God söndag på er!

I början på juni lät vi lägga in ett kilgolv i furu i köket, breda fina plankor, mellan 25-35 cm breda.

När det var inlagt var det så otroligt fint, tätt och fint, man fick inte ner så mycket som ett tunnt papper mellan plankorna.

Det som hände sen var att det började torka och gå isär, det visste vi ju att det skulle göra men inte så som det gjort.

Mellan vissa plankor är det 2 cm mellanrum nu, obehagligt att gå på och stolar och annat fastnar i springorna.

På vissa ställen har det gått isär så mycket att golvplanket "reser" sig, och om man trampar på stället så känns det som en trampolin, svårt att beskriva med ord.

Golvet var nedtorkat till 9% och vi följde alla instruktioner innan det lades in, att det skulle ligga minst två veckor i rumstemperatur, vi hade luftavfuktare i rummet det låg.

Vad gick fel?
Kan det ha varit mindre nedtorkat än det skulle, kan det ha lagts in felaktigt eller ät det hos oss felet sitter, borde vi ha räknat med det?

FF

ImageUploadedByByggahus.se1392578011.584515.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
ImageUploadedByByggahus.se1392578025.078595.jpg
Skapa konto
ImageUploadedByByggahus.se1392578033.712419.jpg
Skapa konto

• Gilla
jocke1990
  • Laddar…
De har nog inte varit nog nedtorkat viket. När man torkar golv görs de nämligen 2 gånger.

Ska vi acceptera det eller ska vi kräva ett nytt?

FinurligeFabian skrev:
Ska vi acceptera det eller ska vi kräva ett nytt?
Golvet kan aldrig haft en 9 % när ni la in det. Jag brukar lägga in golvet, skruva det provisoriskt med några få skruvar för att efter ett år gärna i mars spika fast det ordentligt. Man brukar då få slå ihop det ordentligt. Golvet behöver anpassa sig till husets fukthalten. Viktigt att inte slå ihop det för tätt på vintern då kan det spränga ut när fukthalten stiger.

Enda nu är ju att ta loss spik och slå ihop/spänna ihop det. Ni kommer knappast få ett nytt golv för det är väl inte fel på golvet? La ni in det själva?

Jag hade direkt reklamerat det här till firman som la in golvet. Ett sånt här resultat är ju så klart helt ohållbart. Solklart backjobb i mina ögon.

Kan inte ha varit 9%, det var vad dom som sålde golvet sa, dessutom har jag kollat det två gånger med två olika personer på företaget.

Det är en snickarfirma dom lagt in det, inte samma företag som sålde golvet.

Nu ska jag ju självklart prata med både snickaren och golvfirman men jag kände att jag ville ha lite kött på benen innan!

Och det här med att ta loss spikar och spänna ihop det, elementrör går ju ner genom golvet, hela köket står på golvet och mitt i köket står en murad vedspis som golvet är utsågat runt, och då blir ju inte passformen så bra längre!

Golvlister måste väl också brytas bort isåfall och spacklas och målas på nytt.

Alltså är det en firma som lagt in det så reklamera jobbet. Hade golvet haft en fuktkvot på 9 hade det aldrig sett ut så där. Förr när man la in kilsågat så la man det oftast löst tills det hade torkat och anpassat sig efter huset och spikade sedan. Jag har lagt in rätt många kilsågade golv och spikar aldrig klart det förrän efter ett bra tag inte ens om det är nedtorkat.

Snickarfirman borde ha kollat fukthalten och vetat att det skulle torka ihop.

Redigerat:
Inte kul när det blir sådär. Första gången jag la in ett kilsågat golv gjorde jag samma tabbe med gigantskarvar deluxe som följd. Såhär ser mitt flera hundra år gamla golv ut före och efter att jag lagt om det.

Det blir väl tyvärr inte enklare om dom lägger om hela golvet heller med risk för samma slutresultat igen? Lider med dig!

• image.jpg
    Skapa konto
  • image.jpg
    Skapa konto
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.