Gott folk!
Jag har stött på ett smärre bekymmer som jag hoppas någon av er ska kunna ge mig lösningen på.
Vid renovering av döttrarnas rum flyttades en innervägg. Detta medförde att röret för lufttillförsel (FTX) hamnade ganska nära den nya väggen. Nåja, tänkte jag, det kommer nog gå att lösa när vi kommer dithän.
Men, när jag nu är framme vid denna punkt verkar det inte finnas några ventiler som går att få in utan att även karva bort ett rejält stycke från ventilens ram, det kommer aldrig bli snyggt!
Att jag får ta ur lite av taklisten har jag räknat med, men nog måste det finnas en ventil som bygger minimalt? Som ni ser på bilderna så finns det drygt en cm mellan rör och vägg, hur skulle ni ha gjort här?
Är jag verkligen den första/enda som behövt en ventil som bygger minimalt i bredd?
Tacksam för kloka svar!
Jag har stött på ett smärre bekymmer som jag hoppas någon av er ska kunna ge mig lösningen på.
Vid renovering av döttrarnas rum flyttades en innervägg. Detta medförde att röret för lufttillförsel (FTX) hamnade ganska nära den nya väggen. Nåja, tänkte jag, det kommer nog gå att lösa när vi kommer dithän.
Men, när jag nu är framme vid denna punkt verkar det inte finnas några ventiler som går att få in utan att även karva bort ett rejält stycke från ventilens ram, det kommer aldrig bli snyggt!
Att jag får ta ur lite av taklisten har jag räknat med, men nog måste det finnas en ventil som bygger minimalt? Som ni ser på bilderna så finns det drygt en cm mellan rör och vägg, hur skulle ni ha gjort här?
Är jag verkligen den första/enda som behövt en ventil som bygger minimalt i bredd?
Tacksam för kloka svar!
Finns väggdon som kanske skulle kunna passa. https://soliduct.se/vaggdon-systemair-elegant-vt-100.htm
Tack, men produkten du länkar till mäter 165 mm i diameter. Det är ca 45 mm mer än jag har att tillgå.hscn skrev:
Jag hoppas lite på att någon ska känna till en produkt som mäter max 20 mm mer än röret (100 mm), eftersom det är ungefär det jag har att spela med.
Aj då, gick lite för fort där. En något mindre utan reglering, https://soliduct.se/sd-100.htm dock fortfarande lite för stor.
Annars får du nog dra om röret eller sätta på en 90 gradersvinkel och bygga en liten låda med sidoventil.
Annars får du nog dra om röret eller sätta på en 90 gradersvinkel och bygga en liten låda med sidoventil.
Funkar alldeles utmärkt att bygga en mindre låda med 4 cm i höjd som går ut en bit och sätta en tilluftsventil under den och täta riktigt.
Har nu kikat runt en del och det du verkar söka i ventilväg tror jag inte existerar. De minsta jag hittar är >4.3cm större än rörsizen.
Alternativet är då att antingen slipa ner ena sidan ganska så hårt, annars hade jag nog tagit och skurit upp gipsen lite och forcerat röret försiktigt 1-2cm in mot rummets mitt för att det ska gå fritt...
Alternativet är då att antingen slipa ner ena sidan ganska så hårt, annars hade jag nog tagit och skurit upp gipsen lite och forcerat röret försiktigt 1-2cm in mot rummets mitt för att det ska gå fritt...
Om det luftmässigt räcker, så kan du fästa en bit 80-rör el ventilram i framkant på takstosen och använda en 80-ventil av nåt slag. Den ev springa in mot väggen som inte ventilramen täcker och ev ventilens packning inte heller täcker kan du ev använda täckring av plast
En annan variant kan vara att modifiera en ventil genom att förflytta kanalanslutningen på ventilen mot bakkanten ungefär så som fläktwoods CTPB som tyvärr inte finns i mindre storlek än 125mm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Logga in
Skapa konto
Tack för alla tankar och tips!
Jag var en sväng till Bauhaus igår och hittade då en ventil med ytterdiameter 140, denna modifierade jag idag med hjälp av bandsågen och nu sitter den på plats.
Inte riktigt optimalt kanske, kommer bli lite trixande att få till hålkälslisten snyggt runt detta, men det får funka.
Vidare mot nya utmaningar!
Jag var en sväng till Bauhaus igår och hittade då en ventil med ytterdiameter 140, denna modifierade jag idag med hjälp av bandsågen och nu sitter den på plats.
Inte riktigt optimalt kanske, kommer bli lite trixande att få till hålkälslisten snyggt runt detta, men det får funka.
Vidare mot nya utmaningar!
Klicka här för att svara