vill INTE böka med pallvagn), kostar extra, och väljer även till telefonavisering, och skriver klart och tydligt på beställningen att jag vill att det meddelas antingen när man är på väg, eller iallafall under dagen så jag kan se till att vara hemma och öppna garaget så chauffören kan lasta av.
Att det ska in i ett garage skrivs också tydligt på beställningen.
Värt att nämna är att jag inte fick något besked om vilken dag det skulle levereras, endast ett ordererkännande på att dom tagit emot beställningen.
Iallafall, ett par veckor senare får jag ett samtal när jag sitter på jobbet, då står chauffören hemma och undrar om han är på rätt adress och ska börja lasta av... Han blir även märkbart irriterad när jag frågar om han kan vänta tills jag kommer hem (bor 10 minuter från jobbet), iallafall så kommer jag hem och öppnar upp garaget, så han (muttrandes ljudligt) kan lasta in... Tar ca 10 minuter att lasta in för honom, jag hade fått slita ett antal timmar med att antingen försöka dra pallar på nära ett ton i grus, alternativt packa upp pelletsen och bära in 3.3 ton
Hade ju känts sådär lagom roligt att betala extra för truck-leverans om han bara hade lastat av pallarna och sen dragit, var bara ren tur att han var osäker på adressen för det var bara därför han ringde..
Man kan ju alltid undra vilken tjänst du köpt?
Transportbolagen har en standadtjänst = leverans mellan 8-16 (varierar säkert med bolag). Sedan kan du ju köpa till leverans på ett exakt klockslag, men det kostar knappa tusingen...
Dialogen du ska ha är med det lokala åkeriet (underleverantören) det gäller bara att hitta vilket det är...
Transportbolagen har en standadtjänst = leverans mellan 8-16 (varierar säkert med bolag). Sedan kan du ju köpa till leverans på ett exakt klockslag, men det kostar knappa tusingen...
Dialogen du ska ha är med det lokala åkeriet (underleverantören) det gäller bara att hitta vilket det är...