Ska bygga ett tralldäck för att ställa upp en pool på till nästa sommar.
Poolen är en rampool på 3,66 m, 76 cm djup.
Med vatten och några badande blir vikten runt sju ton.
Däcket kommer placeras på berg med stolpskor och får måtten ca 4x4 m.
Jag har tänkt mig 4 st bärlinor på cc 90 i dimension 45x220 och på det skruvreglar på cc 60 i dimension 45x170.
Vanlig 28x120 trall på det.
Kommer det hålla?
Hur många punkter behöver bärlinorna pallas upp på?
Kan man bygga på något bättre sätt?
Poolen är en rampool på 3,66 m, 76 cm djup.
Med vatten och några badande blir vikten runt sju ton.
Däcket kommer placeras på berg med stolpskor och får måtten ca 4x4 m.
Jag har tänkt mig 4 st bärlinor på cc 90 i dimension 45x220 och på det skruvreglar på cc 60 i dimension 45x170.
Vanlig 28x120 trall på det.
Kommer det hålla?
Hur många punkter behöver bärlinorna pallas upp på?
Kan man bygga på något bättre sätt?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Jag skulle börja med att ändra c/c avståndet för bärlinorna till 1200 mm för att reducera skruvreglarnas utkragning. För att förenkla beräkningen kan man utgå från att hela däcket har samma last per kvadratmeter som poolen. 70 kN (≈ 7 ton) på 10,5 kvm blir ca 6,7 kN/kvm. Lägg till egenvikt så blir det 7 kN/kvm. En 4 m lång skruvregel på c/c 600 mm får då en last på 0,6*4*7 kN = 16,8 kN eller 4,2 kN/m. Klarar en regel på 45x170 att bära denna last mellan två bärlinor, 1200 mm? Jodå, det gör den. Klarar (de mellersta) bärlinorna av den samlade lasten från skruvreglarna? Det blir 1,2*4*7 kN = 33,6 kN eller 8,4 kN/m. Prövar man 4 stolpskor med c/c 1200 mm så blir nedböjningen OK. Man behöver också kontrollera tvärkrafterna över stolpskorna. 1,2*8,4 ≈10 kN är i mesta laget för 45x220 som ligger utomhus hela året (= klimatklass 3). 12 kN är max i klimatklass 1-2. Går man upp till 5 stolpskor per bärlina blir det bättre. Ett alternativ är att använda dubbla ihopskruvade 45x145 som bärlinor istället. De tål mer och så blir konstruktionen lägre. Trallens dimensioner har inte så stor betydelse i sammanhanget. 28x120 är OK.
Jättebra råd och tips!
Bra idé att använda dubbla 45*145 som bärlinor. Bra att kunna minska ner bygghöjden lite.
Jag tänkte lägga Bergo-plattor och 50 mm frigolit ovanpå trallen också, så att trallen får lufta och poolbotten får lite isolering.
Bra idé att använda dubbla 45*145 som bärlinor. Bra att kunna minska ner bygghöjden lite.
Jag tänkte lägga Bergo-plattor och 50 mm frigolit ovanpå trallen också, så att trallen får lufta och poolbotten får lite isolering.
Otroligt att du alltid tar dig tid att svara på den här typen av frågor. Du är en väldig tillgång för oss andra på forumet!J justusandersson skrev:Jag skulle börja med att ändra c/c avståndet för bärlinorna till 1200 mm för att reducera skruvreglarnas utkragning. För att förenkla beräkningen kan man utgå från att hela däcket har samma last per kvadratmeter som poolen. 70 kN (≈ 7 ton) på 10,5 kvm blir ca 6,7 kN/kvm. Lägg till egenvikt så blir det 7 kN/kvm. En 4 m lång skruvregel på c/c 600 mm får då en last på 0,6*4*7 kN = 16,8 kN eller 4,2 kN/m. Klarar en regel på 45x170 att bära denna last mellan två bärlinor, 1200 mm? Jodå, det gör den. Klarar (de mellersta) bärlinorna av den samlade lasten från skruvreglarna? Det blir 1,2*4*7 kN = 33,6 kN eller 8,4 kN/m. Prövar man 4 stolpskor med c/c 1200 mm så blir nedböjningen OK. Man behöver också kontrollera tvärkrafterna över stolpskorna. 1,2*8,4 ≈10 kN är i mesta laget för 45x220 som ligger utomhus hela året (= klimatklass 3). 12 kN är max i klimatklass 1-2. Går man upp till 5 stolpskor per bärlina blir det bättre. Ett alternativ är att använda dubbla ihopskruvade 45x145 som bärlinor istället. De tål mer och så blir konstruktionen lägre. Trallens dimensioner har inte så stor betydelse i sammanhanget. 28x120 är OK.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Roligt om det uppskattas. Inte helt enkelt att vara pedagogisk.
Nu är bärlinorna på plats.
Jag gjorde enligt tipset med dubbla 145.
Jag satte dem på cc 110 i stället för 120, och så satte jag ett par kortlingar.
Då är det dags för skruvreglarna på cc 60.
Behövs verkligen 170 på dem? Känns spontant som att 145 borde räcka där också?
Spannet mellan bärlinorna blir 100.
Jag gjorde enligt tipset med dubbla 145.
Jag satte dem på cc 110 i stället för 120, och så satte jag ett par kortlingar.
Då är det dags för skruvreglarna på cc 60.
Behövs verkligen 170 på dem? Känns spontant som att 145 borde räcka där också?
Spannet mellan bärlinorna blir 100.
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Du kan använda 145-or där också. Jag skrev aldrig det i min kommentar till ditt ursprungsförslag eftersom det inte fanns skäl att anmärka på valet av 170 reglar.
Toppen!
Då kör jag på det!
Då kör jag på det!
Då är plattformen i stort sett klar!
Jag funderar på vad jag ska ha för underlag till poolen sen. Jag vill gärna ha lite isolering och då är ju cellplast i form av en trycktålig XPS-skiva det man tänker på.
Men är det för mjukt? Blir det gropar när man klampar runt i poolen?
Hur mycket tryck blir det under benen till en rampool?
Räcker det att lägga en 10x10 klinkerplatta på cellplasten eller behöver det vara stumt stöd från trallen?
Bör man lägga någon form av ventilerande skikt mellan trallen och cellplasten (Platonmatta, Bergo-plattor etc)?
Jag funderar på vad jag ska ha för underlag till poolen sen. Jag vill gärna ha lite isolering och då är ju cellplast i form av en trycktålig XPS-skiva det man tänker på.
Men är det för mjukt? Blir det gropar när man klampar runt i poolen?
Hur mycket tryck blir det under benen till en rampool?
Räcker det att lägga en 10x10 klinkerplatta på cellplasten eller behöver det vara stumt stöd från trallen?
Bör man lägga någon form av ventilerande skikt mellan trallen och cellplasten (Platonmatta, Bergo-plattor etc)?
Medlem
· Blekinge
· 10 117 inlägg
Eftersom vattnet är den dominerande kraften med 760 kg/kvm tror jag inte du behöver fundera så mycket på eventuella gropar. Jag kan heller inte se något behov av ventilerande skikt mellan två oorganiska material. Men, någon praktisk erfarenhet av pooler på den nivån har jag inte.
Tänkte att punkbelastningen blir ganska hög av en häl t.ex.
Kanske är en tjockare gymmatta bättre då den återfår sin form efter en deformation, men då tappar man isolering i stället...
Ventilerande skiktet tänkte jag mellan trallen och cellplasten, så inte trallen blir förstörd med tiden. Om några år kanske man inte har poolen kvar och använder ytan till något annat i stället. Men det kanske inte behövs.
Kanske är en tjockare gymmatta bättre då den återfår sin form efter en deformation, men då tappar man isolering i stället...
Ventilerande skiktet tänkte jag mellan trallen och cellplasten, så inte trallen blir förstörd med tiden. Om några år kanske man inte har poolen kvar och använder ytan till något annat i stället. Men det kanske inte behövs.
Klicka här för att svara