Byggahus.se

Trägolv eller trägolv, det är frågan

1. L
    Renoverare Nivå 2
    Hej alla,

Vill börja men en liten varning för er som gärna följer BBV till punkt och pricka. Följande text kan vara ANINGEN magstark för er :)

Jag håller på som bäst och bygger badrum på andra våningen i ett hus från 1870. Jag har reglat upp 300CC och lagt en 22mm golvspånskiva, så långt är nog allting enligt reglerna. Sedan har jag skruvat golvgips ovanpå spånskivan och i hörnet där dushen ska vara har jag flutit, fuktspärrat (LIP) och kaklat. Väggarna i övrigt är beklädda med gipsskiva och, utanpå detta, lackad MDF-panel.
    Jag vet att jag antagligen kommer att få problem med denna experimentella konstruktion i framtiden men då är det ju bara att riva och bygga om igen, OCH DET ÄR JU DET SOM ÄR KUL!!!

Nu till min fråga:
    Jag tänkte ha furugolv i resten av badrummet, dushen har glasdörrar så vattenbegjutningen av golvet kommer att vara minimal men jag vill ändå hitta en bra konstruktion.
    Jag hade från början tänkt limma tunna läkt 300CC som jag sedan skruvar ett massivt 25mm golv i men en polare tipsade om att man kunde använda furuparkett istället eftersom det inte rör sig lika mycket. Eftersom det är ett ganska litet utrymme så stack jag iväg och köpte ett paket med parkett och säljaren tyckte att det bästa sättet vore att limma golvet direkt mot gipsen.

Jag kan tycka att det är lite väl riskfyllt att limma golvet direkt mot gipsen eftersom man då inte får någon som helst luftning av golvet underifrån men å andra sidan så kan man knappast lägga ett parkettgolv på annat sätt eftersom det saknar bärighet.

Är det någon som har någon klok synpunkt för just nu velar jag 50/50?

Gott nytt år, Larre

2. K
    Medlem · Nivå 9
    Jag hade nog lagt det flytande. Frågan är ju hur mycket fukt parkettlimmet klarar. Det är väl det som får styra om det är aktuellt med direktlimmning.

3. L
    Renoverare Nivå 2
    Antar att du menar att jag ska lägga parkettgolvet flytande och inte det massiva golvet?

4. K
    Medlem · Nivå 9
    Om du ändå bestämt att du vill gå din egen väg och vill ha något avdera i utrymmet så tror jag inte det spelar nån roll vilket du väljer att lägger. Mitt förra inlägg var nog mer en fundering om vad parkettlimmet pallar i just detta slags utrymme om du nu skulle ha gott på handlarens idé att direktlimma parketten.

5. L
    Renoverare Nivå 2
    Jag vet inte hur flexibelt sättlim (som handlaren rekommenderade) är jämfört med hur mycket parketten kommer att dra ihop sig. Den bästa varianten kanske är att lägga parketten flytande med skumgummimatta under som i vanliga rum men jag är rädd att om det kommer fukt under parketten så försvinner det aldrig, fördelen med ett massivt golv på reglar är ju att det finns en luftspalt under golvet.

Hmm, fortfarande tvekande...

6. L
    Renoverare Nivå 2
    Fick precis en idé som kanske kunde funka.

Man lägger ut platonmatta på golvet och lägger det massiva golvet ihoplimmat flytande ovanpå denna. Då får man bra ventilation samtidigt som golvet inte spricker upp när det rör sig (jag kommer inte att ha någonting stående på golvet). Golvet hålls sedan på plats av golvlister monterade på distanser.