Byggahus.se

trägolv -ekplanka

1. H
    Medlem · 33 inlägg

HOTDOG

Medlem
    hej är sugen på ett parkettgolv i plankmodell (vitoljad) någon som vet vart man hittar dessa och vad man ska räkna med att betala? Har tittat runt och sett att de mest har 3-östav på de ställen jag kollat, beror det på att plank-golven är så dyra att de inte omsätter så mkt i butikerna? Jag vill har mins 4mm ytskikt. Någon sa till mig att jag nog fick räkna med iaf 700:-/m2 för parkett i plankmodell, stämmer det eller går det att hitta billigare.

En annan sak....någon som sätt Forbo´s lackade trägolv som ska upplevas som om de vore lackade? Vore ju grymt bra om man kunde få både utseende av oljat och hårdheten som lack ger....

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 28 136 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: trägolv -ekplanka

Det framgår inte var du hör hemma. Finns du i stockholmstrakten kan du ta en sväng förbi www.yostrading.se - mycket stora på Siljans trägolv och bra priser som jag uppfattat det.

3. H
    Medlem · 33 inlägg

HOTDOG

Medlem

bor i eskilstuna (12 mil från stholm) vad innebär bra priser¨, jag har inte fått nått grepp över hur prisnivån för sånna här golv ser ut...

4. MathiasS

MathiasS

Medlem

Jag kan inte kvantifiera begreppet, det är en känsla jag fått när jag skummat marknaden. Du får nog begära pris från ett par leverantörer för just det golv du vill ha.

5. A
    Medlem · 275 inlägg

annawb

Medlem

Vi köpte vårt golv på yostrading och de levererade hem. Vi köpte andrahandssortering. Gör man det får man ett billigt golv men frågan är om vi inte skulle lagt ut de extra tusenlapparna för ett golv som är enklare att lägga. Phuu, det var tungt att få på plats! Men otroligt snyggt! :D

6. H
    Medlem · 33 inlägg

HOTDOG

Medlem

ok ska kolla den sidan......är inte så kunnig inom detta område så det blir nog ingen 2asortering för mig...

har gjort en förfrågan på ttgolv och de hade över huvudtaget inga vitoljade ekgolv. jag fick bra följande prisex:
    Siljan Eklamellgolv är i dimensionen 14x180 mm. Finns endast oljad med opigmenterad olja.

priset är 632:- / m2. inkl moms

Men jag känner att jag skulle vilja ha mer kunskap om den totala prisbilden på dessa golv och tips om vart jag hittar vitoljade golv alt. de golv som är lackade men får känslan av oljat golv som jag beskriver i mitt första inlägg.....någon som kan delge lite info kring dessa saker?

7. MathiasS

MathiasS

Medlem

Ytterligare prisjämförelse, inte exakt på det du vill ha men:

Tarket Salsa 14mm Ek, Natur, Oljad, 3-stav, 3,6mm träskikt:
    Vårbyfärghall: 440SEK/Meter
    Fredells: 470SEK/m2
    Golvmästarna i Midsommarkransen: 439SEK/m2
    Linoleumkompaniet: 389SEK/m2

8. H
    Medlem · 33 inlägg

HOTDOG

Medlem

ingen som har lite kunskap om parkett ek-plankgolv???

9. A
    Medlem · 312 inlägg

Alter_ego

Medlem

Timberwise Furulamell lut+vitRe: trägolv -ekplanka

Om du vill ek-parkett i planka, minst fyra mm slitlager och ingen "andrasortering" tror jag nog att den prisnivå du själv redan nämnt är rimlig.

Har själv kollat runt en hel del och tror du får svårt att hitta ett golv som överensstämmer med dina preferenser och som kostar mindre än en 550-750 :-/m2.

Som Mathias säger är nog "y & s trading" (yostrading) ett bra ställe att börja leta på. Kolla även hos http://www.sigtunagolv.se , de har ett stort sortiment (många lite "roligare" golv) och en bra utställning, ligger även bra för dig om du kommer från Västerås (vid E18 strax efter kungsängen).

Alter ego

10. H
    Medlem · 33 inlägg

HOTDOG

Medlem

ok tack ska kolla upp det, jag bor i eskilstuna men iaf...
    jag var på alcro och kolla golv idag. Fastnade mkt för 2-stavsparkett och har bett om en offert på det golvet. Borde det inte vara så att 2-stav är lite billigare än planka? hoppas på runt 450-550 /m2...nån som vet mer om detta??

har ännu inte fått tag på någon som kan förklara vad Forbo menar i sin reklam de gör för lackade golv som trots det ska ge känsla/utseende av att vara oljade...Är det bara jag som sett den reklamen? (sett den på tv tror jag)

11. A
    Medlem · 312 inlägg

Alter_ego

Medlem

:-[ :-X
    Sorry, läste Eskilstuna i ditt tidigare inlägg, men skrev sedan av någon anledning V-ås...haveri i geograficentralen... ???

Ang. tvåstav:
    Tittade själv på ett väldigt fint oljat golv (tvåstav) i ek på sigtunagolv...har för mig att det låg runt 450:-/m2...ska försöka hitta offerten och kolla upp till i morgon...

Alter ego

12. A
    Medlem · 312 inlägg

Alter_ego

Medlem

Hittade offerten (och en prislista) från sigtunagolv direkt, så....

UPO (finsk tillverkare, http://www.upofloor.com/) 14mm:
    * Ek Luxury tilja - 549:- för lackat, 589:- för oljat
    * Ek Harmony tilja - 499:- för L, 539:- för O
    * Ek Lifstyle tilja - 485:- för L, 519:- för O
    * Ek Natur 2stav - 425:- för L, 469:- för O

Priserna fick jag innan årsskiftet så de kan ju ha höjts något.

Alter ego

13. C
    Medlem · 206 inlägg

common

Medlem
  14. H
    Medlem · 33 inlägg

HOTDOG

Medlem

tjena tack för svaren. Jag kollande löite på upofloor men kunde inte hitta några bilder på de golv du tipsar om. Tack för att du ger uppgifter om vad det kan komma att kosta, de är mkt värdefullt just nu..

....har börjat läsa lite överallt om mattlackade golv. Är det ett alternativ för den som tycker att oljade och lite mattare golv är snygga?? Eller ska man mer se det som ett lackat golv som inte är fullt så blankt som andra lackade ytor??? Jag undrar för att om skillnaden mellan mattlackat och oljat är liten så finns ju en del praktiska fördelar med lack som jag förstår det....

15. P
    Medlem · 106 inlägg

Pasi

Medlem

Har precis varit hos www.svenskagolv.se i Strängnäs (inte så långt för dig att åka), det blir nog ek 1-stav, rustik för 446:-/kvm, för våran del. Mycket snyggt !!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.