Byggahus.se

Träslag och byggtips för kryssbord ute

1. S
    Medlem Nivå 6
    Hej!

Vi behöver ett stort utebord, runt 3x1 meter. Efter att ha sökt lite på marknaden och blivit pris-chockad (ex. https://www.kilamobler.se/everest-bord-blastrad-teak-280x100-cm/) så funderar jag på att bygga själv.

Jag tänker mig ett kryssbord eller liknande. Till toppen funderar jag på att använda 45x195 regel, till kryssen vet jag inte. 100x100 stolpe?

Vad tycker ni om träslag? Jag var inne på lärk men har läst att det lätt slår sig. Ska jag snåla och köra tryckt virke? Ska jag försöka hitta ekplank till toppen?

Är kryssborden stabila i längsled? Jag tycker att konstruktionen ser lite vek ut på den ledden. Ska man bygga in strävor på undersidan?

2. S
    Medlem Nivå 6
    Ingen som har erfarenhet av kryssbord eller som själv skissar på utemöbler som vill tycka till?

3. M
    Hobbysnickare Nivå 4
    Inte byggt något sådant bord själv. Men har sett ett par youtube filmer när andra gjort. Står med på "att göra" listan när alla 38 andra projekt innan är slutförda. Googla så hittar du beskrivningar.

Virkesval kanske ska bero på hur mycket du möbelsnickrat tidigare?

Bygg ett med tryckt virke, letar du lite så finner du några raka. Inte så himla dyrt och bra att träna med. Hade inte valt alldeles för blöta heller. Då kommer de ändra sig för mycket. Sen hade jag behandlat med pigmenterad terrassolja för snyggare slutresultat.

Men man ska vara medveten om att tryckt virke kommer ändra sig rätt mycket. Det kommer inte vara perfekta skarvar efter ett tag...

4. S
    Medlem Nivå 6
    Tack för svar! :D

Ja jag kanske ska gå in med lite lägre ambitioner och använda tryckt virke. Kanske 45x145 regel till skivan? Eller blir det för svårt att hålla plant med tanke på det du säger om rörelser?

5. P
    Medlem Nivå 5
  6. S
    Medlem Nivå 6
    Snyggt! Hur fäster strävan, har den tapp i krysset? Bra överhäng vid änden också. Hur långt är det? Kan det sitta en person där?

7. P
    Medlem Nivå 5
    det är skruvat och limmat i båda ändar av strävan. Överhänget ör bara 40 cm men bordet passar för 8 pers. Jag gör kryssen bredare uppe än nere så man inte slår i tårna.

8. findus42
    Medlem · Nivå 20
    Tänk utanför lådan.
    Gör du en tät skiva och kalkylerar med att den kommer ta stryk och behövas göras om med något årtiondes mellanrum. Då kan du använda vilket virke som helst. Furu eller gran. Dränk det i olja bara och upprepa med några års mellanrum.
    Underredet är skyddat ch kommer hålla mycket längre.
    Kanske ett sådant här kan vara kul att göra.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    688ECDBC-FEA0-43B0-B84D-86CB0B6A3ADE.jpeg

1,1 x 1,1 meter. Käns rymligt för åtta personer.

Mvh Findus

• Laddar…
  9. S
    Medlem Nivå 6
    Tusen tack för responsen! Jag gillar tanken på att göra en solid skiva, men jag begränsas nog av mina snickerikunskaper kontra tiden jag kan lägga på projektet. Det går ju att göra det mesta- men det tar tid. Måste säga att tanken svindlar lite på att producera en plan lmmad bordsskiva som är över tre meter :sweat: Jag måste nog börja i mindre skala. Har t.ex. ritat ett halvmåne-bord som jag tänkt bygga i två år...

Jag gillar tanken på att kunna demontera bordet för att kunna ta in det på vintern. Funderar på om man kan göra en design liknande Petteri Kostes med tappar i båda ändarna av strävan, kilad i krysset? Jag undrar lite om ett så långt bord kan bli helt stabilt utan en lång regel som binder samman de båda kryssen? Den traditionella utformningen är ju i alla fall lätt att demontera.

10. P
    Medlem Nivå 5
    du måste då ha kil i båda ändar. Dvs en under bordet med. Det är bara att köra på!

• Laddar…
  11. L
    Husägare Nivå 4
    @Petteri Koste vad snyggt ditt bord ser ut! Jag och syrran ska försöka bygga oss varsitt plankbord till sommaren av plank som vi tog ner i fritidshuset när vi rev en vägg.
    Har du lust att fota några bilder till på din konstruktion?
    Bifogar bild på plankväggen för skojs skull.

• Laddar…
  12. P
    Medlem Nivå 5
    Ok, fixar det imorgon, ska lollaom jag har några gamla bilder

• Laddar…
  13. S
    Medlem Nivå 6
    Perfekt läge ju! Jag hittade en cederförsäljare i min närhet idag och tänkte "kul, det vore ju snyggt". Men billigt var det inte... nä, det blir nog bra med tryckt virke för v 1.0. Eller om jag ska köra bra furu som jag behandlar? Ogillar ju egentligen tryckt, och känns sådär för ett matbord.

14. P
    Medlem Nivå 5
    Hittade ett par

15. P
    Medlem Nivå 5