Byggahus.se
Hej!

Hoppas på några bra råd. Jag funderar på att köpa en sommarstuga vars träfasad (gran eller tall tror jag det är) inte behandlats sen stugan byggdes 2010, alltså på 5 år. Köper jag stugan (som i övrigt ser mycket fin ut, men vem vet vad som kan gömma sig under ytan..) så kommer jag troligtvis inte hinna göra något åt fasaden förens nästa vår. Är det försent då, är det kanske redan försent? Enligt den nuvarande ägaren (som också är den enda ägaren än så länge) så är träet inte impregnerat med något och heller inte oljat. Kort och gott, inget har gjorts sen stugan byggdes och fasaden kom på plats. Tittar man närmare så ser man kan se fullt med svarta prickar (vilket jag antar är mögel, eller?) överallt. En sida av huset är mer gult medan andra sidor är nästan helt grå (med en massa svarta prickar överallt på alla sidor av stugan, se bifogad närbild). Stugans läge är i skogen, på öppen tomt (alltså inga träd rätt upp på som skuggar eller så) i sydöstra Sverige, ca 1 från havet (om sådant spelar roll vet jag inte men anar att det gör det..). Inte vidare långa eller kalla vintrar med andra ord, men däremot fuktiga och regniga vårar och höstar.

Om det går att göra något, vad i så fall? Har en idé om att jag skulle vilja måla huset med slamfärg i mörkgrått. Är det en bra idé? Förstår att man såklart måste tvätta och borsta eller slipa (?) bort det yttersta lagret av trä först men är orolig att eftersom inget gjorts på så lång tid så kanske det inte är möjligt? Vill inte lägga ner en massa arbete (och pengar, det är ingen billig stuga heller) för att sen tvingas byta hela rasket efter något år. Enligt mäklaren (som själv säger att hon inte sett ngt liknande) så har besiktningsmannen på mäklarfirman (som inte själv har tittat på huset) sagt att det bara är att "tvätta och måla som vanligt"...

Hm, mycket att fundera på och tar tacksamt emot era tankar om detta.

PS. Bestämmer jag mig för att köpa så kommer jag givetvis att anlita en oberoende besiktningsman (eller kvinna) för genomgång före jag skriver på kontrakt. Men det vore ju fint att veta om fasaden är utom räddning innan man lägger ett bud eftersom det såklart påverkar hur mycket jag är villig att betala.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Kan du lätt köra in skruvmejsel i virket, väntar byte av dessa delar. Annars tvätta, torka och impregnera med bra träolja. Kan sprutas med ryggspruta. Då går det undan. På ett par timmar kan man gå några varv. Jag sprutade 80 liter Nordsjö på 3 timmar för 6 år sen.

Börja med skruvmejseltest.

• Gilla
Gråsparv
  • Laddar…
Man får provtvätta en yta och se om det blir rent med rimlig arbetsinsats. Jag skulle använda både tvättmedel och algmedel (kolla Jape's sortiment) - det måste bli rent när du målar annars kommer det svarta tillbaka rätt snabbt....

• Gilla
Gråsparv
  • Laddar…
Vi kan bara gissa att det svarta är något slags mögel. Då är det bara att blanda bensaltensid med tvätten och även oljan! Jag tillsatte till fasadfärgen för i år sen. Fasaden är mögelfri än! Även mot söder.

• Gilla
Gråsparv
  • Laddar…
Atom skrev:
Kan du lätt köra in skruvmejsel i virket, väntar byte av dessa delar. Annars tvätta, torka och impregnera med bra träolja. Kan sprutas med ryggspruta. Då går det undan. På ett par timmar kan man gå några varv. Jag sprutade 80 liter Nordsjö på 3 timmar för 6 år sen.
Börja med skruvmejseltest.
Skulle inte sprutmåla fasaden utan att efterstyrka med pensel. Dels för strukturen och dels för att arbeta in färgen i träet.

• Gilla
Gråsparv
  • Laddar…
S
Henri skrev:
Skulle inte sprutmåla fasaden utan att efterstyrka med pensel. Dels för strukturen och dels för att arbeta in färgen i träet.
han snackar om oljan :)

• Gilla
Gråsparv och 1 till
  • Laddar…
SueCia skrev:
han snackar om oljan :)
Ok, oljan ja!
Det skadar ju inte att även pensla oljan, men då "går det inte undan".

• Gilla
Gråsparv
  • Laddar…
S
Oljan behöver inte jobbas in, trät ska "dränkas" i olja o sen suga i sig så mkt det går.

Det är vidrigt jobbigt att olja panelen när den är uppsatt. Iom att oljan är lättflytande som vatten så stänker det åt alla håll.

• Gilla
Atom
  • Laddar…
SueCia.
Du har så rätt! Så rätt!
Helst hade man sänkt ner husets fasad i träolja.

• Gilla
Gråsparv
  • Laddar…
Atom skrev:
SueCia.
Du har så rätt! Så rätt!
Undrar beträffande träolja. I min färgaffär betonade man vikten av att använda grundolja och inte träolja före täckmålning. Grundoljan tränger in i trä utan att bilda ett ytskikt vilket tyvärr träoljan gör. Det ytskiktet hindrar täckfärgen från att tränga in och få bästa fäste.

• Gilla
Gråsparv
  • Laddar…
Fixartanten skrev:
Undrar beträffande träolja. I min färgaffär betonade man vikten av att använda grundolja och inte träolja före täckmålning. Grundoljan tränger in i trä utan att bilda ett ytskikt vilket tyvärr träoljan gör. Det ytskiktet hindrar täckfärgen från att tränga in och få bästa fäste.
Ibland blir det galet. Mitt fel. Visst är det grundoljan man menar...
Vad jag skäms...

• Gilla
Fixartanten och 2 till
  • Laddar…
Tack så mycket för alla snabba och vettiga svar!

Jag har varit och tagit mig en närmare titt på fasaden och kommit fram till att:
1) Med hjälp av tvättsvamp, diskborste, diskmedelslösning och lite gnuggande så går det att få bort det mesta av lorten (åtminstone på de ställen där jag testade),
2) Testade även hur hårt träet kändes med en skruvmejsel och det kändes hårt.

Känns betydligt bättre i magen nu än tidigare. Se bifogade bilder. Nu blir det till att se om det går att vinna budgivningen också :) Håll tummarna! Om stugan blir min så har jag säkert fler frågor när jag väl ska sätta igång med rengöringen, oljningen, målningen och annat. Så glad att jag hittat det här stället, tack alla!

bild.PNG
Skapa konto

bild 2.PNG
Skapa konto

bild 3.PNG
Skapa konto

Gråsparv
Under förutsättning att underhållet av fasaden inte är eftersatt använder jag gärna Yes före målning. I annat fall bör man använda starkare medel som algtvätt. Min bedömning är att starkare medel behövs för denna fasad.

S
Atom skrev:
SueCia.
Du har så rätt! Så rätt!
Böt panelen på ena gaveln nu i sommar, kapade iordning samtliga brädor och såga droppnäsa på dom, oljade in med pensel över hela brädan sen ställde jag ner alltihop i hinkar med ett par CM grundolja i så att det täckte allt ändträ, lät det stå så ett par timmar. Antar att den oljningen borde vara fullt tillräcklig :)

• Gilla
Gråsparv och 1 till
  • Laddar…
Henri skrev:
Gråsparv
Under förutsättning att underhållet av fasaden inte är eftersatt använder jag gärna Yes före målning. I annat fall bör man använda starkare medel som algtvätt. Min bedömning är att starkare medel behövs för denna fasad.
Tack för rådet. Skulle man kunna skrubba huset med diskmedelslösning först och sen en gång till med algtvätt? Vill helst undvika att använda mer kemikalier än nödvändigt men förstår att alg- eller mögeltvätt (är det samma sak?) är nödvändigt men tänker att om jag först skrubbar med vatten och diskmedel så kanske det går åt mindre mängd av alg/mögeltvätt sen? Eller spelar det ingen roll?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.