Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Trall lagd för tätt - översvämning i uterum

1. jonna69
    Medlem · Kronoberg · 45 inlägg

jonna69

Medlem
    Hej! Jag har haft en snickare till att förra året bygga en upphöjd altan (trall, lite bredare/tjockare), och i år ett uterum på det. Det har varit en massa strul hit och dit, och det verkar aldrig ta en ände... Det som nu inträffat är följande.

När uterummet var klart lade jag på en matta som ska klara fukt. Dock en dag när jag kom ut i rummet, så var en tredjedel av mattan plasksur. Jag trodde först det berodde på att tätningen under glasdörrarna var problemet (för snickaren missade det och la istället silikon på ut och insida=/). Jag trodde alltså vattnet kom in underifrån.

Men jag tror inte det var fallet. Istället tror jag att grundproblemet är att trallen är lagd för tätt. Vattnet har alltså inte utrymme att rinna igenom. Dessutom ligger det troligen frigolitplattor som går en bit utanför uterummet som också kan stoppa upp. När jag kollade med vattenpass så är det även en liten lutning ner mot uterummet (dock inom riktmärkena). Min teori är nu att när det kommer ett riktigt ösregn som kanske även slår mot glasdörrarna, ansamlas vatten utanför uterummet. Det vatten som rinner på dörrarna rinner ner i skenan och de små hålen för utrinning hinner inte med och blir det vatten utanför så vänder vattnet i skenan istället in mot uterummet. Och mattan blir då som en disktrasa som suger upp vattnet...

Så några frågor:
    1. En snickare som har gjort flera altaner borde väl ha koll på hur mycket trallen kan svälla?

2. Hur kan man lösa detta? Att plocka upp trallen och lägga nytt känns inte som ett alternativ=/. Jag vill såklart att snickaren åtgärdar detta på nåt sätt, men jag litar inte på honom och är rädd att han kör en quickfix..

3. Trallen är ännu inte behandlad med något. Kommer en behandling med ex sioux eller linoljesåpa göra så trallen inte suger så mycket?

Tacksam för råd!
    Jonna

2. Cheesen
    Nybyggare · Boden · 1 660 inlägg
    Vad har du lag på för en matta? Tror du har problemet där nämligen. Trallen torkar aldrig om du har en tät matta ovanpå, du kommer att få mögelpåväxt oavsett hur glest trallen är lagd.

3. jonna69

jonna69

Medlem

4. J
    Medlem · 177 inlägg

Jonas786

Medlem
    Vi har en matta i uterummet av nålfilt.
    Om man glömmer dörren öppen blir den blöt men torkar utan problem.
    Förstår inte varför din matta blir blöt i uterummet? Menar du att de rinner in ovanpå trallen?

• Laddar…
  5. Cheesen
    Vad är det under trallen? Grus, duk, betong eller något annat?
    Hur tätt är uterummet i övrigt?

6. jonna69

jonna69

Medlem
    Det är grus och duk, och just under uterummet ligger frigolit för lite isolering. Jag misstänker dock att frigoliten går en bit utanför uterummet, och som också gör att vattnet stoppas upp från att rinna ner. Men som sagt, största problemet tror jag är att trallen har svällt så mycket att det blir ingen avrinning, eller väldigt liten - och då ansamlas vattnet utanför uterummet - och det är som jag skrev även en liten lutning ner mot uterummet. Det krävs ju inte mycket lutning tänker jag. Hade vattnet haft utrymme att rinna igenom på ett bra sätt hade lutningen inte varit ett problem. Men nu blir de två faktorerna i kombo ett problem.

• Laddar…
  7. H
    Verktygstokig · Värmland · 2 324 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Om mattan är plaskvåt så kommer det vatten in.
    Där måste ni hitta vart vattnet kommer in.
    Jag har byggt 3 uterumm men har aldrig haft problem med att vatten kommer in.
    Alltid vart torr inne, om man inte glömmer en dörr öppen när det regnar.
    Endera läcker taket in vatten så det blir blött eller så följer vattnet brädorna in.
    Man ska bryta brädorna mellan ute och inne så vatten inte kan ta sig in via trallen.

8. P
    Medlem · Gävleborg · 944 inlägg

PatrikJo

Medlem
    Om frigoliten ligger utanför uterummet, och du dessutom har lutning in mot uterummet, så är det väl troligt att vattnet rinner på frigoliten?

9. raveper
    Hobbysnickare · västragötaland · 4 358 inlägg

raveper

Hobbysnickare
    Ta en bild eller två.

• Laddar…
  10. jonna69

jonna69

Medlem
    Att bryta brädorna lät som något som borde ha gjorts. Det läcker inte från taket, så mycket koll har jag faktiskt;-).

11. jonna69

jonna69

Medlem
    Jo, det är ju tänkbart, men jag undrar om vattnet stiger uppåt. Men ja, inte helt omöjligt. Jag får nog helt enkelt invänta nästa ösregn och se vad som händer.

12. raveper
    Hobbysnickare · västragötaland · 4 358 inlägg

raveper

Hobbysnickare
    Ta några kort på det så blir det enklare att hitta lösningar än att sitta och killgissa.

• Laddar…
  13. Cheesen
    Går trallen utanför uterummet? Jag förstår liksom inte hur tätheten kan vara avgörande då regnvatten kommer uppifrån och om du har tak så borde det aldrig komma på trallen.

Ta vattenslangen och spola på taket så ser du väl vart vattnet kommer in.

14. jonna69

jonna69

Medlem
    Ja, det är en stor altan som uterummet är byggt på, så trallen går utanför uterummet. Att fukt leds in via trallen, det förstår jag, och det gör det. Men det är inte det som är problemet.

Även om det är tak och det går en bit utanför uterummet, så när det blåser och regnar från sidan så samlas vatten på trallen utanför uterummet - pga att trallen är lagd för tätt. Det är en av mina frågor - borde inte en snickare ha koll på detta?
    När det då dessutom regnar "snett", och vatten rinner ner på dörrarna, så fylls skenan med vatten som inte har nånstans att rinna ut pga att det redan är vatten utanför. Nu menar jag alltså när det är ett rejält ösregn!

15. H
    Verktygstokig · Värmland · 2 324 inlägg

Hallerudsbo

Verktygstokig
    Viktigt att det finns någon springa på trallen så vattnet rinner undan.
    Sen brukar jag dela inne trall och ute trall så inte trallen leder in fukt med.
    Typ en fris eller liknande.

vad anser snickarna som byggde?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.