Byggahus.se

Trafo och ringklocka till dörrkamera?

1. L
    Medlem · Stockholm · 454 inlägg

ÉlPon

Medlem
    Jag råkade få hem en Logitech Circle view doorbell. Den ska ha 8-24V 10VA, då borde väl denna fungera? Den skulle passa bra i apparatdosan som är nära, den lilla på 70VA:
    https://www.elbutik.se/product.html...MIyLWr4vmP7wIVDhd7Ch3E2gHTEAQYBCABEgI3L_D_BwE
    Vissa verkar haft problem med för klenamatnignar, så förstår inte riktigt hur denna lilla då är på hela 70VA, vad är då problemet...

Sen funderar jag på en Honeywell D107 som ringklocka:
    https://livewell.honeywellhome.com/en/classic/d107/

Kommer detta fungera ihop? Har ni bättre förslag på lösningar/produkter? Jag har ingen ringklocka alls idag så kan välja vad jag vill, men vet inte vad man ska ha riktigt. Det verkar t.ex. finnas modernare ringklockor, men vet inte om det sabbar inkopplingen av kameran.

Egentligen skulle jag ha en Ezviz DB1C men de skickade fel produkt. Men eftersom jag har mycket appleprylar så passar den säkert bra med HomeKit som jag nu aktiverat.

https://www.logitech.com/en-us/products/cameras/circle-view-video-doorbell.html

2. J
    Medlem · 7 240 inlägg
    Ska den ha växel eller lik-spänning, stor skillnad

3. J
    Husägare · 2 795 inlägg

Johan456

Husägare
    Det tror jag inte. Normalt använder man en transformator med järnkärna till ringklockor, sök på ringledningstrasformator. Funktionen hos en sådan skiljer sig mot funktionen i en elektronisk transformator. Dels är frekvensen hög (i en elektronisk) vilket begränsar sekundärledningens längd. Man har också ofta begränsningar för såväl lägsta som högsta uttagbara effekt. Typiskt 20-70VA. Typiskt användningsområde för elektronisk transformator är till belysning där sekundärledningen kan hållas inom 2m.

4. L

ÉlPon

Medlem
    Jag trodde VA bara användes vid växel, så inga problem med frågan lik/växel...

Ringklockan är 1 meter från där trafo/apparatdosa är. 70VA, 12V ger väl ut 5-6A? Har för mig D107 drar 1A eller så men hittar inte nu.

Men jag vet inte, därför jag frågar.

edit: sen är förstås kameran 1m bort till.

5. H
    Lösvirkesbyggare · Strängnäs · 939 inlägg

håbbe1961

Lösvirkesbyggare
  6. L

ÉlPon

Medlem
    Det är en 12V AC i alla fall. Vad är det som gör att elektronisk 5A ut inte orkar driva en ringklocka på 8V 500mA?

7. L

ÉlPon

Medlem
    Såg nu att det visst finns modeller med inbyggd trafo med. Men de är kanske i klenaste laget för att samtidigt driva kameran så bra att ha lite marginal. Spänningsfallet borde inte vara något problem eftersom de inte drar så mycket ström plus att de fungerar ner till 8V.
    Men funkar inte elektronisk av någon anledning spelar det ju ingen roll. Frågan är dock varför. (ringklockorna kan ju till och med drivas av batterier om man vill)

8. HasseTeknik
    Medlem · Uppland · 4 387 inlägg

HasseTeknik

Medlem
    Får nog kolla vad de menar med AC. Normalt brukar vara 50 eller möjligen 60 Hz och det är inte många elektroniska trafos som klarar det.
    Köp en vanlig järnkärnetrafo, så fungerar det nog.

9. H

håbbe1961

Lösvirkesbyggare
    Bra fråga, utan att veta så kan jag tänka mig att den inte ger 50 Hz ut utan mycket högre frekvens vilket skulle förklara det lilla måttet, så då blir frågan o klockans nätdel kan ta det

10. L

ÉlPon

Medlem
    Aha ok ja då är väl det förklaringen på det hela då! :) :( Får kanske leta efter en modell med inbyggd trafo så det blir lite snyggare.

11. H

håbbe1961

Lösvirkesbyggare
  12. L

ÉlPon

Medlem
    Tack så mycket för tipset, men det är en sådan vi haft hittills i alla år. :) Nu ska det in en rolig kamera istället. Men känns dumt att samtidigt inte ha en plingande dörrklocka då med. Man kanske inte alltid sitter med telefonen som plingar till.

13. Mikaelb88
    Medlem · 1 inlägg

Mikaelb88

Medlem
  14. L

ÉlPon

Medlem
    Jag beställde en Ezviz DB1C från USA via Planetexpress, då den skulle funka i Hikvision-appen jag redan har. Men de skickade denna Logitech istället av misstag.

Jag har den där transformatorn från Kjell fast 12V 20W. Sen ihop med en dörrklocka från Honeywell. Minns ej spec på kameran men tror det var dörrklockan som gjorde att jag valde 12V.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.