Byggahus.se

träglov eller rågolv - vad göra?

1. K
    Medlem · 26 inlägg

kalle58

Medlem
    I vår lägenhetstvå från 1993 har två rum lackade, ganska mjuka trägolv. Jag vet inte om det är furu eller gran. (hur kan jag se det - och spelar det någon roll?)

Jag har precis tagit ned väggen mellan kök och vardagsrum och ser då att det även under kökets spånskiva + plastmatta döljer sig samma trägolv. Trägolven är spikade i sponten, alltså inga spikar synliga. Springor på 0-2mm, några 4mm.

Plankorna är 90x30mm. I vardagsrummet nedslipade så där kanske 28mm är kvar.

Kan jag få en hållbar yta på dessa golv? Hur får jag till det så det håller i alla fall en handfull år i ett mindre kök?

2. K
    Medlem · 1 007 inlägg

Kasch

Medlem

Re: träglov eller rågolv - vad göra?

Gran är något mjukare än furu och har ofta mer svartkvist än furu. Obehandlad furu gulnar mer än gran. I övrigt spelar det ingen större roll - båda har använts som trägolv.

Jag gillar (lutade) såpade golv. Såpgolv och skurgolv är lättare enligt min uppfattning att underhålla än oljade trägolv (dessutom vackrare). En nylutat och nysåpad golv är ganska känsligt men ju fler ggr du såpar in golvet, desto tåligare yta får du mot både fläckar och stötar. Det gamla (obehandlade) grangolvet jag plockade fram under masonit och plastmatta hade till en början en hårdare yta än de nya furugolv jag lagt in, vilket förmodligen beror på att det grangolvet var torrare än de nyköpta furugolvplanken.

3. J
    Medlem · 1 050 inlägg

jessica

Medlem

Re: träglov eller rågolv - vad göra?

Vi hade grangolv och vi slipade bara golven och sen lackade vi dom med båtlack(tror jag det var)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.