Byggahus.se

Träslag på golvvärme?

1. C
    Medlem Nivå 1
    Vi har precis köpt en 1-plans villa med golvvärme. Huset är byggt på 60-talet och har vattenburen golvvärme ingjuten i betongbjälklag. Tanken är att ersätta den. host, moderna novilonmattan med parkettgolv av lamellkonstruktion som läggs flytande. Efter lite efterforskning här på forumet och på andra ställen så ska man lägga en fuktspärr på betongplattan, bäst är Icopal Akvatät special.

Ovanpå detta grålumppapp eller foam. Pappen är tydligen att rekommendera eftersom den släpper igenom värmen bättre. So far so good.

När man ögnar igenom Golvbranchens rekommendationer kring just trägolv på golvvärme så får man sig en funderare. Enligt dem så ska det absolut inte vara lämpligt att lägga varken bok eller lönn på golvvärme. Citat: "Trägolv av lamellkonstruktion med ytskikt av bok och lönn skall inte läggas på golvvärme."

Läser man däremot följande citerat inlägg så ser det lite ljusare ut?

"Var inne på Golvpolen i Malmö igår och diskuerade parkettgolv med "gubbarna". Varningen för golvvärme i kombination med vissa träslag gällde bara i fallet elektrisk golvvärme. Vid vattenburen värme var det inga som helst problem. Puh!"

Finns det någon kunnig person som faktiskt känner till ifall detta är korrekt? Gäller varningen bara för elektriskt uppvärmning? Är det kanske en varning man ska ta med en nypa salt?

Väldigt tacksam för hjälp och svar!

2. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Re: Träslag på golvvärme?

1: Nästan alla nya hus byggs med vattenburen golvvärme i platta på mark.
    2: Nästan alla av de husen får en golvbeklädnad av lamellparkett.
    3: Nästan ingen av dem får problem med parketten.
    4: Dra din egen slutsats. ;)

Nä, det är nog inga problem på vattenburen golvvärme. Däremot *kan* ett elgolv bli mycket varmare vilket kan skada parketten. Men jag tror att det är rätt ovanligt. Jag vet flera som har lagt elgolvvärme under parkett för att få det lite varmare om tossingarna och det har inte varit några problem. De har då använt ett elgolv med lite lägre effekt - komfortvärme.

3. C
    Medlem Nivå 1

Tack för svaret. Det är alltså inga problem att lägga just bok eller lönn, som en del säger att man ska undvika???

4. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Om du vill förvissa dig totalt, ring till kundservíce på Kährs, Forbo Forshaga, Tarkett eller nån annan och hör vad de tycker om sina produkter.. ;)

5. F
    Medlem Nivå 7

Det är nog snarare så att olika träslag rör sig olika mycket till följd av förändringar i värme och luftfuktighet.

I ett värmegolv ändras ju temperatur efter vilken temp man vill ha i luften vilket ger att golvet måste tåla frekventa förändringar. Jag gissar att eftersom bok och lönn ofta pekas ut som mindre lämpliga så är dessa känsligare än andra träslag.

6. KarlXII
    Medlem Nivå 11

Precis, det handlar inte om värmetransparens utan om hur träslaget klarar golvvärmen utan att torka eller spricka.
    Sånt måste golvtillverkaren veta...och jag tror inte att de tillverkar golv som inte funkar med golvvärme idag.

7. C
    Medlem Nivå 1

Där ser man. Tack för de uttömliga svaren!

Då verkar det lite positivt trots allt. Kommer att ringa runt till berörda golvtillverkare och meddelar senare resultatet här. Precis om Karl nämnde så borde de inte idag tillverka parkettgolv som inte alls fungerar ihop med vattenburen golvvärme. Varför jag ställer denna kanske dumma fråga beror på att det var just bok eller lönn som vi hade tänkt oss och därför blev man lite orolig.

8. T
    Medlem Nivå 1

Hej

Jag är intresserad av vad trägolvsfabrikanterna sa eftersom jag också funderar på att använda lönn på golvvärme.

Är det OK med vattenburen golvvärme och lönngolv?

9. B
    Medlem Nivå 6

De felsta golvtillverkare ansvarar inte för reklamationer på bok eller lönngolv som laggts över golvvärme.
    Problemet är att fuktrörelserna i bok och lönn är högre än andra träslag.
    De går att använda med golvvärme om man håller koll på luftfuktigheten på något annat sätt t.ex. luftbefuktning på vintern. Dessutom är problemet mindre vid kusten och i Skåne än i det inre av Norrland.