Byggahus.se

Träfiberskiva, impregnering/bindemedel ??

1. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Knepig rubrik, men jag vet inte vad skivorna heter.

Brukar vara runt 5 cm tjocka, gjorda av långa träspån luftigt ihoplimmade, sitter ofta i tak på äldre fabriksbyggnader mm som akustikplattor.

Hur som helst, mina källarväggar i huset från 1958 är isolerade med sådana skivor, som det sen är putsat på. Tidigare ägare hade problem med fukt, bla i ett rum som nån tidigare inrett, dom dränerade om huset och rev ut inredningen, så problemet finns inte längre, men putsen är inte åtgärdad i en hörna. Av nyfikenhet grävde jag lite i putsen för att se hur det såg ut bakom, skivan borde ju rimligtvis tagit skada av fukten, även om det nu är tort, men jag kan inte se nån som helst förändring, grävde lite med en kniv, men spånen är hårda.

Så frågan är: Är dom impregnerade med nått, och vad är det som bindemedel/lim ??

2. Isakare
    Medlem · Nivå 13
  3. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 20
    Cement är bindemedlet, det är en mycket bra skiva att ha i källaren så ta inte bort den.

4. O
    Medlem Nivå 12
    Namnet är Träullit så sök på det så finner du massor av nyttig information ;)

5. Isakare
    Medlem · Nivå 13
    Tack för svaren.

Nä, det ska inte bort, väggarna är varma fina, jag var bara nyfiken på hur dom verkade tåla fukt.

6. Isakare
    Medlem · Nivå 13