Byggahus.se

Trägolv direkt på betongplatta

1. D
    Medlem · 15 inlägg

Dirre

Medlem
    Hej. Så snart jag får tid och blivit onödigt rik på hästar ska jag fixa vårt hopplösa sjuttiotalsvardagsrum.

Vad gäller golvet så vill jag ha ett mörkt golv (mörkbrunt typ valnöt eller "coffee"-variant av ek) och det ska vara ett riktigt trägolv. Mitt problem är att jag ska ha in över 40 kvadrat och sånt blir lätt obscent dyrt och hästdj**larna springer ju inte som jag vill. Alltså har jag sneglat lite på budgetvarianten att skaffa ett furugolv för ca hundringen/kvm och måla/betsa det mörkt.

Här på forumet finns massor av erfarenhet och kunskap - dela med er. Är det dumt? kommer det bli flammigt när det är så stora ytor? är det annat jag ska tänka på (ja jag VET att furu är mjukt, men det gör mig inget).

Min andra fråga gäller att vår kåk har platta på mark, byggt 1970 och golven är snuskigt kalla. Hur kan jag få varmast möjliga golv med lägsta möjliga bygghöjd, billigast tänkbart och utan det uppenbara alternativet golvvärme?

Och ja, familjen kör redan med fårskinnstofflor, men ibland vill man ju lufta de små fossingarna också.

//Daniel

2. H
    Medlem · 28 inlägg

hammerlake

Medlem

Re: Trägolv direkt på betongplatta

lite varmare blir det med platon blå under. du får cirkulationen samt lite avstånd från betongen. Lätt att lägga. Har lagt det samt en foam sedan rent trägolv. De (isola) uppger dock att du måste ha en viss tjocklek på golvet.

Billigaste varianten är förstås trasmattor men då ser ju du inte golvet ;)

Angående din betsning frågade jag en målare och han sa att du borde lämna in golvet så ett proffs fick göra det hos sig innan inläggning. Målning på plats var lite osäkert enligt honom.

Sista tipset är att satsa på annan häst :) Jag kan inte toto alls så fråga inte vilken

3. G
    Medlem · 276 inlägg

greenbay

Medlem

Timell betsade ett golv i ett av programmen i våras tror jag. Sök och du skall finna.
    mvh
    greenbay

4. H
    Bannad · Östergötaland · 223 inlägg

Hopplunda

Bannad

Lumppapp kanske skulle vara nåt?

5. ylven
    Medlem · Kalmar · 1 576 inlägg

ylven

Medlem

Trägolv i sig gör också att golvet känns varmare. Vi hade halva undervåningen med laminat och halva med trägolv och det kändes stor skillnad!

6. D
    Medlem · 15 inlägg

Dirre

Medlem

Först vill jag tacka för svaren.

I kåken ligger det riktig hederlig gammal träparkett i hallen, laminat i två sovrum, plastmatta i köket samt en härligt fluffig originalheltäckningsmatta i vardagsrummet (kåken var som sagt byggd 1970)... Av dessa beläggningar är hallgolvet skönast (precis som ylven säger).

Jag ska kolla runt lite, för precis som hammerlake tycks misstänka litar jag inte riktigt på min förmåga att få eventuell betsning bra och utan "flammor". Kanske är en bättre variant att välja ett golv som är i rätt färg från början. Bara det att det golv jag hittills gillat kostar 800 kr/kvm, på 40 kvadrat (och ca 5 kvm spill om jag skall såga) så blir det ohemult dyrt. Kommer ihåg Timellprogrammet. Det blev oerhört mörkt vill jag minnas (svart kanske t o m) Och det avslutases på sedvanligt Timellvis med "OH VAD BRA DET BLEV".

En fundering är att när jag varit och sett golven "live" så är det stor skillnad på ytan. Ofta känns de dyrare golven plastigare i ytan, men det kanske inte gör skillnad när de väl ska gås på?

Men jag skall kolla både blå platon och eventuellt lumppapp som underlag.

//Daniel

7. J
    Medlem · 4 inlägg

johannilsson47

Medlem

tjabba!
    Mörka ek golv är ju definitivt inte billiga, men om du nu ska dra in ett billigt furugolv så är det inga problem med att betsa det.

När man köper ett furugolv så måste man tänka på att det är obehandlat och hyvlat och det du då måste göra innan du betsar golvet är att slipa det.
    Tänk bara på att du måste vara noga med slipningen eftersom ALLT syns när du betsar ett golv!

för att få bästa resultat när du betsar ett golv så tycker jag att det är bäst att dra ner färgen med en polermaskin eftersom man då inte ser några skarver som lätt kan komma om man drar ut det med något annat.

sedan är det bara att dra på antingen lack eller det nyaste "hårdvaxen" //johan

8. D
    Medlem · 15 inlägg

Dirre

Medlem

Jippi, slipning som är min favvosyssla... ::) Räknar med att få slipa en del på väggarna också när jag byter befintlig vasstapet mot något annat - vadsomhelst bara det är annat.

Tack annars för tipset om polermaskin. Då får jag användning för min som jag tänkte vaxa bilen med innan jag upptäckte att det är mindre jobb att polera/vaxa för hand än att dra fram polermaskinen.

9. G
    Medlem · 20 inlägg

Gnagare

Medlem

Om du limmar furugolvet, tänk då på att tvätta bort alla limrester noggrant med vatten direkt. Annars kommer inte betsen ner i träet på dessa ställen.
    Bets tycker jag också verkar vara den bästa metoden eftersom den går ner djupt i träet. Nackdelen med furu är att vissa planor kan innehålla mkt kärnvirke (hög halt av "kåda") vilket gör att betsen har svårt att tränga ner.

Att slipa ytan låter inte fel, det motverkar även flammorna. Det du även bör göra är att vattna över hela golvet (typ, betsa utan bets..) för att träet ska resa sig lite (lura golvet). När det har torkat slipar du lätt med fint sandpapper (ca 150) för att sedan betsa på riktigt. Detta motverkar också flammor men även att du inte får så stor resning ;) av porerna andra gången du vätar golvet.
    Att betsa är inte så svårt. Långa tag längs med träets riktning. Tänk på att blanda betsen lite tunnare än den färg du vill ha.

Givetvis ska du testa dig fram på en provbit (ta en rejäl bit golvplankan, ca 1m) Om du vill kan du även lacka (tex. en med matt och en med lite blankare) provbiten för att se slutresultatet.
    Länktips: http://www.herdins.se/
    Lycka till!

10. A
    Medlem · 8 inlägg

Agnes5

Medlem

Trägolv på betongplatta varnar jag för på det allra bestämdaste. Risken för uppkrypande markfukt är stor. Ska du renovera, lägg först ett mekaniskt ventilerat golv, typ Giha-golv, så får du en garanti mot fukt och samtidigt varmare golv.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.