Byggahus.se
Hej!

Läste en insändare från 2007 om hur träolja kan självantända. Jag kan bara återupprepa riskerna med att använda träolja ,linolja eller angra vegetabilska oljor. Jag arbetar med att utreda bränder och kan bara bekräfta att varje år uppstår det flera bränder med vegitabiliska oljor som brandstiftare. Det som händer är att när oljan hamnar i något fibröst material, exempelvis en tygtrasa, uppstår det värme när oljan börjar oxidera. Trasan börjar brinna efter någon timme. Tänk även på att när ni oljar in ett trägolv och det ligger på en bädd av sågspån så startar processen om oljan rinner ner i golvspringorna.
Undvik brand

- Lämna aldrig trasor innehållande linolja eller andra vegetabiliska oljor i brännbar miljö.
- Efter avslutat arbete bör trasorna brännas eller förvaras i ett kärl med vatten och lock.
-Efter några dygn kan trasan slängas.
-Penslar eller påstrykare kan rengöras med såpa.
-Var alltid försiktig vid användandet av oljebaserade produkter.

Källa: Svenska Brandskyddsföreningen.

Jag har lyckats få en "syntetsvamp" att självantända efter att ha använt den med golvolja. Den började lukta misstänkt medan jag arbetade med den och slängde ut den på gruset utanför huset. En kvart senare brann den upp. Svampen var naturligtvis en cellulosabaserad och Bauhaus som sålde den under betäckningen 100% syntetisk märkte om den.

Däremot har jag aldrig lyckats få fyr i t.ex. bomullstrasor med linolja. Det skall dock gå.

Redigerat: