Fruktsallad
Jag undrar vilken toalettstol man ska välja om man vill ha mer en "gammal" variant av toa, fast en ny.

Dvs att det är en större skål nere i kröken där det kan samlas lite mer vatten så att man slipper bromsspår nere i botten på toan. Även att hålet ner till själva avloppet är lite större på gamla än nyaste modellerna.

Vi har haft Ifö Spira i tidigare boenden och använt den större spolmängden vatten, men det har ofta blivit halvstopp så vattnet stiger i holken när alla varit där och gjort nr 2. Detta gäller både barn och vuxna och normal mängd toapapper. För att sen säga SWOOOSH och så glider det ner. Ibland har det inte sagt swooosh och då har vi fått hälla en halv hink med vatten uppifrån nere i kröken och så säger det swosh. Nu bor samma familj i ett annat hem med med en "gammal" toalett och inte en enda gång har det ens varit i närheten av att bli halvstopp. Inte ett enda Swoooosh och stigande vatten i holken. Samma sorts toapapper. Samma kost. :D
Alltså är problemet de nya toaletternas utformning på skålen och diameter ner ut i avloppet.

Så, om man nu ska köpa en ny toa som beter sig mer som en gammal. Vad ska jag man kolla efter då?
Det är galet irriterande att inte få tömt toan direkt på en spolning utan halvstopp så fort något gjort nr 2!

• Gilla
Salix7 och 2 till
  • Laddar…
Jag har inget tips om toalettstol men vill lyfta tanken om att det även kan vara avloppsledningarna eller avluftningen som är boven, toalettstolen är ju bara en av länkarna i kedjan så det är inte nödvändigtvis just den som orsakar era problem med halvstopp.

• Gilla
BirgitS och 1 till
  • Laddar…
Fruktsallad
Öppen toalettstol med litet avloppshål synligt, vilket ger en känsla av frustration över dess design. Suck. Var ute och kollade lite idag på toaletter och sånt och vill bara gråta.
Vem tycker att det där är ett rimligt utloppshål för kanske 9 rutor papper och en normal korv? Det spelar ju ingen roll om den är Rimfree om hålet allt ska ut igenom är galet litet!

Var hittar jag en vettig toa?

• Gilla
Jochi
  • Laddar…
JA! Den här frågan förtjänar att bli uppmärksammad och få en ordentlig behandling! Jag har googlat om den nu utan att hitta något riktigt nyttigt. Massor av irriterande ”hjälpsamma” kommentarer som den här ovan, att det att det blir stopp nog beror på någonting annat. NEJ! Det beror inte på någonting annat! Utan på just det att moderna toaletter byggs trängre i kröken.

Det är inte rocket science att konstatera detta. Jag är nog inte ensam om att ha en gammal toa hemma=inga problem, och en ny på jobbet=problem.

Nu har vi blivit tvungna att byta ut en av våra hemma, Gustavsberg 315 T från 60-talet.

Man vill ju då, som trådstartaren, veta om det finns någon modell att köpa som avviker från den förhärskande idiotin, och har ett vettigt mått i kröken.

Det är sällan så som på bilden här, att man kan se problemet direkt när man tittar ner i skålen, utan det ser tämligen normalt ut vid en titt. Och i data och måttskisser anges aldrig någonting om kröken.

Råd och Rön borde göra ett test!

Det enda jag själv har hittat hittills är att en person påstod att IDO skulle vara bättre.

Någon som har någon info?

• Gilla
Jessica Andersson7 och 10 till
  • Laddar…
Nu har jag besökt Bauhaus och undersökt toaletterna dom sålde där - Gustavsberg, IFÖ, Camargue, Svedbergs, Laufen - med en primitiv metod: en knuten näve, liggande, kan jag få in/ner i kröken på Gustavsberg 315 T från 60-talet. En enda modell gick det på - Svedbergs 9085. (Hur det är längre in går ju inte att veta.)

Det är toaletter med golvmontering och golvavlopp jag har tittat på.

Ska kolla IDO också, verkar finnas på Byggmax.

• Gilla
  • Haha
MasMats och 2 till
  • Laddar…
Jag har en Ifö Sign 6870 med hyfsad krök och hyfsad spolmängd, iofs inköpt 2012 så jag vet inte på raken om modellen finns kvar och ser lika ut...i övrigt har även undertecknad noterat problemet
P Pelotard skrev:
Det är inte rocket science att konstatera detta. Jag är nog inte ensam om att ha en gammal toa hemma=inga problem, och en ny på jobbet=problem.
på jobbet sitter det några små låga noname som spolar med en fingerborg vatten...utöver det uppenbara resultatet blir det även nästan med regularitet stopp i avloppet. Rör från 60-talet, lagda med 60-talets avträden i åtanke.

Fruktsallad
Vit Gustavsberg Nautic 1546 hög toalettmodell med Hygienic Flush, framför blå vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Efter att ha renoverat flera badrum och haft olika toaletter i alla nästan så valde jag denna gång (efter att jag ställde frågan här och inte fick nåt vettigt svar) en Gustavsberg. Nautic 1546 - s-lås, hög modell, Hygienic Flush. Hög modell för vi inte har småbarn hemma längre och vi alla är långa.

Det enbart för det är den enda moderna modellen jag INTE har provat då jag inte gillar utseendet på den. Den är skitful och knapparna är också skitfula men när jag kollade i affären så såg kröken/skålen/hålet något större ut på den än alla de andra. Jag testade att stoppa ner en knuten näven i skålen, sen känna med fingrarna där vattnet åker ner och det var en otrolig skillnad! Det skulle även finnas möjlighet att ställa spolningen på 6 liter med lite efterforskning och hemliga handslag med den lokala rörmokaren. Jag fick helt enkelt låta funktion gå före design i detta fallet för jag är SÅ trött på de nya toaletterna som är felkonstruerade! Jag är KLAR med att få spola flera gånger eller hälla hinkar med vatten på det som ligger i toan.

Den gamla toaletten som åkte ut var en Gustavsberg från 1978 och hela familjen använde den i ett år innan renovering nu, utan att få enda stopp som jag skrev tidigare.

Nu med nya toaletten på plats så har samma familj, samma kost, samma avloppsrör och stammar, och samma mängd papper haft "halvstopp" kanske 2 ggr på 2 månader. Det stoppet hävdes med en halv hink varmt vatten ..och så gled det vidare utan större dramatik.
Det får man ju anse som "lyckat" då de andra nya toaletterna Swooschade och fick halvstopp i princip varje dag så fort det blev liiiiite för mycket papper i. I värsta fall krävde det fysisk hjälp för att få bort det som täppte till och det är så ovärdigt att stå med en pinne eller likande och försöka lösa upp ett stopp som inte hade behövt att bli ett stopp alls.

Så utav nyare Ifö, Ido och Gustavsberg så är Gustavsberg den bästa, men inte lika bra som den gamla som vi slängde ut.. men godkänd. Nautic är fulast men minst benägen till regelbundna stopp om man har en fast avföring, torkar sig med normal mängd papper och inte har diarré pga. tarmsjukdomar ;).

• Gilla
Fotografen och 1 till
  • Laddar…
Ajdå köpte precis en Ifö skål :(
Kanske man får införa petpinne brevid borsten. :crysmile:

• Gilla
  • Haha
duetten och 1 till
  • Laddar…
Fruktsallad
T TheGame skrev:
Ajdå köpte precis en Ifö skål :(
Kanske man får införa petpinne brevid borsten. :crysmile:
Jag rekommenderar att alltid ha en hink på toan så man slipper springa ut för att hämta en. Du får börja med hett vatten hårt uppifrån. Den där pinnen får jag mardrömmar av att bara tänka på igen.

• Gilla
TheGame
  • Laddar…
Stoppet borde primärt bero på att pappret inte löses upp av vattnet som finns i skålen vid leveransstart.
Hur högt upp i skålen går vattnet efter en lyckad spolning?
Kan det vara så att er avloppsavluftning suger ut vatten ur toaletten?

boschkenta
Jag renoverade ena badrummet i våras och satte en Gustafsberg Nautic 5500, som jag gjorde stopp i 2 ggr i veckan i början... nu går jag oftast ner till en ifö av okänd modell från -72 i källarn när det nalkas förlossning. Moderna toaletter ska ha så snål spolning att man får spola 3 ggr och således använda mer vatten än de gamla "elaka" mastodonterna :thinking:

• Gilla
duetten och 1 till
  • Laddar…
P Pelotard skrev:
JA! Den här frågan förtjänar att bli uppmärksammad och få en ordentlig behandling! Jag har googlat om den nu utan att hitta något riktigt nyttigt. Massor av irriterande ”hjälpsamma” kommentarer som den här ovan, att det att det blir stopp nog beror på någonting annat. NEJ! Det beror inte på någonting annat! Utan på just det att moderna toaletter byggs trängre i kröken.

Nu har vi blivit tvungna att byta ut en av våra hemma, Gustavsberg 315 T från 60-talet.

Man vill ju då, som trådstartaren, veta om det finns någon modell att köpa som avviker från den förhärskande idiotin, och har ett vettigt mått i kröken.

Det är sällan så som på bilden här, att man kan se problemet direkt när man tittar ner i skålen, utan det ser tämligen normalt ut vid en titt. Och i data och måttskisser anges aldrig någonting om kröken.

Råd och Rön borde göra ett test!

Det enda jag själv har hittat hittills är att en person påstod att IDO skulle vara bättre.

Någon som har någon info?
Kan varmt rekommendera den Svedbergs som Pelotard testat fram med hjälp av knytnäven. Köpte en sådan efter att ha läst det inlägget. Haft den i en månad nu och inte skitit fast en enda gång.

• Gilla
Stallbacken39 och 2 till
  • Laddar…
Fruktsallad
Fruktsallad Fruktsallad skrev:
[bild]

Efter att ha renoverat flera badrum och haft olika toaletter i alla nästan så valde jag denna gång (efter att jag ställde frågan här och inte fick nåt vettigt svar) en Gustavsberg. Nautic 1546 - s-lås, hög modell, Hygienic Flush. Hög modell för vi inte har småbarn hemma längre och vi alla är långa.

.
Jag har haft min nya toa i 7-8 månader och det har kanske varit 3 stopp under denna tid då ungarna fått i lite för mycket papper eller liknande. Den är superbra!

Fruktsallad Fruktsallad skrev:
Jag har haft min nya toa i 7-8 månader och det har kanske varit 3 stopp under denna tid då ungarna fått i lite för mycket papper eller liknande. Den är superbra!
Precis haft lös en av de två Gustavsberg Nautic vi installerade för några månader sedan. Haft stopp typ 10 ggr i den ena och ingen gång i den andra men blir inte klok på varför. Borde ju vara likadana tycker man. Blev inte klokare då avloppsanslutningen såg OK ut och avloppet tog undan hur bra som helst. Testade med 30 liter vatten i avloppet och fanns inte tillstymmelse att stiga. Ska man behöva köpa en äldre toalett? Vår gamla IFÖ Cera samt Sign stoppade aldrig. Lite pinsamt om man har gäster och det blir stopp...

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.