Byggahus.se

Trätrappefrågor

1. J
    Medlem Nivå 1
    Hej!

Hoppas jag lägger detta i rätt forum... annars får nån flytta det rätt.

Vi har planer på att ta bort våran stora betongtrappa som är gjord i etager. Den håller på att spricka på olika ställen och den ser allmänt kass ut.
    Våran plan är att bygga ut där den står idag, men för att veta hur marken ser ut där under och planera och rita utbyggnaden så måste den bort och vi måste bygga en trappa för att ha så länge, tills vi kan bygga ut. Trappan ska vara ett provisorium, men den får inte vara för kass, för det kan ta ett tag innan vi bygger.

Min tanke är att göra en trappa med vangstycken och tryckt trä.
    Men en tanke har slagit mig, tryckt trä blir ju alldeles halt när det är blött och när det är fruset.
    Jag vill ju inte att familjen ska slå ihjäl sig för att ta sig in i eller ut ur huset. Går det göra tryckt virke mindre halt? Kan man behandla det med något? Ska jag välja nåt annat än tryckt? Jag läste nånstans om spårad trall, är det bättre?

Trappan blir cirka 2-2.5 meter hög. Rak.

Eller har nån någon bättre idé?

C

2. MaZtoR
    Medlem Nivå 6
    Jag skulle också gärna få svar på denna frågan. Har en trappa i tryckt virke som blir väldigt hal när det fryser på den. Finns det något man kan smälta isen med som man gör med salt på betongtrappor. Fast då som inte skadar virket som salt hade gjort.

3. Immobil
    Medlem · Nivå 17
    Det finns en del tömedel som inte innehåller salt. Brukar säljas av byggvaruhusen. Annars funkar fin sand eller grus bra.

4. Nusnäs
    Medlem Nivå 5
    Jag såg en variant av halkskydd som jag själv ska prova nämligen att häfta fast ett nät (typ hönsnät) på stegen - enkelt sätt att lösa problemet.

5. J
    Medlem Nivå 1
    Men hur kan man få det mindre halt när det är blött på sommaren?
    Är inte så sugen på att ha hönsnät året om...

6. S
    Medlem Nivå 2
    Det finns aluminiumskenor typ trappnos / plattlist med antihalktejp i, har använt detta då jag byggt trappor på flera förskolor som halkskydd.