Byggahus.se

Trägolv, hur lägga?

1. S
    Medlem Nivå 9
    Jag ska låta lägga ett gediget trägolv, 130x21mm, Dala-Floda golv.
    Hur ska jag tänka vad gäller åt vilket håll jag ska lägga plankorna?

När man kommer in i mitt hus kommer man in från nordsidan.
    Dvs man har syd rakt framåt.
    Ganska öppen planlösning med fönster från alla håll.

Ska jag låta ljusinsläpp styra?
    Eller använda brädriktningen för att "binda ihop" vissa rum rent estetiskt?
    Exemplevis kök-matrum, eller kanske vardagsrum-matrum osv?
    Eller är det kanske självklart att låta brädorna gå rakt framåt då man kommer in i huset?

Mitt hus är rektangulärt.
    Är det då kanske logiskt att brädorna ligger med längdriktningen åt samma håll som husets långsida?

Bärande bjälkar i gamla hus från förr låg väl oftast tvärs över, dvs mellan respektive långsida på huset.
    Kan det då vara lämpligt att lägga det nya golvet i motsatt riktning?

Köket. Om man vill få in trägolvet under köksskåpen ända in mot vägg, är det då kanske lämpligt att låta skjuta in brädornas kortsidor in under skåpen istället för att lägga golvet längsgående?

Hur bör man tänka för att skarvarna på brädorna ska synas så lite som möjligt?

Tacksam för goda råd! :)

2. A
    Medlem Nivå 12
    Jag skulle låta ljuset styra. Brädorna längst ljusinsläppet. Skarvarna kommer försvinna med tiden. Eller snarare, ni kommer inte tänka på dessa.

• Laddar…
  3. Totte_S
    Medlem · Nivå 9
    Precis som du skriver, oftast känns det mest naturligt att golvet läggs i husets längdriktning, eftersom när man lägger direkt på bjälklaget så går ju bjälklagets reglar mellan långsidorna.
    I vissa fall känns det bättre eller finns andra praktiska skäl att lägga annorlunda. I köket bör du ju då lägga enligt samma princip.

För bra resultat krävs om alltid noggrannhet. Kapa med bra såg, lägg helst golvet i kallaste vintern när det är som torrast i luften, se till att ha väl avvägt underlag. Dalafloda är enligt min erfarenhet ganska hög och jämn kvalitet vilket gör at det blir enklare att få bra reslutat. Jag hade dock en snickare som la 90 m2 B-sortering med i princip lika bra resultat som dalaflodagolvet. Nyckeln var skicklighet och noggrannhet.

• Laddar…
  4. S
    Medlem Nivå 9
    Några tillägg:

Gammalt brädgolv kommer ligga kvar under det nya golvet.
    Alltså, kanske inte så viktigt med riktningen på bjälklagets reglar då?

Hmm, kommer lägga golvet nu..kanske inte alls så smart alltså?
    Vad ska jag tänka på?

Totte_S, hur menar du att jag ska tänka i köket? Enligt vilken princip?

Atom, om det är ljusinsläpp från flera olika håll då?
    Vad ska man låta styra?

Det där med skarvarna,..
    När syns de mest?

5. Totte_S
    Medlem · Nivå 9
    Lägg i köket åt samma håll som i resten av huset. Välj vilket rum som är viktigast för dig att det känns rätt i( oftast det största.)
    Samma riktning i alla rum, anser jag.

• Laddar…
  6. A
    Medlem Nivå 12
    Ja. Så tänkte jag med.

Skarva syns mest, om dessa kapas med dålig såg. Vinkeln ska vara exakt 90 grader.

• Laddar…
  7. S
    Medlem Nivå 9
    Läste nu också att man brukar lägga golvets plankor åt samma håll som ex pärslpontstaket.
    Stämmer det?
    Har nu börjat titta i mina tak och naturligtvis visar det sig då att gammal pärlspont i vissa rum och lite nyare trätak i andra rum går åt olika håll.. Grrrr!!