B Brynolf8 skrev:
Nja.
Om man medvetet står och spolar vatten på fasaden och det sen inte hinner torka innan det blir minusgrader på natten så finns det ju risk att teglet går sönder.

Skulle likställa det med skadegörelse.

Tyvärr så är det nog svårt att sätta dit honom för något brottsligt och få honom dömd.

Alternativen är nog som ovanstående redan nämnt.
1. Kom överens.
2. Flytta
3. Få grannen att flytta
4. Få grannen att sluta

Alternativ 3 eller 4 verkar ju bara vara möjligt om du köper ut honom dyrt eller om du på något sätt (här spelar ens moraliska kompass roll) lyckas övertyga honom.
Alt 3 var det enda rätta för oss.
Vi började jävlas dubbelt så mycket. Skaffade en hund. Filmade gubben när han hotade oss. Visade filmen för alla grannar.
Varje gång jag träffade honom sa jag
~ Stackars du. Gammal och oälskad. Synd att inse att du dör snart. Och dessutom i så dåligt psykiskt skick...

6 månader och han var borta. Nu jävlas han med andra på det nya stället.
Man har sett honom misshandla sin fru i en affär...
Idag är han över 80. Går med käpp...

• Haha
Solvide
  • Laddar…
S
S sturnus skrev:
For an older person who may have heart problems as well? What if they fall and hit their head on the concrete sidewalk? In the countryside, such wires must be marked as live. And do you advise setting traps?
Well. If they are crossing walking paths they need to be marked according to the rules yes.
If they do not cross a walking path the marking is optional.

But they are in no way dangerous to touch. Highly uncomfortable yes but not dangerous.
In fact they are on a level where they are considered to be safe even for a person with a pacemaker.

but all that is highly theoretical since you will not get shocked by watering the flowers. You do not even get a shock if you stand peeing directly on the electric fence (based on the fact that you cant even get a jolt if you pee on the electrical rail in a subway that has way higher voltage and current.

S
M mrmixter skrev:
Montera ett kraftigt elaggregat samt en tråd som är på er sida hans järngaller kommer att ligga emot och han kommer få en trevlig överraskning då han vattnar.
Det tar även hand om blad mm som är på väg igenom till dig
Om tråden ligger mot hans trådstaket så kortsluts aggregatet helt till jord och upphör att fungera.
för övrigt får man inte någon stöt om man vattnar. Det är en skröna. Du kan utan vidare ställa dig och urinera på ett elstängsel utan att få någon stöt.
du kan inte ens få en stöt ifrån elskenorma i tunnelbanan på det sättet även om du skulle försöka trots att det är frågan om rejält mycket farligare spänningar och strömmar där.

• Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
Har du provat? jag har kilometer med elstaket och jag vet att när jag spolar vatten på det så får jag en stöt, skröna nä inte det, men det blir dålig fart I det när det har kortslutning mot jord mycket beror ju på var man har jordspettet.
Förövrigt räcker det kanske för att han inte ska vattna.

• Gilla
Solvide
  • Laddar…
S steffo_b skrev:
You do not even get a shock if you stand peeing directly on the electric fence
S steffo_b skrev:
Du kan utan vidare ställa dig och urinera på ett elstängsel utan att få någon stöt.
Even if death does not occur due to the flow of electricity, the shock can cause e.g. a heart attack. In Poland there was once a case where a woman wanted to go over. Unfortunately she fell on the rope. And a single impulse is not dangerous but a series and loss of consciousness led to tragedy. And one more thing. Safe devices are safe as long as they are functional, but sometimes failures occur. Besides, how do you justify installing this fence on the wall? Any court will consider it an ambush on the neighbor.
And in several instructions I saw information that people with heart diseases should avoid contact with this device.

S steffo_b skrev:
Well. If they are crossing walking paths they need to be marked according to the rules yes.
Not only intersect. If they are installed along roads and paths and public places.

Tigers eye Tigers eye skrev:
Hej! Jag har blivit trakasserad av min granne under mer en fem års tid nu och jag har fått nog! Polisanmälningarna hjälper inte och han bara fortsätter, han är en sjuk människa! Grunden är att han har ångrat sig när godkände vårt bygglovsansökan och ville göra allt för att vi skulle misslyckas. Han skrämde bort många byggare och till och med övertalade alla närmaste grannar att göra olika anmälningar till kommunen.
Senast han planterade häckar strax intill vårt garageväg som byggarna inte kunnat isolera pga honom. Väggen till garaget som är på källarplanet och ovanför ligger vårt sovrum som inte är färdigbyggt, väntar på nytt lov . Vi lämnade 10 cm från gränsen mellan garageväggen och gränslinjen. Han satte upp en metallstaket på gränslinjen och hämtade blom gjord, planterade stora buskar som de växer och trycker staketet in till vårt hus.
Och nu börjar han vattna varje dag! Han vattnar flitigt husväggen också! (Medan han ler). Man kan inte prata med honom, han och även hans fru svarade inte på mejl, sms, brev som jag skickade till de.
Igår, när jag gick framför huset, medan min man var i trädgården, plötsligt hoppade han nära framför mig och försökte skrämma mig med grimaser och sa något vad han kommer att göra med mig, sen gick iväg fort för att inte någon ska kunna se honom…
Här är våran husvägg jag fotograferade förgår kväll.
Vad ska vi göra? Vore tacksam att få vägledning av er kunniga! Tack på förhand.
Jag tycker som Jarlingar att du har fått en massa "underliga" svar. Tyvärr ser man det ofta på det här forumet!

