J JMG skrev:
Problemet är mellan dig och din fuskbyggare (även glipan mellan fasaderna ser märklig ut).

Trist att drabbas av fuskbyggare men grannen har rätt att sätta häck på sin tomt.

Enda sättet framåt är att riva upp buskarna och stängslet, fixa felet (och även glipan) och därefter återställa buskarna och stängslet för några tusen kr
G gaidin skrev:
Att han är en galning kan vi nog alla vara överens om när vi hör vad han gjort men det är ju ändå ett problem att ni inte kommer åt er fasad som ni byggt för nära tomtgränsen.

Problemet är inte hans häck eller staket, han har all rätt att ha det där och det kan ni inte göra något åt.
Låt det vara, ni kan ju inte bygga ut fasaden så lös det på annat sätt, I tråden råder många er att isolera på insidan och det verkar ju vara den enda lösningen.
Släpp allt med tomtgräns och fasad.

Hans trakasserier är däremot något ni borde kunna fokusera på, det måste ju såklart sluta.
Dokumentera, filma, anmäl, prata med era grannar o s v.
Gubben har ju uppenbarligen problem och mår inte bra men släpp tomtgräns och er fasad. Ni har ju själva försatt er i situationen med fasaden för nära gränsen så det är ju som det.

Att skrika och "skrämma", även med era barn, är ju såklart ett problem, fokusera på det.

En nyfiken fråga, vad är ditt modersmål? Du skriver ju bra och felfri engelska, är det kanske engelska? Jag är själv större delen av min tid utomlands och pratar mest engelska och blir bättre och bättre på det och det är inte heller mitt modersmål. Jag har dessutom väldigt svårt att lära mig den portugisiska kreol som de pratar här. 😁
Mitt modersmål är ungerska. Du har väl svenska som modersmål, eller?
Tack för dina synpunkter och lycka till med kreol! 🌞

S styren skrev:
Är detta rätt summerat?
Det låg ett garage på tomtgräns 1961. Ni köpte 1990 och byggde senare om garaget till bostadshus inklusive källare placerad 10 cm från tomtgräns.

Verkar som grannen inte fattade att han skulle få ett två meter djupt shakthål vid tomtgräns. Och en tegelklädd boningsvåning/överbyggnad på källaren betydligt högre än innan (10 cm från tomtgräns).

Nu undrar ni hur ni efteråt skall kunna isolera och anbringa tätskikt under marknivå (utan möjlighet att beträda grannens tomt). saknas från start.
Ungefär så. Tegelväggens höjd blev högre, men inte mycket. Tätskikt saknas under marknivån.

• Gilla
SonnyListon
  • Laddar…
Nissens
J JMG skrev:
Problemet är mellan dig och din fuskbyggare (även glipan mellan fasaderna ser märklig ut).

Trist att drabbas av fuskbyggare men grannen har rätt att sätta häck på sin tomt.
Ts har även rätt att ta bort häcken som går över på hans tomt. Det lär inte bli mycket kvar av häcken efter det…
J JMG skrev:
Enda sättet framåt är att riva upp buskarna och stängslet, fixa felet (och även glipan) och därefter återställa buskarna och stängslet för några tusen kr.
Hur skall ts göra det utan att beträda grannens tomt tänker du?
Det räcker dessutom inte att gräva 10 cm från husväggen om det skall dräneras, isoleras etc… man behöver gräva en bra bit in på grannens tomt också…
Återstår att lösa det inifrån.

• Gilla
Kardan79 och 1 till
  • Laddar…
L loodje skrev:
Jag kommer från Nederländerna och där bygger de nästan bara tegelhus. Om du bygger som ritningen jag skickar med då kan han vattna huset hur han vill och du har ingen problem på insida.
Tack! Vårt bekymmer gäller också garageväggen under marken som vi tänkte att isolera. Tegelfasaden byggt ungefär så som finns på bilden.

Nissens Nissens skrev:
Spelar ändå ingen roll vem som bodde där först eller vem som har störst tomt.

Helt otroligt att ni fått bygglov så nära tomtgränsen.
Men nu måste alla sluta ifrågasätta placeringen på huset. Det är inte alla detaljplaner som har kravet på 4,5m från tomtgräns över huvud taget. Finns massor med hus som står precis i tomtgräns redan från när de byggdes. Exempelvis kedjehus?
Bor själv i ett fristående hus men där vår norrvägg ligger på tomtgräns, liksom grannens hus nedanför ligger i vår sydliga tomtgräns. Finns en hel del fördelar men även nackdelar, Fördelarna är att man får en större sammanhängande tomtbit, nackdelarna är att det kräver lite samarbete med grannarna för att sköta om sitt hus. I det här fallet verkar huset var byggt med ett garage som låg 10cm från tomtgräns, där man senare sänkt garagedelen och lagt på en våning för boyta. Inget avstånd till granne är förändrat och ingen detaljplan är bruten.

