Byggahus.se

Trägolv

1. R
    Medlem Nivå 1
    Vi är i färd att lägga in trägolv i vårt vardagsrum.
    Har kikat på gran kontra furu.
    Min första fråga är om någon här har erfarenhet av dessa material? Kvalitet, livslängd osv.

Min andra fråga gäller färgen på golvet.
    Vi vill åt en väldigt mörk träfärg, som ett antikt gammalt trä golv. Vill ej lacka det utan ha en varm matt känsla i golvet. Min andra fråga är således om man på något sätt kan behandla golvet för att få det mörkt och matt?

Mvh Raudan

2. Fasting65
    Medlem Nivå 11

Re: Trägolv

Förr hade man oftare gran eftersom kvisten i furan är rätt stor och svartkvist förekommer. Granen har rundare kvistar och mer diskreta sådana.

Golven blir gulröda med tiden - furu och gran är väldigt lika där, likaså hårdheten.

Vi lade furugolv i köket, men såhär i efterhand skulle jag hellre valt gran, för där är det färre kvistar och lugnare mönster - man lär sej....

Prismässigt är det ingen större skillnad heller.

3. R
    Medlem Nivå 1

Tack för svaret.

Tänkte att det fanns något sätt att skynda på processen så att säga.. olja med mörkt piggment eller så, vad vet jag..

Hur reagerar gran med såpa rent färgmässigt?

Raudan

4. Fasting65
    Medlem Nivå 11

Man kan ju påskynda med pigment och sånt, men min erfarenhet är att det blir lite artificell färg.

Köp ett par meteter slätspontad gran 120 mm bred och kapa upp i lagom längder. Testa sen att olja en bit och köp pigmet och blanda med olja för en annan bit.

Alla har ju sin uppfattning om vad som är snyggt och estetiskt.

För att det skall mörkna naturligt ska nog golvet användas många år, men det är ju också en del av charmen med trä - annars kunde man ju lägga laminat :p

5. yonna
    Medlem · Nivå 15

I ett av mina första hus la vi in panga panga i vardagsrum/matsal/allrum. Det blev ett mycket mörkbrunt golv, väldigt slitstarkt och svårrepat och rasande snyggt. Jag har många gånger saknat detta lättstädade och härliga golv men har därefter inte haft något hus där golvet skulle passa in.

Inbillar mig att man idag kan köpa miljömärkt panga panga dvs odlat och inte regnskogsversion.

6. G
    Medlem Nivå 6

Vi lutade fast utan alla pigmenterade produkter då vårt ena golv och det vart som 'antikbehandlat' kallade snickaren det. Mörkt varm ton, med ljusare partier.......annars kan man välan behandla med rödvin - var nånstans här på Forumet jag läste om at behandla golv så :D ta en sökning.

7. Fasting65
    Medlem Nivå 11

Vi har gammalt grangolv och det är väldigt brunrött...Det är lackat på 30-talet. Här ser man golvet när linoleumgolvet åker ut. Det ljusa trägolvet närmast kameran är nylagt - också gran.

8. R
    Medlem Nivå 1

Tackar ödmjukast för alla svar.

Mvh Raudan

9. D
    Medlem Nivå 1

Hej Fasting65

Jag har ett likadant gammalt golv som Fasting65 visar på sin bild. Problemet är att då jag slipar golvet så blir lacket (eller vad det nu är) varmt och bildar en seg kådliknande substans. Detta sätter igen slipen på nolltid!

Finns det något bättre sätt att ta slipa/ta bort lacken från golvet? Kan en elektrisk hyvel vara ett bra allternativ?

MVH

10. Fasting65
    Medlem Nivå 11

Jag har ingen aning om hur man slipar trägolv och vad man ska tänka på.

Kör du inte på för hög hastighet på slipen?

Vi ska lägga stavparkett på vårt golv så vi kommer inte åtgärda undergolvet på något vis.

11. P
    Medlem Nivå 1

Hej kådliknande substans!

Slipa diagonalt med 16 papper!
    Efter det 36 diagonalt.
    60 diagonalt.
    60 rakt.
    Kanta 16 papper.
    kanta 50 papper.
    Avsluta med stora maskinen 120 papper rakt!

Sen behandlas golvet med tycke o smak!!
    Mvh. Parkett.