• Gilla
Solvide
  • Laddar…
S
S sturnus skrev:
Even if death does not occur due to the flow of electricity, the shock can cause e.g. a heart attack. In Poland there was once a case where a woman wanted to go over. Unfortunately she fell on the rope. And a single impulse is not dangerous but a series and loss of consciousness led to tragedy. And one more thing. Safe devices are safe as long as they are functional, but sometimes failures occur. Besides, how do you justify installing this fence on the wall? Any court will consider it an ambush on the neighbor.
And in several instructions I saw information that people with heart diseases should avoid contact with this device.

Not only intersect. If they are installed along roads and paths and public places.
You obviously did not read what I wrote.
I wrote that they are made so that they are considered safe even for people with pacemakers.
That means that they do not give a large enough jolt for anyone to get a heart attack. Not even someone with a pacemaker.

Safe does not mean does not kill. Safe means does not cause any scignificant risk of harm.
Even someone with a preexisting heart condition has an almost non existent risk for even a slight arythmia due to the small currents present in electric fences.

Regarding the requirement for signs.
The fact that you need to have signs is not because it coud cause harm.
Signs are there to warn people since the fences can cause discomfort.

Electric fences are not dangerous to people or animals. At least not the ones that are legally sold in EU.
they are uncomfortable to touch but nothing more. I can't tell you how many jolts I have gotten from electric fences in my days and it seems I am not dead yet.

Stop trying to suggest that they would be dangerous in any way since that is simply not true.

• Gilla
skogaliten och 1 till
  • Laddar…
Hej! Jag har blivit trakasserad av min granne under mer en fem års tid nu och jag har fått nog! Polisanmälningarna hjälper inte och han bara fortsätter, han är en sjuk människa! Grunden är att han har ångrat sig när godkände vårt bygglovsansökan och ville göra allt för att vi skulle misslyckas. Han skrämde bort många byggare och till och med övertalade alla närmaste grannar att göra olika anmälningar till kommunen.
Senast han planterade häckar strax intill vårt garageväg som byggarna inte kunnat isolera pga honom. Väggen till garaget som är på källarplanet och ovanför ligger vårt sovrum som inte är färdigbyggt, väntar på nytt lov . Vi lämnade 10 cm från gränsen mellan garageväggen och gränslinjen. Han satte upp en metallstaket på gränslinjen och hämtade blom gjord, planterade stora buskar som de växer och trycker staketet in till vårt hus.
Och nu börjar han vattna varje dag! Han vattnar flitigt husväggen också! (Medan han ler). Man kan inte prata med honom, han och även hans fru svarade inte på mejl, sms, brev som jag skickade till de.
Igår, när jag gick framför huset, medan min man var i trädgården, plötsligt hoppade han nära framför mig och försökte skrämma mig med grimaser och sa något vad han kommer att göra med mig, sen gick iväg fort för att inte någon ska kunna se honom…
Har inte läst alla dina svar men en del. Har svårt att se att det bara är den enas fel. Han har kanske tröttnat på "allt spring" på sin sida då ni håller på och bygger en massa. Sänker garaget under jord, expanderar huset ovanför, klagar på att du enbart har 10 cm att röra dig på o.s.v. Och det verkar som att det inte är fasaden du är orolig för med vattnandet utan det nedsänkta, underjordiska garaget? Om han vattnar mot den vita fasaden, filma. Men om han rent faktiskt vattnar buskarna har du inte riktigt något att säga till om.

Svårt att säga var problemet ligger. Men råden jag kan ge dig är följande:
- Om du väldigt gärna vill bo kvar, får du pröjsa. Rejält. Han måste nämligen stycka av om han ska sälja en del mark till dig. Dels kostar avstyckningen, dels måste han göra om en del grejer på sin tomt och dels tycker han väl att nu har han haft tillräckligt med tålamod med era påhitt
- Dra en presenning helt i tomtgränsen eller sätt up en staketmodul i t.ex. metall som det räcker med att förankar i början och slutet.
- Skruva på en extra vägg i metall med "tak" som du kan använda som förråd. Och som gör livet rätt kort för hans buskar
- Finn dig i läget
- Flytta

• Ledsen
MONTREAL
  • Laddar…
Tack för din synpunkt.
Grannen går inte att prata med. Vi har försökt oändliga gånger. Problemet är hans inställning och hat. Detta kan vi inte göra något mot. Han klipper växter som växer i vår trädgård, bara olagligt ovanför staketet, förhindrar byggarbetarna att jobba. Vi hade svårigheter att anlita folk pga han. Han blev en inspektör av vårt bygge, anmäler allt och kontinuerligt till olika myndigheter, använder sina kontakter (han har många). Målet är att skada oss så mycket det går. Jag vill gärna ha hög staket att slippa honom, men lagen inte tillåter. Han tycker att han har makten att göra och säga vad han vill.
Jag kommer aldrig ge upp mina rättigheter.
Vi ville bara leva i fred utan trakasserier.
Får du inte ha högt staket så satsa på hög häck. Klipper han den inne på er tomt är det skadegörelse eller åtminstone åverkan.

• Gilla
Tigers eye
  • Laddar…
Inte daglig bevattning. Han låt inte isolera väggen utifrån. Så allt vatten kommer ner till vårt garage som är under marknivån. Vi har 10cm kvar från tomten, mellan garageväggen och tomtgränsen. Han hämtade blom gjord och planterade buskar ditt var vi skulle isolera väggen. Han lyssnade inte, svarade inte på brev som blev skickade till de, bara tog tillfället och beträdde den lite remsan med avsikt att förstöra för oss.

Vi bodde i huset sedan 1990, alla mina barn föddes där och vi ville ha större utrymme, ha allt på ett plan, bekvämare för oss. Äntligen ett eget arbetsrum för mig! Barnen ville stanna kvar. Efter långt letande i staden utan resultat bestämde vi att bygga ut och renovera allt, men det gick inte så bra. Vi hade otur med bygglovet, arkitekten och de grannarna och också med byggarna. Jag tror att vi var för godtrogna och naiva. Har man inte arkitekt, byggmästare, advokat i sin familj och extra millioner i fickan när man börjar bygga, blir det stora risker.
Med facit i handen hade jag flyttat för länge sedan. Men vi har lagt allt i den här bygget, planerat allt i detalj, förlorat mycket pengar och ville avsluta nu. Vi har blivit äldre också, orkar inte mer lidande.
Tack för ditt svar, du har alldeles rätt, bäst att inte lägga energi på sådana här människor.
Är det lämpligt att isolera en tegelvägg utifrån? Är det inte lämpligare att göra det inifrån särskilt som det utifrån bara skulle bli knappt 10 cm. Varför ordnades inte isolering när garage och sovrum byggdes?

En kompis till mig hade ett ungefärligt likadant problem. Han tog kontakt med en kunnig trädgårdsmästare.Dom hade ett bra medel som han inplanterade i häcken en sen kväll. Problem solved. För häcken blev sig aldrig lik.

• Gilla
Tigers eye
  • Laddar…
S sturnus skrev:
Allemansrätten I'm not a Swede, but I know that this law provides free access to nature and free recreation. But not the use of someone's yard. On a private road, you can move on foot, by bike, but not by motorcycle or car. You can't even take a wheelbarrow with a roll of roofing felt. And you think you can enter someone's land with a spade, an excavator and carry out construction work without the owner's consent? I think you have the same approach to property rights as TS. I wrote a long time ago that he is unreliable. Once he has a permit, once he doesn't, once it was taken away, once the 5-year period has expired and it expired. Then he writes that he has been building for 10 years, another time that it has been 25 years. He wrote that the neighbor filled in the excavation, although in the photos you can see the old pavement there and the garage wall was built before TS bought the house. Other neighbors, builders, officials and the police are also bad... Now he is also trying to convince us that the law works differently in his kommun. From the beginning, I had the opinion that it was not the neighbor who caused the conflict.
Vad är det du skriver om? Förvrider allt vad har hänt med oss??? Allt är sant vad jag skrev här! Men du INTE förstår språket och hittar upp saker! Varför ska du blanda ihop allt i en osmaklig soppa????

• Gilla
MONTREAL
  • Laddar…
oshu oshu skrev:
På mig låter det som att ni rev garaget utan rivningslov, och sen byggde utan bygglov.

i så fall är det väl klart grannen blir sur, oavsett om han för tio år sedan var ok med er bygglovsansökan.
Och om ni kommer behöva riva tillbyggnaden, då behöver ni inte vara sur på grannen för att denne planterat häck.
Inga fuskbygge hände, allt var godkänt.

Jag har ju 10 cm mellan väggen och tomtgränsen, men hur kan jag komma in där???
Fyra meter gäller enligt lag mellan tomgränser läs reglerna.och grannen saka godkänna samt kommunen.

• Wow
Fairlane
  • Laddar…
K K043 skrev:
Fyra meter gäller enligt lag mellan tomgränser läs reglerna.och grannen saka godkänna samt kommunen.
Vad har du fått den villfarelsen ifrån?

• Gilla
Dowser4711 och 7 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.