Byggahus.se

Trallskruv till lärk

  1. S
    Medlem · Kalmar · 4 inlägg

    Stefan Modigh

    Medlem
    Skall lägga trall 28x120 av lärkträ till en kund som absolut vill ha Sibirisk lärk. Underlaget är vanligt tryckt 145x45. Allt nytt. Min tidigare erfarenhet är att lärken för sig mer rörelser och vill skjuva av trallskruven. Någon som har erfarenhet av denna kombination och vilken trallskruv som är lämplig, eller helt olämplig.
     
  2. K
    Medlem · 19 inlägg

    Kreativt kaos

    Medlem
    Mitt räd är att INTE använda trallskruv alls!

    Jag hittade ett hus med köket 8 meter från havet så jag byggde mig en liten hamn med 600m2 trall i tre plan. Körde 45x145 ovan vatten och 34x145 ovan mark.

    Det gick åt typ 30.000 skruv.

    Min viktigaste erfarenhet är att inte tänka mellanrum utan tänka kant-till-kant. Har man 120 bred trall märker man ut 126mm på reglarna i båda ändar, kör man 145 är måttet 152mm. Sedan snärtar linjen med ett långt kritsnöre. Det går på 5 minuter. Obs att det INTE betyder springa på 6mm. Blöt trall är ju inte 145 så det KAN betyda dikt-an, men det kan även betyda att plankorna får någon mm från start. Sedan torkar trallen upp och blir perfekt. (Även där på senvintern när slask och annat gör allt maximalt blött)

    Orsaken till att skruv går av är inte att de rostar av, utan att skruvarna skjuvas av i sidled av trädäck som sväller och flyttas lite i sidled. Särskilt numera när trall är tjockare än förr, större ytor än förr och monteras i inramade stora sjok.

    Därför ska skruv vara av A4. Inte för att de inte rostar utan för att A4 är sega, dvs de kan böjas lite fram och tillbaka utan att vara så spröda att de snippsas av.

    Men så till trallskruv. DE är Djävulens påhitt. En tunn skruv med liten skalle som dessutom kupas inåt upptill. Ofta med liten T15 eller T20. Det går liksom inte att komma på en sämre skruvform.

    Skallen är så liten att den inte orkar tvinga fast plankan mot reglarna vid minsta lilla motstånd. Då tvingas man dra in skruven lite extra. Och även om man skruvar dem perfekt så tar det inte lång tid förrän plankan sväller och skallen sjunker in i ytan. Det blöta mjuka träet sluter sig ovanpå. Det fastnar smuts i gropen.

    Allt detta gör att det är helt omöjligt att någonsin demontera en bräda utan att förstöra ytan totalt, t.ex om man skulle vilja komma in under någon gång. Det är Dra el eller rör, eller fixa en pallning eller komma åt något annat t.ex under huset etc.

    Jag körde bulken av min yta med VSB 90x5,2 T20. Bra skruv till bra pris, går att köpa på säck med 2000 om man behöver mängder. Alla skruvar är hela efter 5 år, men de är omöjliga att demontera. Fick använda säkert 100 bits. Och varje slö bits vet jag ju har lämnat efter sig säkert 10 skadade skruv.

    Ute på den delen som är över hav så använde jag FAST vanlig träskruv A4 120x6 T30. Skitsnyggt, totalt stumt exakt överallt, använde en (1) bits. Och varje planka kan jag skruva upp och sätta tillbaka hur ofta jag vill. 120 långt är irriterande onödigt men jag hittade ingen med gängfri längd större än brädans tjocklek som var kortare.

    Just det är EXTREMT viktigt, om den gängfria delen på skruven är kortare än brädans tjocklek dras inte plankan fast i underlaget alls, utan flyter ovanpå.

    Träskruv är bättre på exakt alla sätt (utom priset).

    Så, använd Svenskt Träs rekommendationer på kant-till-kant metoden så trallen kan hållas torr inte bara på sommaren, använd INTE någonsin trallskruv för den fungerar helt enkelt inte som en skruv ska, och satsa på A4 för seghet. (Priset mellan A2 och A4 är ofta för liten för att inte ta A4)
     
    Redigerat 30 jan 11:50
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.