Om jag ligger i höger körfält närmar mig rondellen, hur får jag köra?

  • Antal röster
    835
TRJBerg
Den som litar på andra bilars blinkningar eller frånvaro av blinkningar är antingen dåre eller självmordsbenägen.
 
  • Gilla
Anders.o93
  • Laddar…
E Elektra skrev:
det är inte de som redan ligger i filen som är skyldig att flytta på sig, något som många verkar tro på infarterna till Stockholm.
Du är faktiskt skyldig att underlätta.
 
  • Gilla
Alfredo
  • Laddar…
E
D Daniel 109 skrev:
Du är faktiskt skyldig att underlätta.
Ja, men den som byter fil är skyldig att byta när det är en lucka och inte preja den som redan ligger i filen! En blinkers ger inte företräde.
 
  • Gilla
Rejäl
  • Laddar…
Nej, det gör den inte.
 
E Elektra skrev:
En blinkers ger inte företräde.
Naturligtvis inte. Ingen har någonsin företräde i trafiken.
 
Alfredo Alfredo skrev:
Naturligtvis inte. Ingen har någonsin företräde i trafiken.
Va? Det är väl därför man köper Audi?
"Trafikförordning (1998:1276): Om ett motordrivet fordon, som som har fyra ringar i fronten och körs av en man som upplever någon slags mindervärdeskomplex framförs på allmän väg skall alla andra fordon flytta på sig pronto."
 
  • Haha
Dilato och 4 till
  • Laddar…
TRJBerg TRJBerg skrev:
Den som litar på andra bilars blinkningar eller frånvaro av blinkningar är antingen dåre eller självmordsbenägen.
Det är stor skillnad på att lita på och att justera sina förväntningar och marginaler därefter. Eller du kanske förespråkar att man inte bör använda blinkers alls med det resonemanget?
E Elektra skrev:
Ja, men den som byter fil är skyldig att byta när det är en lucka och inte preja den som redan ligger i filen! En blinkers ger inte företräde.
Det finns två filer i de flesta rondeller. Om man ska in i ytterfilen och det kommer någon i innerfilen som signalerar att den inte ska ut förens om två avfarter så kan man justera sina säkerhetsmarginaler därefter för att få trafiken att flöda bättre helt utan prejning.
 
  • Gilla
Alfredo och 1 till
  • Laddar…
E Elektra skrev:
I en vanlig korsning blinkar du vänster när du ska svänga vänster, du blinkar inte först vänster för att byta till höger så ditt resonemang haltar.
Läs mitt inlägg en gång till så ser du att du inte uppfattat riktigt.
 
I malmö finns denna intressanta cirkulationsplats.
Luftfoto av en cirkulationsplats i Malmö med flera körfält och vägmarkeringar. Vägnamn synliga: Käglingsvägen och Jägersrovägen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Undrar hur de tänkte att körfälten ska fungera här.
 
Om det finns så många osäkerheter kring regler och trafikvett i en rondell så är det väl ändå tydligare med trafikljuskorsning där allt är solklart. Nu kommer säkert många att svara: Vaddå, det är ju hur klart som helst hur man ska köra i en rondell.
Denna tråds existens bevisar motsatsen.
 
Här har dom byggt en rondell där 98% av all trafik går från vägen från N till vägen till Ö, tung lastbilstrafik till färjan och en mängd pendlare till industrin (röd väg). Varje lastbil måste först svänger till höger in i rondellen, sedan runt rondellen och sedan ut. Utfarterna S och V används ytterst sporadiskt.

Flygfoto av rondell med huvudväg markerad i rött och föreslagen rakare väg markerad i blått, föreslagen att minska trafikköer och bränsleförbrukning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Hade man byggt huvudleden enligt blå linje (förhoppningsvis lite rakare) så hade man kunnat undvika stora mängder gummi- och bromspartiklar samt en och annan liter bränsle över året.
Rondellhysteri och feltänk hos gatuplanerare.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Hade man byggt huvudleden enligt blå linje (förhoppningsvis lite rakare) så hade man kunnat undvika stora mängder gummi- och bromspartiklar samt en och annan liter bränsle över året.
Rondellhysteri och feltänk hos gatuplanerare.
Njau, så upplever inte jag det och man gör ju noggranna mätningar av trafikflöden innan man beslutar om en lösning. Sen känner jag till en rondell där Ericsson krävde en rondell för att etablera sig men nu är ju den mesta produktionen flyttad till annat land.
 
Fiskerik Fiskerik skrev:
Köper allt ni säger och är medveten nu om att jag gjort fel och borde varit aktsam när jag körde ut ur rondellen. Har i hela mitt körtkortsliv (10+år) alltid trott att markeringarna på skyltar/vägar varit tvång - inte en rekommendation. Man lär sig varje dag :) Ville mest kolla om det var jag som lärt mig fel - vilket uppenbarligen var fallet. Sen kan man prata om huruvida den andra föraren betett sig oaktsamt och vårdslöst m.t.p hur han åkte i rondellen och då jag får stå får kalaset denna gång kommer det säkerligen ske igen
säg de till polisen när du kör förbi stopptecken.😆😆😆
 
G Gillar att bygga skrev:
Jag tror att du har fel denna gång Daniel....
Kolla in denna information från en faktabank/lärobok för körskoleelever:
[bild]
Hade de bara haft 1st tavla B inför rondellen hade jag aldrig skapat denna tråd. Men med tanke på att det finns två olika sorters tavlor så tänkte jag, och uppenbarligen många andra här också, att annat gällde :)
 
Skrev samma fråga till en lokal trafikskola gällande samma bild och korsning. Här är deras svar. Vet fortfarande inte vad som gäller haha
 
  • Emailkonversation om trafikfråga med Råsunda Trafikskola som avråder från att köra rakt fram eller svänga vänster baserat på trafikregler.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
hellem
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.