• Gilla
Heidina och 11 till
  • Laddar…
Nissens
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Men nu måste alla sluta ifrågasätta placeringen på huset. Det är inte alla detaljplaner som har kravet på 4,5m från tomtgräns över huvud taget. Finns massor med hus som står precis i tomtgräns redan från när de byggdes. Exempelvis kedjehus?
Bor själv i ett fristående hus men där vår norrvägg ligger på tomtgräns, liksom grannens hus nedanför ligger i vår sydliga tomtgräns. Finns en hel del fördelar men även nackdelar, Fördelarna är att man får en större sammanhängande tomtbit, nackdelarna är att det kräver lite samarbete med grannarna för att sköta om sitt hus. I det här fallet verkar huset var byggt med ett garage som låg 10cm från tomtgräns, där man senare sänkt garagedelen och lagt på en våning för boyta. Inget avstånd till granne är förändrat och ingen detaljplan är bruten.
Där ser man. Jag tolkade det som att bygglovet ts fått minskade avståndet från byggnaden till tomtgränsen eftersom han byggt på fasaden och planerar att göra det även under mark.

Då har jag missförstått det helt.
Man får alltså bygga på fasaden mot grannen utan bygglov?

• Ledsen
Riedern
  • Laddar…
S
Tigers eye Tigers eye skrev:
Väggen till garaget som är på källarplanet och ovanför ligger vårt sovrum som inte är färdigbyggt, väntar på nytt lov . Vi lämnade 10 cm från gränsen mellan garageväggen och gränslinjen.
"Väntar på nytt lov"
Saknar ni bygglov för boningsdelen (ovan källaren)? När sökte ni detta, och det kanske är ett dåligt tecken att bygglov dröjer. Har ni lämnat in nya ritningar för detta?

Bygglov dikt intill granne kan visst godkännas om bägge parter är överens. Min granne byggde för 2 år sedan ett attefallshus längs mitt förråd och carport (innebärande att carporten fick en extra vägg, positivt för mig). Vi blev också överens om material, höjd, takanslutning och avrinning vilket är tydligt beskrivet i bygglovet.

Jag förstår fortfarande inte trådens diskussion om isolering i senare skede och om byggets placering 10 cm från tomtgräns.

Vad säger bygglovet?

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
Kanske t o m går att bjuda in grannen till att koppla ihop husen helt? Är väl inte många centimetrarna som fattas.

Kanske t o m fråga om grannen säljer?

Visst detta låter dumt. Men kanske en väg att gå frammåt?

• Gilla
fribygg
  • Laddar…
Väggen till garaget som är på källarplanet och ovanför ligger vårt sovrum som inte är färdigbyggt, väntar på nytt lov
S styren skrev:
"Väntar på nytt lov"
Saknar ni bygglov för boningsdelen (ovan källaren)? När sökte ni detta, och det kanske är ett dåligt tecken att bygglov dröjer. Har ni lämnat in nya ritningar för detta?
And yet it is starting to turn out that I am right. The wall is standing and TS is waiting for permission.
"the wall is higher, but not by much" You didn't say how much higher, so you're not being entirely honest. As I wrote in my first post - I don't think it's the neighbor who's in conflict. As I wrote at the beginning. I suspect he was misled, and the scope of work is much bigger as his expectations. I'm still wondering how the issue of draining water from the roof was resolved? I don't see any downpipes and I hope it's not fall on the neighbor's part? You also wrote that there was a trench that he filled in. How was the trench if the lower part is old? and you can see the sidewalk that was there before. Unfortunately, I don't trust you....

• Gilla
oshu
  • Laddar…
Otäckt att så många i tråden både gaslightar TS, påstår att det är hennes fel och väljer att missförstå hela tiden. Det är ju helt uppenbart att grannen är problemet och att TS är en snäll människa som gör allt vad hon kan.

Helt sjukt att av deras granne att begära att de ska såga ner sina fina träd, och ändå gör de det för att vara snälla, men sen när de säger nej till ett träd så brakar helvetet lös?

Garaget stod där när grannen flyttade in, och grannen hade chansen att motsätta sig bygglovet, vilket han inte gjorde - istället gav han sitt OK. DET är grannens eget fel och ingen annans.

Går såklart inte att göra något åt buskarna och huset står där det står, men man får faktiskt inte vattna eller dumpa vatten på annans tomt utan tillstånd. Man får inte ens låta vatten rinna över av sig själv utan då måste man ordna en lösning för det. Om jag dumpar ut mitt poolvatten så att det rinner över hos grannen och orsakar skada då kan jag bli skyldig att betala.

Det ser ut på bilderna som att det är vatten på hela väggen och att han står och vattnar väggen trots tillsägelse. Detta är en del av trakasserierna, precis som skrikandet och hoten etc.

Antagligen är det bäst att flytta hursomhelst. Men fortsätt polisanmäl och filma om det finns möjlighet... sluta inte ring polisen, även om de inte gör något, rätt vad det är kanske de hittar något...

Redigerat:
  • Gilla
lars_stefan_axelsson och 4 till
  • Laddar…
S sarrigato skrev:
Otäckt att så många i tråden både gaslightar TS, påstår att det är hennes fel och väljer att missförstå hela tiden. Det är ju helt uppenbart att grannen är problemet och att TS är en snäll människa som gör allt vad hon kan.

