Trätak utvändigt?

9k läst  4 svar

1. P
    Medlem Nivå 1
    Under sommarens semester på Gotland noterade jag många hus såväl nya som gamla med trätak lagd på ett liknande sätt som utvändig träpanel på vägg. På varje bräda finns det två spår och nylagt är taket ljust för att sedermera mörkna.

Jag och min sambo har nyligen köpt hus på Österlen och skall byta tak, vi funderar på att lägga just trätak.

Finns det någon som har erfarenhet/kännedom om just trätak? Material, tillvägagångssätt vid läggning, krav på underlag, underhåll, pris etc? Hur är det med försäkringspremien, jag gissar att det blir dyrt pga brandrisk?

Nedan länk till ett hus på Gotland med just trätak:
    http://www.gotlandsstugor.com/../virtupload/bilder/frontbilder/1002_Front.jpg

2. S
    Medlem Nivå 3

Re: Trätak utvändigt?

Trätak är ju lite udda! Det finns en del hus med träspån, tunna brädlappar lagda omlott.
    När sådana läggs har man i princip ett papptak under.

Bäst är väl att kolla med de som har huset på bilden.

3. viltfjall
    Medlem Nivå 6

Re: Trätak utvändigt?

Men VARFÖR är trätak så udda i Sverige. Jag tycker själv det är snyggt och verkar vara en helt OK lösning. I vårt grannland Norge verkar det ganska populärt att lägga branta trätak även på nybyggen.

Någon som vet någon bra "svensk" lösning på detta som accepteras av nitiska KA :)?

4. H
    Medlem Nivå 1

rätta mig om jag har fel..

..men var det inte just hus byggda helt i trä som byggdes i Malmö under (inför) bomässan?

5. viltfjall
    Medlem Nivå 6
    Bumpar tråden igen, är just nu i Norge igen och har sett på en del nya hus med trätak. Det är ju SÅ snyggt! Någon som gjort detta på sitt eget hus eller vet mer om varför det är så sällsynt i Sverige?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: