Hej, limmar ihop en bokhylla i mdf med olika vinklar för snedtaket. En av vinklarna var 51 grader, den kapningen fixar inte min sänksåg. Fick alltså handsåga och sen slipa snittet, och givetvis blir det inte perfekt. Men nu ska den fästas mot gaveln. Vilket lim kan jag använda då? Snittet är ju inte helt jämnt och skulle behöva något spaltfyllande. Hyllan är fäst baktill mot bakstycket och kommer inte bära så mycket, så är inte orolig för det.

S
Du kunde ha sågat 39 grader från andra sidan. ;)

Du får använda något montagelim typ Tec 7, Superfix, Esstack eller liknande.

• Gilla
Alko
  • Laddar…
TS55-an fixar 45 grader, bordssågen likaså. Hade jag kunnat göra på nåt annat sätt? Det blir ju samma vinkel på andra sidan sas. :thinking::p
Nysågat MDF-bräde med en 45-graders vinkel på arbetsbänk, verktyg och målarburkar i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

S
90-51=39

Den andra vinkeln är 39 grader.

S sinuslinus skrev:
90-51=39

Den andra vinkeln är 39 grader.
Såhär blir det ju. Svårt att se hur jag ska få till 51 grader när sågen klarar 45. Men jag slarvade en del på trigonometrilektionerna ska erkännas.

• Handritad skiss som visar två linjer möts i en vinkel markerad med 'a'.
    Skapa konto
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
S
A Alko skrev:
Såhär blir det ju. Svårt att se hur jag ska få till 51 grader när sågen klarar 45. Men jag slarvade en del på trigonometrilektionerna ska erkännas.
Om a är 51 grader så är b 39 grader.

Handritad skiss av vinklar markerade med a och b, med text som antyder vinkelstorlekarna.
Skapa konto

• Gilla
Alko
  • Laddar…
S sinuslinus skrev:
Om a är 51 grader så är b 39 grader.

[bild]

Absolut, där är vi överens, men svårt utnyttja i praktiken vi kapning av en mdf-skiva där snittet ska vara 51 grader. Utan nån form av sinnrik jigg då. Visst, klurar man lite är det inte alls omöjligt att få till det förstås, kanske som på bilden nedan, på bordssågen då. :)

Illustration av standard horisontellt och vertikalt snitt med säkerhetsjigg för bordssåg.
Skapa konto

Redigerat:
  • Gilla
arkTecko
  • Laddar…
S
A Alko skrev:
Absolut, där är vi överens, men svårt utnyttja i praktiken vi kapning av en mdf-skiva där snittet ska vara 51 grader. Utan nån form av sinnrik jigg då. Visst, klurar man lite är det inte alls omöjligt att få till det förstås, kanske som på bilden nedan, på bordssågen då. :)

[bild]
Nä det är sant. Man kan ta de sista graderna med till exempel en elhyvel eller en bordsfräs om man har.

om du vänt på vilken bit som du gerat (gaveln istället för toppskivan) så borde min uträkning funkat i alla fall.

Den där skissen på cirkelsågen är lite missvisande för de flesta bordssågar vinklar man klingan mot anhållet och inte ifrån.

• Gilla
Alko
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.