Byggahus.se
Hej,
Vi ska ta bort plastmattor i en lägenhet för att använda originalgolven (efter slipning mm). Det är mellanrum mellan plankorna och jag undrar vad man kan göra åt det? Känns som mycket smuts kommer ramla ner i springorna som det är nu?

Tips mottages tacksamt!

• received_10155141694601769.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Är det plankor med mellanrum eller spont som det heter , en kant som går in i nästa planka ?
Är det spont så går det att fylla mer lack
Trägolv rör sig dom sig mellan sommar och vinter , sväller och torkar , blir bredare och smalare
Den enda som kan säga något är en golvslipare , som kan se golvet på plats

• Gilla
Miriam123
  • Laddar…
Det är mellanrum, det är ett rågolv. Ja en golvslipare kommer få titta på det framöver :)

L Liteavvarje skrev:
Är det plankor med mellanrum eller spont som det heter , en kant som går in i nästa planka ?
Är det spont så går det att fylla mer lack
Trägolv rör sig dom sig mellan sommar och vinter , sväller och torkar , blir bredare och smalare
Den enda som kan säga något är en golvslipare , som kan se golvet på plats

• Gilla
Liteavvarje
  • Laddar…
Nåta golv kallas det, man lägger i svart fogmassa i springorna.
Det tar tid och är drygt men blir väldigt fint när det är klart.

• Gilla
Miriam123
  • Laddar…
Ser ut som ett riktigt fint golv. Jämna springor. Jag håller just nu också på med ett liknande projekt men mina springor varierar från inga alls till dryga centimetern. Jag tänkte nåta springorna med golvfog, den finns i olika färger. Kostar ca 150 kr tuben, jag har rätt stora springor så det kommer bli rätt mycket som går åt. Sen när du oljar golvet kan du ha med pigment i om du vill ha mörkare eller vitt golv. Finns massa olika saker man kan göra. Finns filmer på youtube, hur man gör.

• Gilla
susanamy57 och 1 till
  • Laddar…
J johnhenrik skrev:
Ser ut som ett riktigt fint golv. Jämna springor. Jag håller just nu också på med ett liknande projekt men mina springor varierar från inga alls till dryga centimetern. Jag tänkte nåta springorna med golvfog, den finns i olika färger. Kostar ca 150 kr tuben, jag har rätt stora springor så det kommer bli rätt mycket som går åt. Sen när du oljar golvet kan du ha med pigment i om du vill ha mörkare eller vitt golv. Finns massa olika saker man kan göra. Finns filmer på youtube, hur man gör.
Toppen tack för tipset!
Ska in och kolla YouTube!

Ska man vara petig så är det nog en linoleummatta som är orginalgolv där.

• Gilla
Hellstrm och 2 till
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Ska man vara petig så är det nog en linoleummatta som är orginalgolv där.
Precis. I mitt kök har någon tidigare ägare tagit bort mattan och tagit fram ett undergolv som inte är tänkt att synas. Det golvet har breda springor och är svårt att hålla rent och inte speciellt snyggt.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.