Hej,

Ett 100 år gammalt tegelhus, vi har tagit bort gipsplattor, gul isolering och reglar som var satta på teglet (!) och knackat ner putsen på grund av mögel då det inte var korrekt gjort. Det har fått lufta i sommar och sen putsats med KC-bruk (som resten av huset och det har fungerat bra.)
MEN en vägg i rummet vi renoverar är ytterväggen i gedigen träpanel. Till höger med luftspalt, sen sioprex.
Så inifrån ut: siporex, luftspalt, träytterpanel.
Kan jag ha kvar båda trots olika material?

Räcket det om man putsar Inifrån, eler hur kan jag isolera mer? T.ex. lättbetongplatta på siporexen och sen puts på det?

Bild två.
Samma vägg men med fönster och bara träytterpanelen..
Hur isolera där?

Brådis och därför evinnerligt tacksam för snabba svar:)luftspalters vara eller icke vara, t.ex.

(Bild 1: vill inte ha plast eller ångspärr helst om det går att undvika, utan tänker att lättbetong platta på siporexen o sen puts på det.)

Träytterväggen är verkligen gedigen, så känns svårt att riva den, och jag vet att man helst inte ska bland material...

Tack!

• Bild av en vägg i ett renoveringsprojekt, synlig siporex-block, elektriska ledningar hänger från taket, kuddar placeras framför väggen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild som visar en fönstervägg inomhus under renovering med träpanel och det yttre tegelskiktet synligt. Fönstret är täckt med svart material.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.