Byggahus.se

Trägolv i kök???

1. vildalva
    Medlem · 17 inlägg
    Jag tänkte lägga in trägolv i kök på betong med vattenburen värme. Hade så gott som bestämt mig för Siljans furulamell när det visade sig att ytbehandlingen inte alls blir som på det massiva golvet. Ytan ser och känns helt obehandlad trots att den ska va både lutad,oljad och vaxad. Enligt Siljan beror detta på att fibrerna reser sig i ett lamellgolv till slkillnad från ett massivt golv. För att rätta till det bör jag därför såpa golvet efter läggning. Jag tycker det känns som att köpa grisen i säcken eftersom resultatet syns först efter läggning (dessutom är det lite väl dyrt för att kräva extra behandling).
    Så, tillbaka på ruta ett.....

Har någon några råd angående;

Ytbehandling, lackat eller oljat/vaxat?

Typ av golv? Jag skulle gärna vilja ha ett furugolv

Tack!

2. D
    Medlem · 51 inlägg
    Hej,
    vi har ett massivt dala floda golv i köket. Oljat i grunden och därefter såpat regelbundet sedan det lades in för drygt 2 år sedan. Klart att det blir lite extra slitit i köket, inget snack om den saken och man får vara rätt flitig med såpan i början. men nu har vi fått en yta som är tämligen tålig. Sammanfattningsvis: kan man leva med att det blir lite extra slitigt och är man villig att arbeta med borsten så blir det både snyggt och relativt tåligt med tiden

3. vildalva
    Medlem · 17 inlägg
    Är det ett massivt golv? Jag är ju lite begränsad i tjocklek pga golvvärmen och de tunnare lamellgolven verkar bete sig annorlunda från de massiva när det gäller ytbehandling....

Hur ofta är rätt slitigt? Flyttade du då ut alla möbler osv? Gulnar golvet mycket?
    Tack för svar!