Hej,
Har ett garage som sett bättre dagar. Ligger under mark med lättbetongväggar. Ingen fukt.
Väggarna har många gamla hål för allt som hängt där och ser allmänt dassiga ut. Skulle det gå bra att limma upp t.ex 6mm renoveringsgips för att få en fin yta?
Tänker spontant att det sedan målas med någon badrumsfärg för att tåla den fukt som kan tillkomma i ett garage.

Någon som gjort något liknande?

Under mark och ingen fukt brukar väl sällan gå hand i hand?

Tror nog att det är mindre jobb att bara "putsa/spackla" väggarna och måla ...

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Under mark och ingen fukt brukar väl sällan gå hand i hand?

Tror nog att det är mindre jobb att bara "putsa/spackla" väggarna och måla ...
Inga förhöjda fuktvärden i varken garage eller källare. Enbart en vägg i garaget som är yttervägg förutom porten.
Är inte rädd för mycket jobb men vill ha bästa resultat. Fine, det går antingen att spackla alla småhål och leva med ojämnheten, eller att bredspackla hela "skiten" men att limma upp gipsskivor skulle ge mig släta och fina väggar med vad som känns som mindre jobb.

Vad använder du garaget till?

Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vad använder du garaget till?
I dagsläget är det lite extra förvaring. Köpte huset juni förra året så har inte varit prio att ordna med garage.
I framtiden är tanken att ha en verkstad + bil + mc.

Tror det blir mindre jobb att bara bredspackla allt. Enda risken med att limma gips annars är just fukt.

B bsn skrev:
I dagsläget är det lite extra förvaring. Köpte huset juni förra året så har inte varit prio att ordna med garage.
I framtiden är tanken att ha en verkstad + bil + mc.
Jag personligen hade inte valt gipsade väggar framför putsade i ett mek-garage, gips är ju lite ömtåligt ...

Ska du dessutom få renoveringsgips att "hålla" bör du ju täcka ganska stor del av baksidan, och då helst med ett cementbaserat fix som klarar fukt ... det ska du ju sprida ut på väggen, och då har du egentligen putsat väggen ...

Spackla upp och måla istället!

• Gilla
Steffo1980
  • Laddar…
Jag är övertygad, tack för svar!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.