Byggahus.se

Trägolv på torpargrund

1. B
    Medlem · 10 inlägg

bengtner

Medlem
    Jag ska lägga ett nytt massivt 25mm trägolv på landet. Tänker skruva det direkt i bjälklaget som i sin tur ligger på hög torpargrund, det är väl ca 120cm tak-höjd i grunden. Bjälklaget ska få ny isolering med fasad-board i botten.

Huset ligger på södra Öland, och där är det snarare en regel än ett undantag att en dylik grund fylls med vatten på vårkanten. Så har det varit i mitt hus i säkert 100år och lär så vara även framgent. För att förbättra avrinning har jag grävt ut grunden till nuvarande höjd och lagt ett rejält lager med grov singel på marken och noga sett till att det inte finns något organiskt mtrl som ligger och skräpar.

Nu till min fråga: Med tanke på att grunden är tämligen fuktig så undrar jag om jag ska lägga någon ångspärr över isoleringen innan jag monterar golvet? Normalt behöver man inte detta på ett sådant bjälklag har jag förstått, men med tanke på grundförhållandena kanske detta är lämpligt? Någon som kan råda?

Ulf

2. Bob_the_builder
    Medlem · 2 036 inlägg

Re: Trägolv på torpargrund

Den som ska råda i det fallet är trägolvstillverkaren. Det är sannolikt att de vill ha en ångspärr.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.