Byggahus.se

Trägolv - skadekänsliga?

1. S
    Medlem · 223 inlägg

Steff

Medlem
    Jag undrar vad ni har för erfarenheter kring riktiga massiva trägolv? Vi funderar på det när vi skall renovera större delen av vårt hus. Tänkte riva ut golvspånskivorna och lägga in 25 mm plankgolv från Byggmax. Typ 139 :-/kvm!!!

Hur är då dessa i kvalitet? Samt hur känsliga är riktigt plankgolv mot typ parkett. Jag menar har man som oss småbarn som orsakar en del flygande föremål både hit och dit blir det lätt små hål här och där >:(

Är det då bättre med ett hårdare golv?

Vad tycker ni?

2. H
    Medlem · 313 inlägg

hanneli

Medlem

Re: Trägolv - skadekänsliga?

Om du m plankgolv menar furu så är det mycket känsligt. När vi flyttade in för 2 år sedan var furuplanken nyslipad och lackad/oljad. Särskilt köksgolvet vitnar om at det bott folk här som tappar saker i golvet - et furugolvs "patina" ;) Även ganska mjuka saker gjer märken.

Olika träslag har olik hårdhet som angjes i Brinellvärde. Exemplet under är hämtat från Kährs sidor. Om man gillar furu får man acceptera märken.

TräslagBrinellvärde

Fur 1.6
    Björk 2.6
    European Maple 3.0
    Amerikansk Valnut 3.4
    Black Cherry 3.6
    Ek 3.7
    Bok (Rödbok) 3.8
    Amerikansk Rödek 3.8
    Europeisk Rödek 3.8
    Ask 4.0
    Rosewood 4.4
    Jarrah 4.7
    Hard Maple 4.8
    Merbau 4.9
    Jatoba 7.0
    Samtliga Kährs Linnea 5-6

3. Johan Gunverth
    Diversearbetare · Göteborg · 8 265 inlägg

Johan Gunverth

Diversearbetare

Repor och märken i oljade furugolv lagas enkelt genom att lägga en vattenpöl där repan finns. Dagen efter är den oftast helt försvunnen. Vattnet går in i träets porer och lyfter fibrerna tillbaka till sitt ursprungsläge.
    Va fasen! Det är ju ett golv, inte en Orreforsvas!

4. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 219 inlägg

MathiasS

Medlem

Och behöver man hjälpa den processen en aning så är min erfarenhet att ett strykjärn på en blöt frotehandduk ovanpå detta gör susen.

5. M
    Medlem · 269 inlägg

Mr_T

Medlem

Oavsett skötsel måste man vara beredd att acceptera viss mängd repor och märken om man väljer ett massivt furugolv.
    Kan man inte det får man välja laminat, klinker eller annat hårt material.

Själv tycker jag att det adderar liv till rummet med ett levande material som trä, men det beror ju helt på övriga förutsättningar.

/T

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.