Helt sjukt att av deras granne att begära att de ska såga ner sina fina träd, och ändå gör de det för att vara snälla, men sen när de säger nej till ett träd så brakar helvetet lös?

Garaget stod där när grannen flyttade in, och grannen hade chansen att motsätta sig bygglovet, vilket han inte gjorde - istället gav han sitt OK. DET är grannens eget fel och ingen annans.

Går såklart inte att göra något åt buskarna och huset står där det står, men man får faktiskt inte vattna eller dumpa vatten på annans tomt utan tillstånd. Man får inte ens låta vatten rinna över av sig själv utan då måste man ordna en lösning för det. Om jag dumpar ut mitt poolvatten så att det rinner över hos grannen och orsakar skada då kan jag bli skyldig att betala.

Det ser ut på bilderna som att det är vatten på hela väggen och att han står och vattnar väggen trots tillsägelse. Detta är en del av trakasserierna, precis som skrikandet och hoten etc.

Antagligen är det bäst att flytta hursomhelst. Men fortsätt polisanmäl och filma om det finns möjlighet... sluta inte ring polisen, även om de inte gör något, rätt vad det är kanske de hittar något...
Det är så mycket som inte stämmer i TS uppgifter. Jag tror inte på något i historien. Som t.ex att källarväggen byggdes redan när man byggde garage för länge sedan. Varför då? Helt ologiskt. Garagenedfarten då när byggdes den? TS svar bygger hela tiden på att hålla historien igång. AI genererad? Jag påstår att arbetet inte går att utföra utan att ta grannens tomt i anspråk.

• Gilla
  • Arg
Riedern och 3 till
  • Laddar…
Hej! Jag har blivit trakasserad av min granne under mer en fem års tid nu och jag har fått nog! Polisanmälningarna hjälper inte och han bara fortsätter, han är en sjuk människa! Grunden är att han har ångrat sig när godkände vårt bygglovsansökan och ville göra allt för att vi skulle misslyckas. Han skrämde bort många byggare och till och med övertalade alla närmaste grannar att göra olika anmälningar till kommunen.
Senast han planterade häckar strax intill vårt garageväg som byggarna inte kunnat isolera pga honom. Väggen till garaget som är på källarplanet och ovanför ligger vårt sovrum som inte är färdigbyggt, väntar på nytt lov . Vi lämnade 10 cm från gränsen mellan garageväggen och gränslinjen. Han satte upp en metallstaket på gränslinjen och hämtade blom gjord, planterade stora buskar som de växer och trycker staketet in till vårt hus.
Och nu börjar han vattna varje dag! Han vattnar flitigt husväggen också! (Medan han ler). Man kan inte prata med honom, han och även hans fru svarade inte på mejl, sms, brev som jag skickade till de.
Igår, när jag gick framför huset, medan min man var i trädgården, plötsligt hoppade han nära framför mig och försökte skrämma mig med grimaser och sa något vad han kommer att göra med mig, sen gick iväg fort för att inte någon ska kunna se honom…
Här är våran husvägg jag fotograferade förgår kväll.
Vad ska vi göra? Vore tacksam att få vägledning av er kunniga! Tack på förhand.
Tänker att de där buskarna inte ska vara så svåra att ta kål på. Han måste väl sova nån gång

Tack, det vore bra att hitta någon, men han är hopplös. Han t.o.m. förbjöd några andra grannar att prata med oss. Han skriver anmälan till kommunen och skriver anmälan åt andra grannen också som de bara skriver under som dom egna. (Vi har konstaterat detta när vi läste de breven på kommunens hemsida.)
När de började gräva ut källaren, anmälde de att på natten en katt ramlade in i hålet. (Vilka djuraktivister😅), och blokerade de vägen för cementbilen. De lämnade bilen mitt på gatan, låste den och gick in till huset. Cementbilen kom och kunde inte köra fram. Grannen kom inte ut! Jag ringde till polisen som gjorde inget. Vi fick betala över trettio tusen för cementet som behövde kastas. Det har hänt massor…
De skulle tippat av det på grannen tomt, råkat hälla det över bilen också...

K
Tack, det vore bra att hitta någon, men han är hopplös. Han t.o.m. förbjöd några andra grannar att prata med oss. Han skriver anmälan till kommunen och skriver anmälan åt andra grannen också som de bara skriver under som dom egna. (Vi har konstaterat detta när vi läste de breven på kommunens hemsida.)
När de började gräva ut källaren, anmälde de att på natten en katt ramlade in i hålet. (Vilka djuraktivister😅), och blokerade de vägen för cementbilen. De lämnade bilen mitt på gatan, låste den och gick in till huset. Cementbilen kom och kunde inte köra fram. Grannen kom inte ut! Jag ringde till polisen som gjorde inget. Vi fick betala över trettio tusen för cementet som behövde kastas. Det har hänt massor…
Ni skulle lagt er under bilen och låtsats skruva med den då skulle nog fan grannen kommit ut för koll på allt höll idioten säkert genom ett fönster

• Gilla
Heidina
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.