Byggahus.se

Transformator till dörrklocka

1. M
    Medlem · 14 inlägg

Mikael_Back

Medlem
    Hej!

Har köpt en dörrklocka med kamera, Nedis smart video doorbell:
    https://www.bauhaus.se/smart-dorrklocka-med-kamera

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    2146061a.jpg

Behöver dock byta vår gamla transformator som var kopplad så här:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_0331.JPEG

Har köpt en ny:
    https://www.bauhaus.se/transformator-honeywell-home

nedladdning (1).png

Jag undrar om jag köpt fel? Den nya transformatorn ska kopplas med 2 kablar, men från väggen är det 3 kablar. En svart, en röd och en vit. (De 2 vita som hänger nedåt är den kabel som går ut till ringklockan ute vid ytterdörren)

nedladdning.png

Går den nya transformatorn att använda eller måste jag köpa någon annan?

Tack på förhand!

Mvh,
    Micke

Redigerat 17 okt 2020 21:17
  2. O
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 834 inlägg

olofh

Renoveringsnovis
    Har du ingen före bild? Innan du kopplade loss allt, tänker att den ena kabeln är väl till ringknappen. Men det får du nog mäta dig fram till

3. J
    Husägare · 2 256 inlägg

Johan456

Husägare
    Det är lite lustigt att man river ner allt och sen frågar hur det ska vara kopplat. Finns ingen i världen som med säkerhet kan svara på det. Motfrågan blir, hur var det kopplat innan?

4. W
    Medlem · Gävleborg · 164 inlägg

Wheelabrator

Medlem
    Jag skulle TRO att den röda ledaren är skyddsjord och att de andra två är fas och nolla. Hur var det kopplat tidigare?

Färger kan vara en hypotes att utgå från men för att veta så måste man mäta och se var trådarna tar vägen.

5. M
    Medlem · 14 inlägg

Mikael_Back

Medlem
    Hej! Har redigerat inlägget och lagt till en före bild. Mvh, Micke

6. M
    Medlem · 14 inlägg

Mikael_Back

Medlem

7. M
    Medlem · 14 inlägg

Mikael_Back

Medlem

• Laddar…
  8. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 111 inlägg

prototypen

Medlem
    Finns det någon symbol där den röda satt?

Protte

9. L
    Medlem · Stockholm · 120 inlägg

lingonlingon

Medlem
    Spontant så ser det ut som att den röda är skyddsjord som någon nämnde tidigare. Man använde ofta röd kabel som det förr. Så du borde kunna koppla in svart och vit på den nya transformatorn där 230v ska in, sen dom två tunna kablarna till 8V ut. Dock så vet jag av egen erfarenhet att 8V sällan räcker för att driva den här.typen av ringklocka/kamera. Och den transformatorn du har köpt är inte gjort för att ha konstant belastning. Jag själv fick gå upp till en 24v transformator för att min Nest Hello skulle fungera bra.

10. M
    Medlem · 14 inlägg

Mikael_Back

Medlem
  11. M
    Medlem · 14 inlägg

Mikael_Back

Medlem
    Hej! Tack för tipset med att eventuellt behöva byta transformatorn. Vad gör man med röda kabeln då den "blir över"? Mvh, Micke

12. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 111 inlägg

prototypen

Medlem
    Den nya behöver inte skyddsjord, isolera den röda med en WAGO.

Protte

• Laddar…
  13. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 18 495 inlägg

Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Antalet ledare är ingen faktor som man kan dra några slutsatser kring, inte heller ledarfärgen. Vi kan se att den nya transformatorn ska matas med 230 V, och att den är dubbelisolerad och därmed inte kräver kräver skyddsjord. Vilken matning ville den gamla transformorn/ringklockan ha, dvs vilken spänning kan vi förvänta oss i dessa ledare? Om du har en separat ringklocka, vilken spänning vill den ha? Finns det en transformator till någonstans? Du måste ta reda på förutsättningarna innan du börjar riva, och där ingår att ta reda på funktionen hos samtliga ledare. Nu ska du inte använda skyddsjord, men man kan inte bara anta att röd är skyddsjord, det måste kontrolleras. Ändringar kan ha gjorts i anläggningen. Löper kabeln till tryckknappen i samma rör som de andra? Om det går 230 V där så får inte tryckknappsledningen ligga i samma rör då den sannolikt inte har den isolation som krävs. Du vill inte ha 230 V i tryckknappen.

• Laddar…
  14. O
    Renoveringsnovis · Skåne · 1 834 inlägg

olofh

Renoveringsnovis
    snart halloween ;)sorry, kunde inte låta bli

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.