Byggahus.se

Trägolv på klinker

1. D
    Medlem · 25 inlägg

davidandersson

Medlem
    Hej!

Har några små frågor till er golvexperter.

1. Jag bor i en källarlokal och förre ägaren lade klinker direkt på betongplattan=kallt golv. Gör man verkligen så normalt sett?

2. Jag tänker nu lägga laminat alt. parkett på klinkern. Då har jag förstått det som att man bara kan lägga foam och sen trägolvet direkt. Det kan inte bli fuktproblem? Klinkern är ju kall. Kan kanske kondens bildas mellan klinkern och trägolvet?

3. Foam är ju inte många millimeter högt, men borde det inte finnas någon typ av superisolering som bara är några millimeter hög som jag kan lägga istället för foam och sen trägolv direkt på det? Jag tycker själv att det borde gå att tillverka. Något som inte är fullt så poröst som foam.

2. ByggaNytt
    Medlem · Stockholm · 2 711 inlägg

ByggaNytt

Medlem
  3. D
    Medlem · 25 inlägg

davidandersson

Medlem

Re: Trägolv på klinker

Tack för svaret. Har sett den tråden innan, men är det verkligen samma sak att lägga trägolv direkt på betongplattan som att lägga det på ett befintligt klinkersgolv?

4. H
    Moderator · Stockholm · 43 219 inlägg

hempularen

Moderator

Du har alltid en fuktvandring upp genom källargolvet (kan vara lite eller mycket). En av finesserna med att ha klinker som golv är att det släpper igenom fukten uppåt. Om du nu lägger ett golv som inte tål fukt, så måste du täta så att inte fukten når ditt trägolv. Beroende på hur mycket fukt det handlar om så kan man välja att bara lägga en plastfolie, eller så måste man dessutom ventilera bort den fukt som nu inte längre kan vandra upp genom golvet. Det gör man i så fall med en speciell typ av platonmattan som i princip skapar ett luftgap under golvet. Sedan monterar man ventilerande golvsocklar, där man leder upp fukten efter väggarna.

5. D
    Medlem · 25 inlägg

davidandersson

Medlem

Tack för svaret hempularen!

bygghöjden för platsfolie + foam + 7 mm laminat blir ca 1,1 cm. Vad blir det om man ska ha platon?

Sen undrar jag också om någon har svar på min tredje fråga i ursprungsinlägget.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.